Temat dnia: Cztery pory w gospodarstwie
„Od wiosny do wiosny” – poproście rodziców o przeczytanie wiersza, a wy dzieci: zamknijcie oczy i spróbujcie sobie wyobrazić, co takiego dzieje się na świecie opisanym w wierszu. Podczas słuchania postarajcie się zapamiętać, jakie pory roku są w nim przedstawione.
Od wiosny do wiosny
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem…
To wiosna! Wiosna na świecie!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Dni coraz dłuższe, gorętsze
pod lipą ciche pszczół brzęki,
woń siana płynie powietrzem,
z pól żniwne słychać piosenki,
zakwitły malwy przed chatą…
Lato na świecie! Już lato!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
W sadzie już jabłko dojrzewa
niebem sznur ptaków mknie długi.
Liście się złocą na drzewach
idą jesienne szarugi
wiatr nagle drzewa gnie w lesie…
Jesień na świecie! Już jesień!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Długie i ciemne są noce
śniegową włożył świerk czapę
śnieg w słońcu tęczą migoce
i sople lśnią pod okapem,
rzekę pod lodem mróz trzyma…
Zima na świecie! Już zima!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Ze snu się budzi leszczyna
i nową wiosnę zaczyna!
Czy udało Wam się zapamiętać, które pory roku są przedstawione w wierszu?
Co oznacza sformułowanie „płyną miesiące”?
Jakie prace gospodarskie wykonuje się w ogrodzie lub w polu wiosną, latem, jesienią a jakie zimą?
Jestem pewna, że znacie odpowiedź na wszystkie te pytania. Brawo!
„Rok w domu i w przyrodzie” – zabawa w klasyfikowanie. Powycinaj obrazki z załącznika, a następnie określ, z którą porą roku kojarzą się wam te obrazki, i dlaczego. Ułóż pory roku w odpowiedniej kolejności oraz dopasuj obrazki do pór roku. (Załącznik nr 10)
„Co plecie kwiecień” – spróbuj przeczytać wyrazy w ramkach lub poproś o przeczytanie rodziców, a następnie wytnij podpisy i wklej w odpowiednie miejsc. Może pokolorować obrazek. (Załącznik nr 11)
„Karmimy kurki” – zabawa usprawniająca aparat mowy. Potrzebne będą kartki i słomka, na których dzieci rysują duże koła lub kurki z załącznika i je wycinają. Niepotrzebne fragmenty papieru tną na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka) – będą udawać pokarm kurek. Następnie dzieci za pomocą słomek przenoszą papierowe ścinki na wycięte koła zgodnie z podaną cyfrą, porównują liczbę przeniesionych „ziarenek”. Układają kurki w kolejności – od najmniejszej liczby ziarenek do największej. (Załącznik nr 12)
„Latające woreczki” ‒ przygotuj kilka woreczków wypełnionych ryżem lub kaszą. Poproś, aby dziecko przemieściło się z jednego do drugiego końca pokoju z woreczkiem ułożonym kolejno na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, dłoni wyciągniętej do przodu, stopie itp. W drugiej części zabawy ułóż na podłodze ze skakanki, sznurka lub włóczki okrąg lub kilka okręgów jeden w drugim. Ustal linię początkową, poproś dziecko, aby stanęło na linii, a następnie wrzuciło woreczki do okręgu (w wypadku kilku okręgów – do najmniejszego). Możecie ustalić punktację za celny rzut, wspólnie przeliczać zdobyte punkty, porównywać liczbę punktów zdobytych przez różne osoby.
Praca z KP3.47b – odnajdywanie elementów niepasujących do prezentowanej pory roku, nalepianie nazwy pory roku. (Załącznik nr 13)
Praca z KP3.48b – kącik grafomotoryczny – uzupełnianie tabeli symbolami według wzoru, kolorowanie sekwencji kwadratów. (Załącznik nr 14)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13