WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

18.05.2020 r. - "ZWIERZĘTA Z NASZYCH PÓL I LASÓW"

18.05.2020 r. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy rodzice!

W tym tygodniu poznamy las, jego roślinność i mieszkańców. 

 Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, że jeśli chcemy cieszyć się otoczeniem,

pięknem lasu, przyrodą, to musimy nauczyć się tak żyć, by o nie dbać i że każdy z

nas jest za to odpowiedzialny. Najlepiej zastanowić się wspólnie z dzieckiem, co

zrobić, by zatroszczyć się o najbliższe otoczenie, niekoniecznie od razu podsuwając

gotowe propozycje, ale zadając pytania o to, w jaki sposób chciałoby / mogłoby

dbać o dobro wspólne. Warto wykorzystać różne sytuacje, by pobudzić ciekawość

świata, zaciekawić życiem zwierząt i roślin.  Na przykład podczas spaceru po lesie

na chwilę przystanąć, wsłuchać się w śpiew ptaków, w odgłosy które, można tam

usłyszeć. Wspólnie poobserwować leśne rośliny i zwierzęta. Wyjaśnić, jak należy

zachowywać się w lesie, wytłumaczyć, że las jest domem wielu gatunków ptaków i

zwierząt i że należy, o nie dbać.  Podczas tego spaceru zadawać różne pytania,

które zmuszą je do przemyśleń.

 

 

Temat tygodnia: „Zwierzęta z naszych pól i lasów”

 

Tematy dnia:

 

Poniedziałek:  „Z wizytą wśród zwierząt”

 

Wtorek:  „Gdzie mieszkają zwierzęta”

 

Środa:  „Jakie zwierzęta można spotkać na polu”

 

Czwartek:  „Z wizytą u niedźwiedzia”

 

Piątek:  „Jakie jeszcze zwierzę mieszka w lesie”

 

 

Temat dnia:  „Z wizytą wśród zwierząt”

  • poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Proponowane zabawy i zadania

 

 1. Kochane dzieci uważnie wysłuchajcie opowiadania pt. „A tam tylko

myszka mała” ( Stadtmuller)

 

 

 Dziadku, a poczytasz mi bajkę o słoniu? – Ada przytaszczyła książkę i spojrzała na

dziadka tak przymilnie, że zgodził się natychmiast. – Nie wiem tylko, gdzie ja

posiałem okulary… mruknął zmartwiony. – Może zostawiłeś w garażu? – powiedział

Olek, który na wieść o czytaniu przybiegł z drugiego końca ogrodu. – A  wiesz, to

możliwe… - kiwnął głową dziadzio. – Zerknąłbyś, kochany, czy ich tam nie ma.

Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Uwielbiał buszować po

dziadkowym garażu pełnym tajemniczych pudeł z różnymi narzędziami, śrubami,

drucikami i setkami innych „Skarbów”. Oczywiście okulary leżały sobie spokojnie na

stołku przy drzwiach. Wziął je zadowolony i już miał wychodzić, gdy jego uwagę

przykuł dziwny odgłos dochodzący z kąta. Jakby… cichutkie piszczenie. Ostrożnie

podszedł do stojącego tam kartonowego pudła i … odskoczył jak oparzony. Za

pudłem coś się poruszyło. Tego już było za wiele. – Dziadku!!! – wrzasnął Olek i

przerażony popędził do ogrodu. – Tam w kącie – dyszał - …coś jest. Nieustraszona

ekipa natychmiast ruszyła do garażu. Dziadek podniósł wskazane przez Olka pudło

i roześmiał się serdecznie. Wciśnięta w kąt, patrzyła na nich… mała szara myszka,

dużo bardziej wystraszona niż Olek.  – A panienka czego tu szuka? – zapytał

dziadzio, podkręcając wąsa. – Nie przypominam sobie, abym zapraszał na

podwieczorek. Olek chciał pogłaskać myszkę, ale smyrgnęła mu pod rękami,

wypadła z garażu i tyle ją widzieli. – Szkoda, że uciekła – zmartwiła się Ada. – Moja

koleżanka z przedszkola, Dominika, ma w domu myszki, ale one mieszkają w

akwarium i są łaciate.  – To była polna myszka – wyjaśnił dziadzio. – Gdy na dworze

robi się zimno, myszy szukają schronienia w szopach, spichlerzach, piwnicach. Nie

da się ukryć, że przy okazji częstują się  wszystkim, co tam znajdą. – a to łobuzy 

 – uśmiechnął się Olek.  - Nie  tylko one liczą na darmowy posiłek – wzruszył

ramionami dziadek. – Gdybyśmy na czas nie pozbierali z grządki naszych jarzynek,

to na pewno zrobiłyby to za nas sarny i zające. – Zajączki? – zachwyciła się Ada.

 – Czy mogła bym je zobaczyć? – Niestety, to dzikie stworzenia – zaczął tłumaczyć

dziadzio. – Kicają, gdzie im się podoba, i wcale nie marzą o spotkaniu człowieka.

Już prędzej można  zobaczyć sarenki. Uwielbiają koniczynkę, którą nasz sąsiad, pan

Antoni, uprawia z myślą o swoich królikach. -  Ma króliczki? – pisnęła Ada. – Z tymi

króliczkami jest trochę tak, jak z myszkami twojej koleżanki – uśmiechnął się

dziadzio. – Też są łaciate, mieszkają w klatce i trzeba dawać im jeść. Ja tam

wolałbym być zającem i mieszkać w lesie, niż królikiem zamkniętym w klatce 

 – oświadczył Olek. – Powiedz, dziadziu, jakie jeszcze dzikie zwierzęta tu

przychodzą? – Kilka razy obserwowałem kuropatwy, raz udało mi się zobaczyć

bażanta, kiedy przebiegła tuż obok mnie łasica – zaczął wyliczać dziadzio. – A ja

widziałam takie białe motylki i krecika – przypomniała sobie Ada. – Ten motylek

nazywa się bielinek kapustnik. Jak się  łatwo domyślić, ulubionym przysmakiem jego

gąsienic są właśnie liście kapusty – westchnął dziadzio.  – Co do krecika… także

wolałbym nie mieć go za sąsiada. Widzieliście te paskudne kopce na samym środku

mojego pięknie przystrzyżonego trawnika? -  Obiad!!! – dobiegł z oddali głos babci.

– no i nie poczytaliśmy o słoniu… - załamał ręce dziadek. – Nic nie szkodzi 

 – uśmiechnęła się Ada. – Wolę oglądać żywe zwierzątka, nawet jeśli są trochę

mniejsze od słonia.

 

 

Przykładowe pytania:

 

  • Dlaczego Olek się przestraszył?
  • Skąd się wzięła polna myszka w garażu dziadka?
  • Spróbujcie nazwać  zwierzęta, o których mówił dziadek Olka i Ady?



    2. Drogie dzieci obejrzyjcie prezentację multimedialną
     
        pt.  "Zwierzęta naszych pół i lasów"

    Załącznik  - PREZENTACJA

 3. Wysłuchajcie teraz piosenki pt. „Sąsiedzi” (sł. i muz. K. Gowlik)

 

(Nowe przygody Olka i Ady  CD 1 – nr 25)


 I. My mieszkamy w domu, bawimy się w przedszkolu.

Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

Mała myszka, mały chomik biegają po polu.

My lubimy jeść obiadek razem z całą grupą.

Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią

Mała myszka, mały chomik ziarna zboża chrupią.

 

Ref.

Mała myszka, mały chomik dobrzy to sąsiedzi.

Każdy mieszka w ciepłej norce,

sąsiada czasem odwiedzi.

 II. Dzieci śpią w łóżeczkach, zabawek dużo mają.

Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

Rudy lisek i zajączek w lesie się chowają.

Dzieci lubią place zabaw z piaskiem, z huśtawkami.

Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

Rudy lisek i zajączek bawią się szyszkami.

 

Ref.

Rudy lisek i zajączek dobrzy to sąsiedzi.

Każdy mieszka w ciepłej norce

Sąsiada czasem odwiedzi.

 

Przykładowe pytania:

 

- O jakich sąsiadach jest piosenka?

- Czy zwierzęta mogą być sąsiadami?

- Co to znaczy, że myszka i chomik są sąsiadami?

- Dlaczego sąsiadami nazywamy lis i zająca?


 4Zabawa plastyczna – „Obrazek z ziaren”

 

 

Potrzebne będzie:  wieczko, np.: po margarynie do smarowania pieczywa,

plastelina, ryż.

 

Drogie dzieci - ugniatacie  w rękach plastelinę.  Jeśli plastelina będzie już

miękka, plastyczna pokryjcie zewnętrzną powierzchnię wieczka grubą warstwą

plasteliny (rozcierając plastelinę palcami, aby nie było jej zbyt dużo). Następnie,

wciskacie ziarna białego ryżu w plastelinę, ułóżcie sylwetę swojego ulubionego

zwierzęcia, mieszkańca pola lub lasu.

 


 5. Zabawa - przeciąganie sznurka przez dziurki w kartce  „Myszka i

ser”

 

Potrzebne będzie:   żółta kartka papieru, dziurkacz, sznurek lub wełna.

 

A teraz zagadka dla Was drogie dzieci: Myślę że znacie na nią odpowiedź.

 

- Może być żółty, może być biały,

Z chlebem i masłem zawsze doskonały.

 

Mamo - proszę zadać dziecku pytanie, czy zna zwierzę, które lubi ser. Po

odpowiedzi, opowiadamy mu o tym, że w żółtym serze często są dziurki (można

pokazać kawałek sera żółtego z dziurkami).

 

Teraz zadanie dla was moje „Jaski i Małgośki” -  wykonacie niespodziankę – labirynt

w serze dla myszki. (Proszę wręczyć dziecku kawałek żółtego papieru).  Za pomocą

dziurkacza zróbcie w kartce dziurki. Następnie przewlekajcie przez nie sznurek.

Rada: (Aby sznurek nie wysuwał się z dziurki, można przymocować jego początek

do kartki za pomocą zszywacza). Jest to, wspaniała zabawa ucząca Was

cierpliwości  i doskonała, abyście miały sprawne paluszki.   



 6. Zabawy ruchowe z  „Pipi  Poniczoszanką”

 

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

 

Miłej zabawy!

 

 

 

Data dodania: 2020-05-17 20:46:14
Data edycji: 2020-05-17 21:48:52
Ilość wyświetleń: 5245
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej