Temat dnia: Oszczędzamy wodę
Cele:
Proponowane zabawy:
1. Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej –
„Oszczędzamy wodę, dbamy o przyrodę”
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła żeby. Starała się robić to bardzo
dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować
ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie
obok. - Ado prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia
zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. -Znowu
zapomniałam - westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
-Tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona
do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła
miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym
samym momencie odkręciła kran. - Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast
zakręciła kran i zaniosła miskę do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno
nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. - Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z
niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. Niestety
tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. - To ja już na
pewno się poprawię. Obiecuję. - Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na całym świecie są
kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalnie bardzo głębokie studnie, żeby
się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. -Proszę pani, ale przecież
w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. - Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest
słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest tak cenna. Nie
powinniśmy marnować jej bez potrzeby. - W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko
podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły . - W takim razie – powiedziała pani –
proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzamy wodę, dbamy o
przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą
marnować wody.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób Ada myła zęby?
- Dlaczego należy oszczędzać wodę?
https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI
Kontynuujemy rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą Rodzica podaje
sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
Układamy po środku pokoju szeroki pas krepiny lub materiału – ( będzie to strumyk). Następnie na
krepinie/ materiale rozkładamy wycięte z papieru kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie
zamoczyć nóg. Po przejściu na drugą stronę liczy kamienie, na których stanęły.
3. Zabawa ruchowa – „Omiń ślimaka”
Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na sygnał (klaśnięcie w dłonie) wykonuje przeskok obunóż w
przód. Maszeruje dalej, na sygnał wykonują przeskok obunóż w bok, w tył, na jednej nodze itp.
4. Zabawa relaksacyjna – „Masaż wodny”
- Nagranie spokojnej muzyki
Włączamy nagranie spokojnej melodii. Siadamy na dywanie za plecami dziecka. Opowiadamy o wodzie.
Rysujemy dziecku palcem po plecach według tekstu: kropki, kreski i linie, stukamy opuszkami palców itp. na
koniec naśladujemy strząsanie wody z rąk i powtarzamy rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o
przyrodę! Dziecko wykonuje obrót o 180 stopni i rysuje na plecach rodzica – powtarzamy zabawę.
https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g
Dzieci :
- oglądają obrazki,
- opowiadają, co robi Ada z mamą,
- mówią, jak należy dbać o rośliny,
- w każdej doniczce rysują jeden kwiatek,
- liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach.
Potrzebne będą zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Zwracamy
ich uwagę na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tym
środowiskach. Wspólnie zastanówcie się, co może zagrażać przyrodzie.
Załącznik nr 1 - zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13