Temat dnia: „Wakacje w lesie”
Proponowane zabawy i zadania.
1. Zabawa – ćwiczenie pamięci pt. „Piknik”
Do zabawy potrzebne będą: obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie,
koc, koszyk, butelka po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko.
Załącznik nr 1 - Piknik w lesie
Drodzy Rodzice – pokazujemy dzieciom obrazek przedstawiający rodzinę na
pikniku w lesie. Pytamy, co przedstawia obrazek i co to jest piknik. Prosimy o
podzielenie się wrażeniami pobytu na pikniku. Zwróćmy uwagę na przedstawione
na obrazku przedmioty, które mogą być przydatne podczas organizacji pikniku.
Prosimy, aby dzieci wymieniły ich nazwy. Następnie rozkładamy na dywanie koc.
Umieszczamy na nim koszyk, plastikową butelkę po wodzie mineralnej, plastikowy
kubek, jabłko. Dzieci nazywają poszczególne przedmioty (koszyk, kubek, jabłko,
butelka). Następnie odwracają się w drugą stronę, zamykają oczy, a Wy drodzy
rodzice chowacie jeden przedmiot. Dzieci oglądają czego brakuje. Zabawę w
zależności od możliwości dzieci można urozmaicić dokładając więcej przedmiotów,
które mogą się przydać podczas pikniku i np. zamiast jednego przedmiotu z
chować dwa.
2. „Wycieczka do lasu” – zabawy matematyczne.
Zapraszamy dzieci na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody
i poziomki. Dzieci improwizują ruchem: maszerują, kierując się w stronę lasu,
przedzierają się przez gęste zarośla – odgarniają gałęzie – słuchają śpiewu ptaków,
pokonują przeszkody np. czołgają się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymują
się i wdychają leśne powietrze – wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami,
przeskakują przez kamienie, dochodzą do leśnej polany.
Do zabawy potrzebne będzie: zielona kartka papieru (duża), woreczek
nieprzeźroczysty, 4 łodyżki wycięte z zielonego papieru lub krepiny i sylwety jagód
(10 fioletowych kółek) lub poziomek (10 czerwonych kółek), kartoniki z różną liczbą
kółek (od 1 do 5 ) fioletowych i czerwonych.
Układamy przed dzieckiem zieloną kartkę i umieszczamy na niej 4 sylwety
zielonych łodyżek. Pytamy dziecko, jakie owoce mogłyby się teraz na nich znaleźć.
Ustawiamy obok kartki tacę, na której znajdują się wycięte z kolorowego papieru
sylwety jagód i poziomek. Pokazujemy ukryte w woreczku kartoniki z narysowanymi
na nich kółkami w takich samych kolorach. Dziecko lasuje kartonik, przelicza
głośno znajdujące się na nich kółka (sylwety jagód lub poziomek), odkłada kartonik
w wyznaczone miejsce, a następnie bierze z tacy odpowiednią liczbę kółek i układa
je na wybranej łodyżce. Sprawdzamy z dzieckiem poprawność wykonania zadania
- liczy głośno sylwety jagód lub poziomek, a wynik pokazuje na palcach.
Do zabawy potrzebne będzie: zielona kartka, sylwety 4 łodyżek, 10 sylwet jagód,
10 sylwet poziomek, instrument.
Układamy na kartce łodyżki, na łodyżkach po pięć sylwet jagód i poziomek.
Zapraszamy dziecko do ich zbierania. Uderzamy w dowolnym tempie w instrument.
Dziecko liczy dźwięki i zdejmuje z niej odpowiednią liczbę sylwet jagód lub
poziomek. Układa je obok kartki.
Do zabawy potrzebne będzie: kartka z narysowanymi na niej na środku
sylwetami łodyżek jagód i poziomek, a w dolnym lewym rogu kartki fioletowymi lub
czerwonymi kropkami liczbę kropek, kredki.
Zapraszamy dziecko do stołu. Wręczamy dziecku kartkę z narysowanym na niej
sylwetami krzaków jagód lub poziomek (same łodyżki) oraz narysowanymi w
dolnym lewym rogu kartki fioletowymi lub czerwonymi kropkami liczbę kropek.
Dziecko liczy kropki (poziomki i jagody) i rysuje na sylwetach krzaków taką samą
liczbę jagód i poziomek.
3. Zabawy ruchowe
Dzieci stoją w rozkroku z maksymalnie wyprostowaniem kolan. Toczą piłkę po
podłodze od reki do reki. Po kilku ruchach wykonują wyprost z uniesieniem piłki -
wdech, opuszczenie piłki – wydech. Zabawę powtarzamy.
Dzieci siedzą w siadzie prostym podpartym – piłki trzymają między kostkami.
Przechodzą do leżenia zawrotnego, odbierając piłkę rękami i wracają do
poprzedniej pozycji. Zabawę powtarzamy.
Dzieci odbijają mocno piłkę od podłogi i podskakują obunóż tak długo, jak długo
odbija się piłka. Zabawę powtarzamy.
4. Zabawa – „Gdzie jest dzięcioł”
Do zabawy potrzebne będzie: zdjęcie przedstawiające dzięcioła, sylweta
dzięcioła.
Załącznik nr 2 – Zdjęcie i sylweta dzięcioła
Drodzy rodzice pokazujemy dzieciom dzięcioła. Prosimy, aby opisały jego wygląd.
Opowiadamy ciekawostki na jego temat, zwracając uwagę na rolę, jaką pełni on w
lesie. Następnie chowamy w pokoju sylwetę dzięcioła. Dzieci odnajdują jego
kryjówkę. Nazywając to miejsce, używając określeń: wysoko, nisko, na, pod, za,
obok, przed itp.
Miłej zabawy!
A. Sz.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13