WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

18.05.2020 r. - "ZWIERZĘTA Z NASZYCH PÓL I LASÓW"

18.05.2020 r. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy rodzice!

W tym tygodniu poznamy las, jego roślinność i mieszkańców. 

 Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, że jeśli chcemy cieszyć się otoczeniem,

pięknem lasu, przyrodą, to musimy nauczyć się tak żyć, by o nie dbać i że każdy z

nas jest za to odpowiedzialny. Najlepiej zastanowić się wspólnie z dzieckiem, co

zrobić, by zatroszczyć się o najbliższe otoczenie, niekoniecznie od razu podsuwając

gotowe propozycje, ale zadając pytania o to, w jaki sposób chciałoby / mogłoby

dbać o dobro wspólne. Warto wykorzystać różne sytuacje, by pobudzić ciekawość

świata, zaciekawić życiem zwierząt i roślin.  Na przykład podczas spaceru po lesie

na chwilę przystanąć, wsłuchać się w śpiew ptaków, w odgłosy które, można tam

usłyszeć. Wspólnie poobserwować leśne rośliny i zwierzęta. Wyjaśnić, jak należy

zachowywać się w lesie, wytłumaczyć, że las jest domem wielu gatunków ptaków i

zwierząt i że należy, o nie dbać.  Podczas tego spaceru zadawać różne pytania,

które zmuszą je do przemyśleń.

 

 

Temat tygodnia: „Zwierzęta z naszych pól i lasów”

 

Tematy dnia:

 

Poniedziałek:  „Z wizytą wśród zwierząt”

 

Wtorek:  „Gdzie mieszkają zwierzęta”

 

Środa:  „Jakie zwierzęta można spotkać na polu”

 

Czwartek:  „Z wizytą u niedźwiedzia”

 

Piątek:  „Jakie jeszcze zwierzę mieszka w lesie”

 

 

Temat dnia:  „Z wizytą wśród zwierząt”

  • poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Proponowane zabawy i zadania

 

 1. Kochane dzieci uważnie wysłuchajcie opowiadania pt. „A tam tylko

myszka mała” ( Stadtmuller)

 

 

 Dziadku, a poczytasz mi bajkę o słoniu? – Ada przytaszczyła książkę i spojrzała na

dziadka tak przymilnie, że zgodził się natychmiast. – Nie wiem tylko, gdzie ja

posiałem okulary… mruknął zmartwiony. – Może zostawiłeś w garażu? – powiedział

Olek, który na wieść o czytaniu przybiegł z drugiego końca ogrodu. – A  wiesz, to

możliwe… - kiwnął głową dziadzio. – Zerknąłbyś, kochany, czy ich tam nie ma.

Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Uwielbiał buszować po

dziadkowym garażu pełnym tajemniczych pudeł z różnymi narzędziami, śrubami,

drucikami i setkami innych „Skarbów”. Oczywiście okulary leżały sobie spokojnie na

stołku przy drzwiach. Wziął je zadowolony i już miał wychodzić, gdy jego uwagę

przykuł dziwny odgłos dochodzący z kąta. Jakby… cichutkie piszczenie. Ostrożnie

podszedł do stojącego tam kartonowego pudła i … odskoczył jak oparzony. Za

pudłem coś się poruszyło. Tego już było za wiele. – Dziadku!!! – wrzasnął Olek i

przerażony popędził do ogrodu. – Tam w kącie – dyszał - …coś jest. Nieustraszona

ekipa natychmiast ruszyła do garażu. Dziadek podniósł wskazane przez Olka pudło

i roześmiał się serdecznie. Wciśnięta w kąt, patrzyła na nich… mała szara myszka,

dużo bardziej wystraszona niż Olek.  – A panienka czego tu szuka? – zapytał

dziadzio, podkręcając wąsa. – Nie przypominam sobie, abym zapraszał na

podwieczorek. Olek chciał pogłaskać myszkę, ale smyrgnęła mu pod rękami,

wypadła z garażu i tyle ją widzieli. – Szkoda, że uciekła – zmartwiła się Ada. – Moja

koleżanka z przedszkola, Dominika, ma w domu myszki, ale one mieszkają w

akwarium i są łaciate.  – To była polna myszka – wyjaśnił dziadzio. – Gdy na dworze

robi się zimno, myszy szukają schronienia w szopach, spichlerzach, piwnicach. Nie

da się ukryć, że przy okazji częstują się  wszystkim, co tam znajdą. – a to łobuzy 

 – uśmiechnął się Olek.  - Nie  tylko one liczą na darmowy posiłek – wzruszył

ramionami dziadek. – Gdybyśmy na czas nie pozbierali z grządki naszych jarzynek,

to na pewno zrobiłyby to za nas sarny i zające. – Zajączki? – zachwyciła się Ada.

 – Czy mogła bym je zobaczyć? – Niestety, to dzikie stworzenia – zaczął tłumaczyć

dziadzio. – Kicają, gdzie im się podoba, i wcale nie marzą o spotkaniu człowieka.

Już prędzej można  zobaczyć sarenki. Uwielbiają koniczynkę, którą nasz sąsiad, pan

Antoni, uprawia z myślą o swoich królikach. -  Ma króliczki? – pisnęła Ada. – Z tymi

króliczkami jest trochę tak, jak z myszkami twojej koleżanki – uśmiechnął się

dziadzio. – Też są łaciate, mieszkają w klatce i trzeba dawać im jeść. Ja tam

wolałbym być zającem i mieszkać w lesie, niż królikiem zamkniętym w klatce 

 – oświadczył Olek. – Powiedz, dziadziu, jakie jeszcze dzikie zwierzęta tu

przychodzą? – Kilka razy obserwowałem kuropatwy, raz udało mi się zobaczyć

bażanta, kiedy przebiegła tuż obok mnie łasica – zaczął wyliczać dziadzio. – A ja

widziałam takie białe motylki i krecika – przypomniała sobie Ada. – Ten motylek

nazywa się bielinek kapustnik. Jak się  łatwo domyślić, ulubionym przysmakiem jego

gąsienic są właśnie liście kapusty – westchnął dziadzio.  – Co do krecika… także

wolałbym nie mieć go za sąsiada. Widzieliście te paskudne kopce na samym środku

mojego pięknie przystrzyżonego trawnika? -  Obiad!!! – dobiegł z oddali głos babci.

– no i nie poczytaliśmy o słoniu… - załamał ręce dziadek. – Nic nie szkodzi 

 – uśmiechnęła się Ada. – Wolę oglądać żywe zwierzątka, nawet jeśli są trochę

mniejsze od słonia.

 

 

Przykładowe pytania:

 

  • Dlaczego Olek się przestraszył?
  • Skąd się wzięła polna myszka w garażu dziadka?
  • Spróbujcie nazwać  zwierzęta, o których mówił dziadek Olka i Ady?



    2. Drogie dzieci obejrzyjcie prezentację multimedialną
     
        pt.  "Zwierzęta naszych pół i lasów"

    Załącznik  - PREZENTACJA

 3. Wysłuchajcie teraz piosenki pt. „Sąsiedzi” (sł. i muz. K. Gowlik)

 

(Nowe przygody Olka i Ady  CD 1 – nr 25)


 I. My mieszkamy w domu, bawimy się w przedszkolu.

Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

My lubimy jeść obiadek razem z całą grupą.

Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią

Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią.

 

Ref.

Mała myszka, mały chomik dobrzy to sąsiedzi.

Każdy mieszka w ciepłej norce,

sąsiada czasem odwiedzi.

 II. Dzieci śpią w łóżeczkach, zabawek dużo mają.

Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

Dzieci lubią place zabaw z piaskiem, z huśtawkami.

Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

 

Ref.

Rudy lisek i zajączek dobrzy to sąsiedzi.

Każdy mieszka w ciepłej norce

Sąsiada czasem odwiedzi.

 

Przykładowe pytania:

 

- O jakich sąsiadach jest piosenka?

- Czy zwierzęta mogą być sąsiadami?

- Co to znaczy, że myszka i chomik są sąsiadami?

- Dlaczego sąsiadami nazywamy lis i zająca?


 4Zabawa plastyczna – „Obrazek z ziaren”

 

 

Potrzebne będzie:  wieczko, np.: po margarynie do smarowania pieczywa,

plastelina, ryż.

 

Drogie dzieci - ugniatacie  w rękach plastelinę.  Jeśli plastelina będzie już

miękka, plastyczna pokryjcie zewnętrzną powierzchnię wieczka grubą warstwą

plasteliny (rozcierając plastelinę palcami, aby nie było jej zbyt dużo). Następnie,

wciskacie ziarna białego ryżu w plastelinę, ułóżcie sylwetę swojego ulubionego

zwierzęcia, mieszkańca pola lub lasu.

 


 5. Zabawa - przeciąganie sznurka przez dziurki w kartce  „Myszka i

ser”

 

Potrzebne będzie:   żółta kartka papieru, dziurkacz, sznurek lub wełna.

 

A teraz zagadka dla Was drogie dzieci: Myślę że znacie na nią odpowiedź.

 

- Może być żółty, może być biały,

Z chlebem i masłem zawsze doskonały.

 

Mamo - proszę zadać dziecku pytanie, czy zna zwierzę, które lubi ser. Po

odpowiedzi, opowiadamy mu o tym, że w żółtym serze często są dziurki (można

pokazać kawałek sera żółtego z dziurkami).

 

Teraz zadanie dla was moje „Jaski i Małgośki” -  wykonacie niespodziankę – labirynt

w serze dla myszki. (Proszę wręczyć dziecku kawałek żółtego papieru).  Za pomocą

dziurkacza zróbcie w kartce dziurki. Następnie przewlekajcie przez nie sznurek.

Rada: (Aby sznurek nie wysuwał się z dziurki, można przymocować jego początek

do kartki za pomocą zszywacza). Jest to, wspaniała zabawa ucząca Was

cierpliwości  i doskonała, abyście miały sprawne paluszki.   



 6. Zabawy ruchowe z  „Pipi  Poniczoszanką”

 

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

 

Miłej zabawy!

 

 

 

Data dodania: 2020-05-17 20:46:14
Data edycji: 2020-05-17 21:48:52
Ilość wyświetleń: 4290
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej