NA WIEJSKIM PODWÓRKU - temat dnia
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- Rozwijanie umiejętności liczenia,
- Rozwijanie sprawności ruchowej,
ZABAWY ZE ZWIERZĘTAMI - zajęcia matematyczne:
Zabawa na powitanie : dziecko wypowiada rymowankę z jednoczesnym wykonywaniem ruchów, o których jest w niej mowa: Krok do przodu, krok do tyłu, teraz podskok w górę. Zrób kółeczko z dwóch paluszków (łącz ze sobą palec wskazujący i kciuk) i wyjrzyj przez dziurę.
SEGREGOWANIE I PRZELICZANIE ELEMENTÓW ZBIORU.
Pomoce: - obrazki zwierząt wiejskich .
Pytamy dziecko :
- czy można podzielić te zwierzęta na dwie grupy ? np: ( zwierzęta które mają dwie lub cztery nogi), dziecko rozkłada odpowiednio obrazki na dwie grupy, przeliczamy je wspólnie,
- układamy obrazki parami - sprawdzamy , których zwierząt jest więcej,
- dzielimy , czy zwierzę jest ptakiem , czy nim nie jest. Pytamy : jakie charakterystyczne cechy mają ptaki ? (skrzydła, dzioby, pióra),
- pozostałe zwierzęta - wyjaśniamy, że są to ssaki, czyli zwierzęta, które po urodzeniu odżywiają się mlekiem matki.
ODNAJDYWANIE UKRYTEJ SYLWETY KURCZATKA
Pomoce - wycięta z papieru sylweta kurczątka, piec wyciętych z papieru kępek trawy (takie, aby łatwo było w nich ukryć sylwetę kurczątka), kartoniki z narysowanymi kropkami (od 1-5
- )Dziecko układa jedną obok drugiej kępki trawy.
- Przelicza ile ich jest, (przed rozpoczęciem liczenia wskazujemy stronę , od której ma zacząć liczyć),
Pokazujemy dziecku sylwetkę kurczątka. Zapraszamy do zabawy w chowanego.
Dziecko odwraca sie tyłem, chowamy sylwetę kurczaka pod jedna z kępek trawy.
Na sygnał pokazujemy dziecku kartonik z określoną liczbą kropek (od 1-5).
Dziecko liczy kropki i pokazuje je na palcach. Dziecko pokazuje kępkę trawy odpowiadającą liczbie kropek na kartoniku, np: na kartoniku były dwie kropki - dziecko wskazuje drugą kępkę trawy.
- Na pytanie : - gdzie ukryło sie kurczątko ? - odpowiada : - pod druga kępką trawy.
(Przypominamy - dziecko liczy od strony lewej - do prawej).
Karta pracy , cz.4, nr36.
Dziecko :
- łączy obrazki zwierząt z ich cieniami
- rysuje w ogonie każdego koguta, tyle piór, ile wskazuje liczba kropek na karteczce.
ZESTAW ĆWICZEŃ RUCHOWYCH
Pomoce: podwójna kartka z gazety
- dziecko maszeruje po obwodzie koła. W rekach trzyma gazetę. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.
- "Kury na grzędzie" - zabawa orientacyjno - porządkowa
Dziecko układa przed sobą gazetę, i wykonuje na niej siad klęczny. Na określony dźwięk - kury wychodzą na podwórko i poruszają się po nim w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na przerwę w grze wraca do kurnika, na swoje miejsce. Przyjmuje pozycję wyjściową.
- "Uwaga - lis" - Ćwiczenie wyprostne.
Dziecko jest kurą. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: - lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie staje nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny dźwięk .
- "Ziarno dla kury" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulę - to ziarno dla zwierząt - i trzyma ją oburącz przed sobą. Na synal - przenosi kulę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarna), a następnie zmienia się w kurkę - wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tylu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
- "Ukryte ziarno" - ćwiczenie mięsni brzucha.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę kładzie przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał - wkładają kulkę pod brodę, wyciągają ręce do przodu, podnoszą klatkę piersiowa i utrzymują przez chwilę taka pozycje. Następnie wracają do pozycji wyjściowej.
- "Sito" - zabawa z elementem rzutu
Dziecko trzyma w jednej ręce kule z gazety. Rzuca nią tak, aby trafić w wyznaczony cel. Ćwiczenie wykonuje na przemian : prawa i lewa ręką.
-Ćwiczenie stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulę (ziarenko) układa pod stopami. Na sygnał układa stopy na kulce i przesuwa ja naprzemiennie : do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).
- Ćwiczenie oddechowe.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z papieru układa przed sobą. Stara sie dmuchać na kulkę tak mocno, aby przesunęła się w dowolna stronę.
- Zakończenie.
Dziecko wrzuca kulę z gazety do odpowiedniego pojemnika na śmieci.
POZDRAWIAMY - MIŁEJ ZBAWY!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13