WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

15.04.2021 r. - ''GWIAZDY, GWIAZDECZKI''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia: „Gwiazdy, gwiazdeczki”

 

Cele główne:

 

− rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

− rozwijanie sprawności manualnej.

 

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzień i noc.

 

Do zabawy potrzebne będą: sylwety: słońca, księżyca – Załącznik nr 1

 

Drogi Rodzicu pokazując sylwetę słońca – dziecko poruszają się po pokoju w dowolny

sposób (marsz, bieg, podskoki). Gdy pokazujesz sylwetę księżyca – co jest sygnałem

zbliżającej się nocy – dziecko kładzie się na dywanie i przez chwilę nieruchomieje – śpi.

 

Potem zadajesz pytania:

 

 - Po dniu mamy noc, a po nocy...?

-  Czy to tak cały czas trwa: dzień, noc, dzień, noc...?


2. Kochane dzieci posłuchanie wiersza Doroty Gellner „Gwiazda” 

    i odpowiedzcie na pytania.

 

Gwiazda z miną

uśmiechniętą

tupie w górze

złotą piętą.

Bez latarki

i bez świeczki

chodzi nocą

na wycieczki.

Chodzi, chodzi

aż do rana,

no i świeci

sobie sama.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

 

− Co robi gwiazda?

− Kiedy na niebie widzimy gwiazdy?

 

 

3. Ćwiczenia klasyfikacyjne.

 

Do zabawy potrzebne będą: kartonowe gwiazdy w dwóch rozmiarach – małe i duże  – i w

trzech kolorach, np. srebrne, złote, białe (po  5 sztuk w każdym kolorze) , trzy obręcze. 

-  Załącznik -  nr 2

 

  • Segregowanie według wielkości.

 

Rodzic przygotowuje dwie obręcze. Do jednej dziecko ma wkładać duże gwiazdy, a do

drugiej – małe gwiazdy.

Po posegregowaniu gwiazd Rodzic wraz z dzieckiem nazywa utworzone kolekcje: Tutaj są

małe gwiazdy, a tu – duże gwiazdy.

 

  • Segregowanie według koloru.

 

Drogi rodzicu  przygotowuje trzy obręcze. Wyciągasz małe gwiazdy i duże gwiazdy –

złote, srebrne, białe – i je wymieszaj. Dziecko wkłada do pierwszej obręczy złote gwiazdy,

do drugiej – srebrne, a do trzeciej – białe. Potem nazywa swoje kolekcje: Tutaj mamy złote

gwiazdy (pierwsza obręcz), tu – srebrne gwiazdy (druga obręcz), a tu – białe gwiazdy.

 

 

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa Świecą gwiazdki.

 

Dziecko w dowolny sposób porusza się po pokoju. Na hasło: Świeć, gwiazdeczko

zatrzymują się, wyciągają do góry ręce i, poruszając dłońmi, mówi:

 

Świeci gwiazdka

jedna, druga,

czasem oczkiem

do nas mruga.

Świeć, gwiazdeczko,

świeć, gwiazdeczko,

świeć, gwiazdeczko,

dla mnie świeć!

 

 

 5. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

 

 

                                              Dziecko powtarza i pokazuje  za Rodzicem:

Na nocnym niebie          

gwiazdki mrugają, mrugają,  -    wyciągają ręce do góry i robią piąstki,

dzieci do snu zapraszają,       przykładają piąstki do policzków, naśladują spanie.

zapraszają.

 

 

6. Gwiazdy na niebie – praca plastyczna.

 

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Do wykonania pracy potrzebne będzie: duży ciemnoniebieski karton, gwiazdki – małe 

duże, kartki z bloku technicznego, nożyczki, klej.

 

Do pracy proszę przygotować duży ciemnoniebieski karton. Dziecko dostaje po dwie

kartonowe gwiazdki(małą i dużą) oraz kartkę z bloku technicznego. Dziecko obrysowuje

gwiazdki, wycina je i przykleja na ciemnoniebieskim  kartonie. Po przyklejeniu wszystkich

gwiazdek powstanie niebo nocą.

 

 

7. Kochane Miśki posłuchajcie kilka ciekawostek o Układzie Słonecznym – 

   a później obejrzyjcie o nim bajkę edukacyjną.

 

http://www.minikosmonauta.waw.pl/uklad-sloneczny.html

 

https://www.youtube.com/watch?v=BsEQTrxL_6M&ab_channel=Bajkiedukacyjnedladzieci   - bajka edukacyjna

 

- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat "Co to jest kosmos?  na podstawie  bajki o

 „Układzie Słonecznym"

- Dzieci oglądają bajkę  oraz dzielą się z rodzicami swoją wiedzą na temat kosmosu.


 8. Słuchanie wyliczanki Agnieszki Frączek „Bęc! Hops! Ziuuu!”, zwracanie

uwagi na humor zawarty w utworze.

 

Bęc!

W ogródku bez ogródek

wylądował ufoludek.

Hops!

Przed siebie pędzi dróżką,

depcze dynie ufonóżką,

uchem skubie liść rzeżuszki,

sadzi w grządkach gruszki z puszki.

Ziuuu!

Swawoli wśród fasoli,

do konewki wlewa coli,

tupie niczym armia smoków,

pył kosmiczny sypie wokół.

Bęc! Hops! Ziuuu!

Raz, dwa, trzy...

Sprzątać po nim będziesz ty!

 

  • Wypowiedź dziecka na temat ufoludka z wyliczanki.

 

 9. Rozwiązywanie zagadek

 

Co to za przestrzeń między Ziemią, 

Księżycem planetami oraz między gwiazdami? (kosmos)


Zawsze jest nad nami. 

To płacze czasami deszczem, 

to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.(niebo)


Kiedy po niebie wędruje nocą, 

dokoła niego gwiazdy migocą. 

Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. 

Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.(księżyc)


Co to za złota świetlana kula,                                                                                                 

która swym ciepłem Ziemię otula?(słońce)


Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, 

szybszy niż wiatr i samochody.(rakieta)


W dzień ich nie ujrzysz,

chociaż są nad nami. 

 Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)


Co to za okrągła planeta, 

na której bez wody,

tlenu i słońca nie byłoby życia.(Ziemia)

 

 

Miłej zabawy!

 

 

Data dodania: 2021-04-14 21:36:35
Data edycji: 2022-01-04 22:31:54
Ilość wyświetleń: 992
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej