Temat dnia: „UFO”
Cele ogólne:
− rozwijanie mowy,
− rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Wyjaśnienie nazwy UFO
Rodzic tłumaczy, że nazwa UFO powstała z pierwszych liter angielskich wyrazów
oznaczających niezidentyfikowany obiekt latający.
Rodzic zadaje pytania:
− Jak inaczej mówimy na UFO? (latający spodek)
− Dlaczego tak go nazywamy?
2. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych z kosmosem, np.:
Rakieta (ra-kie-ta), gwiazdy (gwiaz - dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta),
statek (sta – tek), teleskop (te- le- skop), Ziemia (Zie-mia), niebo (nie-bo).
3. Kochane dzieci wysłuchajcie opowiadania Natalii Usenko „UFO”
i odpowiedzcie na pytania.
Pewnego razu wróżka Laurencja wybrała się do parku na poranny spacerek.
– Jejku! – zawołała nagle i stanęła jak wryta. – Śni mi się czy co? Na polance stoi ogromny
talerz! Cały biały w różowe kwiatki. Skąd on się tu wziął?
– Przyleciał – mruknęła papuga Klarcia.
– Telewizji nie oglądasz czy co? To nie jest zwykły talerz, tylko latający. Nazywa się UFO.
– A kto to są te małe kolorowe, co na nim siedzą?
– Ufoludki, oczywiście. Zobacz, jak płaczą. Chyba mają kłopoty.
– No to chodźmy im pomóc! – zawołała Laurencja.
Ufoludki na ich widok ucieszyły się okropnie i zaczęły pokazywać coś na migi.
– Zepsuły im się baterrryjki – przetłumaczyła Klarcia. – Nie mogą lecieć dalej.
– To ja im takie bateryjki wyczaruję! – Laurencja podniosła swoją czarodziejską różdżkę.
Niestety, za pierwszym razem wyczarowały się jej ogórki. Za drugim – kręgle. A za
trzecim maszynka do golenia.
– Chyba się nie znam na bateryjkach – westchnęła Laurencja. – W szkole czarownic
zawsze miałam pałę z fizyki.
Ufoludki płakały coraz głośniej i wyrywały sobie z głów czerwone włosy. Laurencja też
zaczęła chlipać.
– Przestań się mazać! – rozzłościła się Klarcia. – Rrrusz głową!
– Już wiem! – zawołała Laurencja i puknęła się różdżką w czoło.
W jednej chwili z dwu stron talerza wyrosły wielkie nietoperzowe skrzydła, a z trzeciej
–puszysty lisi ogon.
– Pip, pip, kuraa! – wrzasnęły ufoludki i skoczyły do talerza. – Pęki, pęki, pa, pa!
– To na pewno znaczy: „Hip, hip, hurra” i „Dzięki, dzięki” – wyjaśniła Klarcia.
– A „pa, pa” – to sama wiesz.
W chwilę później talerz, machając skrzydłami i powiewając ogonem, zniknął w chmurach.
– Tym razem naprawdę ci się udało – powiedziała Klarcia. – Jesteś zupełnie dobrą
czarownicą.
– No myślę – odparła Laurencja i zadarła nos do góry.
- Co spotkała wróżka Laurencja w parku?
- Jak wyglądało UFO?
- Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?
- Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?
- Jak zakończyła się ta historia?
4. Zestaw zabaw ruchowych:
Dziecko biega swobodnie po wyznaczonym terenie. Na dźwięk dzwoneczka (lub innego
przedmiotu) zatrzymuje się, staje wokół rodzica, który odgrywa rolę słońca, i porusza
się wokół niego jak planety. Po kolejnym dźwięku dzwoneczka biega swobodnie.
Dziecko tworzy parę z rodzicem. Jedno z was oznaczone szarfą, jest księżycem i obiega
swoją planetę, czyli rodzica, które obraca się wokół własnej osi. Na klaśnięcie rodzica,
rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami.
5. Rysowanie UFO (tak jak sobie je dziecko wyobraża).
Do wykonania pracy potrzebne będą: kredki, kartka.
Kochane Miski – w załączniku przygotowałam Wam zdjęcia przedstawiające „latające
spodki”, obejrzyjcie je sobie, a następnie narysujcie tak jak sobie go wyobrażacie.
Załącznik nr 1 – Latające spodki
https://www.youtube.com/watch?v=Jtm4_sbUaDI&ab_channel=LittleOnes
6. Ćwiczenia słuchowe.
Pokazujemy dziecku obrazki: ogórek, laska, lalka, dom, buda, aparat fotograficzny, serce,
ule, ekran, miś. Mówi nazwy obrazków bez pierwszej głoski, a dzieci wskazują
odpowiednie obrazki (*górek, *aska, *alka, *om, *uda, *parat, *erce, *le, *kran, *iś)
- Załącznik nr 2 - obrazki
7. Kochane Misiaczki na zakończenie zajęć obejrzyjcie bajkę pt. „Kim jest
PAXI” – Miłego oglądania !
https://www.youtube.com/watch?v=3t9LQeY2ShA&ab_channel=EuropeanSpaceAgency%2CESA
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13