Temat dnia: Budujemy rakietę
Cele: rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia; rozwijanie sprawności grafomotorycznej; wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastyczno-technicznych; rozwiązywanie przez dzieci zagadek słownych
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Ćwiczenia poranne: https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
„R jak rakieta” – zabawa słuchowa.
Rodzic ukrywa w pokoju przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską r. Dzieci słuchają pierwszej głoski w wyrazie rakieta, wyodrębniają ją oraz odszukują w pokoju przedmioty zaczynające się tą głoską, np. rower, rak, rakietka, rabarbar, rolka, rózga, robot, rekin.
„Rakieta balonowa” – zabawa badawcza.
Rodzic przeciąga linkę przez słomkę. Jeden koniec linki przymocowuje do klamki przy drzwiach, a drugi – do oparcia krzesła. Linka powinna być bardzo mocno naprężona. Rodzic nadmuchuje balon i mocno zaciska otwór wylotowy. Taśmą klejącą przymocowuje „brzuch” balonu do słomki, cały czas szczelnie zatykając otwór balonu. Trzymając wylot, rodzic umieszcza balon na jednym końcu linki, następnie odtyka wylot i puszcza balon. Balon leci wzdłuż linki. Gdy powietrze będzie wylatywało, balon będzie pędził w przeciwnym kierunku, tzn. będzie pchany na drugi koniec linki. Podobne zjawisko zachodzi w samolocie odrzutowym – silnik odrzutowy wyrzuca ściśnięte i bardzo gorące spaliny do tyłu. Spaliny te popychają samolot do przodu.
„Rakieta” – zabawa techniczna.
Rodzic przygotowuje dużo kartonów, taśmy klejące, nożyce do cięcia kartonu, folię aluminiową, kartony kolorowe lub farby plakatowe i duże pędzle. Dzieci mają za zadanie wykonać ogromną rakietę i ozdobić ją według własnego pomysłu.
„Kosmiczne zagadki – rozwiązywanie zagadek Anny Urszulu Kamińskiej
- Ciepło i światło co dzień nam daje. Świeci na niebie, zachodzi – wstaje.
Wokół tej gwiazdy wciąż krąży Ziemia, a to krążenie pory roku nam zmienia. (Słońce )
- Nasza planeta, trzecia od Słońca, jako jedyna życiem tętniąca.
Od lat zdumienie nauki budzi światem swych roślin, zwierząt i ludzi! (Ziemia)
- Oświetla Ziemię, gdy ją noc spowija, tym światłem, które od Słońca odbija.
Na niebie kształt ma rogala lub koła. Srebrzysty. Ziemię okrąża dokoła. (księżyc)
- Co to za pojazd, może już wiecie, co nawet w Kosmos może polecieć?!
Jak gigantyczna kredka wygląda, a z wnętrza astronauta spogląda! (rakieta )
- To jest specjalny przyrząd optyczny do obserwacji astronomicznych.
Obiektyw na fragment nieba kierujesz i w przybliżeniu je obserwujesz. (teleskop )
Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.29 – odszukiwanie i oznaczanie różnic między obrazkami; CziP50 – odszukiwanie liter p, P w tekście, odszukiwanie brakujących sylab, rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów.
Dzieci 5 letnie: KP3.24 – rozwijanie logicznego myślenia i percepcji wzrokowej
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13