WAKACJE Z USMIECHEM - temat dnia
Cele:
- poznawanie właściwych form zachowania,
- rozwijane umiejętności kulturalnego komunikowania się,
- rozwijanie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń,
- rozwijanie sprawności manualnej.
WYCIECZKA DO KRINY ŻYCZLIWOSCI - zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej - "UPRZEJMOŚĆ"
UPRZEJMOŚĆ
Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piasku wyjmuje,
a tym, ze zamek zniszczył
wcale sie nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
- Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie.
Rozmowa na temat wiersza:
- co robiła Zuzia na plaży?
- co zrobił Krzyś?
- jak zachował sie Krzyś po zniszczeniu zamku?
dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
PODRÓZ DO KRAINY UPRZEJMOSCI - zabawa
Zapraszamy dziecko do Krainy uprzejmości.
Dziecko maszeruje w rytm muzyki, wysoko podnosząc kolana. Po dotarciu na miejsce - Królowa Krainy uprzejmości - wita w niej dziecko.
Kłania sie, mówi - dzień dobry. Dziecko również kłania sie królowej i odpowiada na powitanie.
Rozmowa na temat uprzejmości.
Królowa pyta dziecko - Co to znaczy uprzejmość
W Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, które co dzień używają mieszkańcy. Układamy przed dzieckiem żółte koło i pytamy, czy wie jakie to słowa. Dziecko podaje propozycje. Królowa zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Królowa wyjaśnia, ze w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego.. Zaprasza dziecko do testu sprawdzającego, czy mogło by zamieszkać w Krainie uprzejmości. Dziecko mówi coś miłego. Królowa wyraża swoje zadowolenie. Przyznaje dziecku prawo do zamieszkania w Krainie uprzejmości.
DOPASOWANIE SŁÓW GRZECZNOSCIOWYCH DO ODPOWIEDNICH SYTUACJI SPOŁECZNYCH.
Królowa zaprasza dziecko do spaceru po Krainie uprzejmości. Dziecko napotyka po drodze różne sytuacje społeczne o których opowiada Królowa. Zgodne z panującymi tu zasadami musi wiedzieć , jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji.
Królowa opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Np. - dziecko dostaje od mamy lizaka, niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko, podaje książkę koledze.
Dziecko uważnie słucha i wypowiada głośno odpowiednie słowo.
Po wykonaniu wszystkich zadań Królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy i zaprasza do kolejnej wizyty.
WAKACJE W GÓRACH - zajęcia plastyczne.
Dziecko ogłada obrazek lub zdjęcie przedstawiające góry.
- po czym poznajemy że to góry?- w jaki sposób turyści okazują sobie uprzejmość na górskich szlakach?
WAKACJE W GÓRACH - praca plastyczna.
- na kartce dziecko koloruje niebo i łąkę,
- wykonuje niewielkie kulki z waty,
- wykleja kulkami kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13