WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

20.04.2020 r. - OSZCZĘDZAMY WODĘ

20.04.2020 r. - OSZCZĘDZAMY WODĘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia:  Oszczędzamy wodę

 

Cele:

 

  • kształtowanie postawy proekologicznej,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody
  • rozumienie potrzeby dbania o środowisko w którym żyjemy.

Proponowane zabawy: 

 

1. Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej

„Oszczędzamy wodę, dbamy o przyrodę

 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła żeby. Starała się robić to bardzo

dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować

ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie

obok. Ado prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia

zębów  powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. -Znowu

zapomniałam -  westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.

  -Tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona

do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła

miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym

samym momencie odkręciła kran.  - Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast

zakręciła kran i zaniosła miskę do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno

nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. - Jeden kubeczek, drugi, trzeci…  Ada patrzyła z

niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? zastanawiała się dziewczynka. Niestety

tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. To ja już na

pewno się poprawię. Obiecuję.  - Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na całym świecie są

kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalnie bardzo głębokie studnie, żeby

się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. -Proszę pani, ale przecież

w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. - Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest

słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest tak cenna. Nie

powinniśmy marnować jej bez potrzeby. - W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko

podczas mycia zębów  – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły . - W takim razie – powiedziała pani – 

proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzamy wodę, dbamy o

przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą

marnować wody.

 

Przykładowe pytania:

 

- W jaki sposób Ada myła zęby?

- Dlaczego należy oszczędzać wodę?

 

  • Bajka edukacyjna –   „Oszczędzaj wodę” 

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI   

 

 

  • Rozmowa na temat sposobu oszczędzania wody.

 

 Kontynuujemy rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą Rodzica podaje

sposoby oszczędzania wody. Przykłady:

 

  • branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, - 
  • dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki, 
  • gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

    2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi - „Przeprawa”

Układamy po środku pokoju szeroki pas krepiny lub materiału – ( będzie to strumyk). Następnie na

krepinie/ materiale rozkładamy wycięte z papieru kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie

zamoczyć nóg. Po przejściu na drugą stronę liczy kamienie, na których stanęły.

 

 3.  Zabawa ruchowa – „Omiń ślimaka”

 

Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na sygnał (klaśnięcie w dłonie) wykonuje przeskok obunóż w

przód. Maszeruje dalej, na sygnał wykonują przeskok obunóż w bok, w tył, na jednej nodze itp.

 

 4. Zabawa relaksacyjna – „Masaż wodny”

 

- Nagranie spokojnej muzyki

Włączamy nagranie spokojnej melodii. Siadamy na dywanie za plecami dziecka. Opowiadamy o wodzie.

Rysujemy dziecku palcem po plecach według tekstu: kropki, kreski i linie, stukamy opuszkami palców itp. na

koniec naśladujemy strząsanie wody z rąk i powtarzamy rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o

przyrodę! Dziecko wykonuje obrót o 180 stopni i rysuje na plecach rodzica – powtarzamy zabawę.

 

  1. Piosenka o  Zdrowej Wodzie

 

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g     

 

  1. Karta pracy, cz. 2, nr 37.

Dzieci :

- oglądają obrazki,

- opowiadają, co robi Ada z mamą,

- mówią, jak należy dbać o rośliny,

- w każdej doniczce rysują jeden kwiatek,

- liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach.

 

  1. Co zagraża przyrodzie? – swobodnie wypowiedzi dziecka. 

Potrzebne będą zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.

 

Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Zwracamy

ich uwagę na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tym

środowiskach. Wspólnie zastanówcie się, co może zagrażać przyrodzie.

 

Załącznik nr 1  - zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze

Data dodania: 2020-04-19 21:47:56
Data edycji: 2020-04-19 22:35:41
Ilość wyświetleń: 925
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej