Proponowane zabawy dla dzieci:
,,Co słychać w domu’’ – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.
CO SŁYCHAĆ W DOMU? (Natalia Łasocha)
W niewielkim domu mieszka rodzinka,(1)
a razem z nią stara, poczciwa psinka.(2)
Jest jeszcze kotek, który wiadomo,
gdy prosi o mleczko, miauczy znajomo.(3)
W domu jest głośno, to nic dziwnego,
z każdego kąta słychać coś innego.(4)
Mama tak woła codziennie rano:
,,Wstawać już, śpiochy, owsiankę podano!.(5)
A jak w fotelu siądzie wygodnie,
to pstryka palcami, nucąc melodie.(6)
Tata natomiast jest z tego znany,
że młotkiem uderza w rury i w ściany.(7)
W domu harcuje bliźniaków para.
Chłopczyk – Karolek i dziewczynka – Klara.
Tupią i klaszczą, grają na brzuchach,(8)
aż wszystko wokoło dudni i stuka.(9)
A kiedy w nocy cisza zapada,(10)
To szara myszka po serek się skrada.(11)
Rodzicu przeczytaj pytania do tekstu, dzieci postarajcie się na nie odpowiedzieć:
-Kto mieszka w domu?
-Jak mają na imię dzieci?
-Co mówi mama codziennie rano?
-Jakie dźwięki można usłyszeć w domu?
-Kto, waszym zdaniem, robi najwięcej hałasu, a kto najmniej?
-Kiedy robi się zupełnie cicho?
Domowe odgłosy – zabawa ortofoniczna do wiersza pt. ,,Co słychać w domu?’’
Rodzicu przeczytaj wierszyk jeszcze raz wers, po wersie, dzieci ilustrują jego treść ruchem i odgłosami według własnych pomysłów lub w następujący sposób:
(1)robią z rąk daszek nad głową;
(2)kucają i wydają odgłos szczekania;
(3)naśladują miauczenie;
(4)nadstawiają jedno, a następnie drugie ucho;
(5)powtarzają całą frazę, bardzo głośno;
(6)nucą znaną melodię;
(7)uderzają rytmicznie dłonią zaciśniętą w pięść o drugą dłoń, mówiąc: stuk;
(8)tupią, klaszczą i klepią dłońmi brzuch;
(9)obracają się wokół własnej osi, wypowiadając sylabę ,,du’’, ,,du’’, ,,du’’;
(10)zatrzymują się i przykładają palec do ust;
(11)chodzą po pokoju na palcach, mówiąc bardzo cicho: pi, pi, pi.
Prawda czy plotka? – doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Rodzicu przeczytaj rymowanki, a dzieci określają, czy zdanie jest prawdziwe (podskakują), czy fałszywe (tupią).
-Piękny motylek – każdy to powie –
kapelusz nosi na swojej głowie.
-Pszczółki na łące nektar zbierają,
żółte paseczki na odwłoku mają.
-Raz mrówka mała – jak głosi plotka,
wybrała na męża małego kotka.
-I duży, i mały – każdy z nas to wie,
że osa może użądlić cię.
-Każda biedroneczka siedem kropek ma,
do tego na gitarze pięknie gra.
-Pająk zaplata pajęczą sieć,
bo na śniadanie muszki chciałby zjeść.
-Konik polny podskakuje w swym różowym fraku,
a gdy się zmęczy, to siada na czerwonym maku.
Bajka dla dzieci o emocjach.
Zapraszam dzieci do obejrzenia bajki o emocjach, jakie nam towarzyszą. Drodzy rodzice spróbujcie porozmawiać z dziećmi o emocjach.
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13