Temat dnia: LETNIA POGODA
,,Pogoda” – poproś rodziców o przeczytanie i spróbuj odpowiedzieć na pytania.
Pogoda - Bożena Forma
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie
założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie
pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie
widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy
na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer
nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
Po przeczytaniu opowiadania odpowiedz na pytania:
„Zjawiska atmosferyczne” – rodzicu porozmawiaj z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Dzieci odpowiadają na pytania:
A następnie, wytnij piktogramy zjawisk kojarzących się z latem i dopasuj nazwy do poszczególnych ilustracji. (Załącznik)
,,Kalendarz pogody" - zakładamy kalendarz do rejestrowania zjawisk pogodowych związanych z wiatrem. Odczytujemy piktogramy/symbole pogodowe, dokonujemy klasyfikacji i przeliczeń elementów w danym zbiorze. Wyjaśniamy dziecku zasady działania naszego kalendarza, wskazujemy czas dokonywania obserwacji (ranek/południe) oraz czas trwania projektu (np. tydzień). (Załącznik)
„Pogodowe rytmy” – dzieci określają pierwszą głoskę następujących słów: słońce, deszcz, burza, tęcza. Każde dziecko wybiera z Alfabetu literę, która odpowiada głosce w przypisanej mu nazwie i układa zestaw liter w odpowiedniej kolejności, np. s, d, b, t. Powtarza zabawę kilka razy, tworząc układy 4-6 elementowe.
Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.
Praca z KP4.41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13