"CZARNA KROWA W KROPKI BORDO..." - temat dnia
– słuchanie i omówienie wiersza H. Bechlerowej,
- poznanie sposobu odżywiania się zwierząt gospodarskich.
Pomoce: H. Bechlerowa „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował” [w:] „Antologia literatury dla najmłodszych”, KAW, Warszawa 2001, s. 256
" Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował" - wiersz
To jest Filik – kotek bury.
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik, chce, by wszyscy mleczko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleczka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.
Koło żałoba stoi konik.
Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko?
– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano
Do królika kotek poszedł
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.
Przed gołąbkiem Filik staje, słodkie mleczko mu podaje.
– Wypij mleczko sam, Filiku, ja mam groszek w gołębniku.
Zadajemy pytania dotyczące treści wiersza, np:
- Czym kotek częstował zwierzęta?
- Jakie zwierzęta częstował kotek?
- Czy zwierzęta chciały pić mleko?
- Dlaczego nie chciały?
- Co wolał zjeść kogucik, królik, konik, gołąbek?
– rozmowa kierowana o korzyściach wynikających z hodowli zwierząt,
- nazywanie produktów mlecznych i omówienie ich wartości odżywczych.
Pomoce: mleko i przetwory mleczne: masło, jogurt, kefir, maślanka, śmietana, sery: białe, żółte, topione
Pytamy: - skąd się bierze mleko, staramy się uzyskać odpowiedź, że pijemy mleko pochodzące od krowy, kozy, wykorzystujemy mleko owcze.
Pokazuje produkty mleczne i pytamy: - z czego są zrobione.
Dziecko nazywa prezentowane przetwory mleczne: mleko w kartonie, masło, jogurt, kefir, maślanka, śmietana, sery: biały, żółty, topiony.
Proponujemy zabawę słowną na zasadzie niedokończonych zdań:
– Dziecko, które pije mleko ma… zdrowe zęby, rośnie duże, jest silne, nie choruje
Pomoce: mleko lub jogurt naturalny, banany, miód, cukier puder, cukier waniliowy, mikser, kubeczki, produkty mleczne, np. jogurt, kefir, maślanka, śmietana, sery: białe, żółte, topione, łyżeczki,
Chwalimy dziecko za wiedzę na temat korzyści płynących z picia mleka i proponujemy wspólne przygotowanie napoju mlecznego.
Do przygotowania napoju potrzebne są:
- mleko lub jogurt naturalny i owoce, np. banany lub dowolne owoce mrożone, miód lub cukier puder, można też dodać cukier waniliowy. Wszystkie produkty należy zmiksować. Mleko lub jogurt powinny być lekko schłodzone. Wspólnie z dziećmi przyrządzamy napój, rozlewamy do kubeczków. Po wypiciu napoju proponujemy spróbowanie produktów mlecznych, które wcześniej były prezentowane. Staramy a się, żeby dziecko odważnie próbowało różnych smaków i opisywało je.
POZDRAWIAMY - MILEJ ZABAWY !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13