Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
-„Leżenie na piasku” – odtwarzanie figur geometrycznych. Zabawa z rodzeństwem. Dzieci biegają w różnych kierunkach. Gdy rodzic powie np. Trójkąt, dobierają się trójkami i układają na podłodze w taki sposób, żeby stworzyć trójkąt. Na słowo: Kwadrat łączą się w czwórki i układają kwadraty itd. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
-„Plażowanie” – dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą. Następnie w siadzie prostym podpartym przekładają palcami prawej stopy woreczek leżący przy lewej stopie i na odwrót. Na koniec rzucają woreczkami do celu – dużego pojemnika.
-„Orzeźwienie” – Do zabawy potrzebne będą puste butelki plastikowe. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przysuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach, dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku (ręce cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka leży poziomo. Podnoszą nogi i ręce i starają się dotkną stopami butelki, po czym wracają do pozycji wyjściowej.
-„Pokrzywa” – Zabawa z rodzeństwem rodzicami. Dzieci siedzą w kręgu, jedno z nich wchodzi do środka i rzuca piłkę po kolei do każdego dziecka, wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można złapać piłki. Kto się pomyli, robi trzy pompki.
Burza – zagadka
Rodzicu przeczytaj zagadkę:
BURZA (M. Przewoźniak)
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną …
(burzę).
Dzieci spróbujcie nazwać dźwięki, które opisano w zagadce.
Drodzy rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat jak należy zachować się w czasie burzy.
Podczas burzy:
-należy unikać wysokich obiektów;
-nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
-należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
-nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
,,Co słyszysz?’’ – ćwiczenia słuchowe.
Rodzicu włącz nagranie z odgłosami : ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury.
Zadaniem dzieci jest rozpoznanie odgłosów oraz podanie nazwy tych zjawisk.
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc
,,Kapie, pada, leje’’ – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi.
KOJARZENIE DŹWIĘKÓW: (do zabawy potrzebny będzie bębenek)
-uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,
-przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
-uderzenie pałeczką – pada,
-mocne uderzenie pałeczką – leje.
ILUSTROWANIE RODZAJU DESZCZU CIAŁEM:
-mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
-silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
-ulewa – tupanie nogami.
,,Uwaga, burza!’’ – zabawa ruchowa.
Do zabawy potrzebna będzie szeleszcząca folia, bębenek, hula - hoop.
Dzieci poruszają się po pokoju do dźwięków deszczu – szeleszczącej folii. Na dźwięk bębenka i hasło: Burza! dzieci wchodzą do obręczy.
,,Skąd się bierze burza?’’ – eksperyment.
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja:
-Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko.
-Nadmuchujemy balonik.
-Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku.
-Zbliżamy palec do brzegu blachy.
Wnioski:
Rodzice porozmawiajcie z dziećmi co zauważyły i jak to wytłumaczyć?
(zaobserwowano przepływ prądu – w wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
Burza – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy.
Dzieci spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13