Temat dnia: „Mieszkańcy łąki”
Proponowane zabawy i zadania:
1. Zabawa - „Tworzenie kompozycji kwiatowych”
Potrzebne będą: kartka w białym kolorze i kartki w różnych kolorach, nożyczki,
ołówek, szablony kół.
Rozkładamy na stole kartki oraz szablony kół. Dziecko odrysowuje na kartkach
koła, a następnie je wycina. Układa z kolorowych kół na białej kartce dowolne
kompozycje kwiatowe.
2. Zabawa w odnajdywanie ukrytych sylwet owadów – mieszkańców
łąki.
Potrzebne będą: zdjęcia – pszczoły, biedronki, mrówki, konika polnego.
Chowamy w pokoju w różnych jego częściach zdjęcia owadów. Dziecko odnajduje
zdjęcia, a mama lub tata umieszcza je przyklejając w widocznym miejscu. Dziecko
podaje nazwy owadów, dzieląc je rytmicznie (na sylaby).
3. Zabawa ruchowa – „Wyścig świerszczy”
Wyznaczamy w pomieszczeniu linię startu i linie mety. Dziecko ustawione jest na
linii startu i na hasło: START! Dziecko porusza się do przodu skokiem zajęczym, aż
do linii mety. Zabawę powtarzamy kilka razy.
4. Zabawa – Grupowanie sylwet kwiatów według koloru lub kształtu.
Potrzebne będą: sylwety kwiatów z papieru kolorowego: po pięć czerwonych
maków, żółtych złocieni, białej koniczyny, fioletowej koniczyny, białych stokrotek,
trzy obręcze, zielona krepina lub zielona tkanina.
Układamy zielona krepinę – łąkę. Umieszczamy na łące sylwety kwiatów –
rozmieszczamy je w sposób dowolny. Zastanawiamy się, czy łąka wyglądałaby
ładniej, gdyby kwiaty rosły na niej w bardziej uporządkowany sposób. Pytamy
dziecko, jak można to zrobić. (Jeśli dziecko nie będzie wiedziało, podpowiadamy,
jakie kryterium zastosować). Dziecko układa sylwety kwiatów na łące według
kolorów, a potem według kształtów. Przygląda się łące. Zastanawia się, kiedy łąka
jest ładniejsza: wtedy, gdy kwiaty rosną w dowolny sposób, czy wtedy, gdy są
uporządkowane według koloru lub kształtu. Uzasadniają swoją opinię.
5. Zabawa – „Układanie z kół sylwety biedronki”. Rysowanie na sylwecie
odpowiedniej liczby kropek.
Potrzebne będą: dwa czerwone koła (na skrzydła biedronki), jedno małe czarne
koło (głowa biedronki) i jedno większe czarne koło, na które naklejone będą
skrzydła biedronki, czarna kredka, klej.
Wręczamy dziecku dwa czerwone koła i dwa czarne koła – większe i mniejsze,
czarną kredkę. Większe czarne koła dziecko składa na pół. Układa i nakleja je na
większym czarnym kole tak, aby utworzyły skrzydła biedronki. Małe, czarne kółko
(głowę biedronki) doklejają od spodu do większego czarnego koła. Pytamy dziecko,
czego brakuje biedronce. Klaszczemy w dłonie dwa razy. Dziecko rysuje na
czerwonych skrzydłach dwie kropki. Następnie dziecko liczy, ile kropek ma
biedronka. Klaszczemy trzy razy, a dzieci dorysowują kropki na skrzydłach. Wyniki
każdego liczenia pokazują na palcach.
Załącznik nr 1 – Wzór biedronki
6. Obserwowanie biedronek w ogrodzie, łące lub parku.
Pokazujemy dziecku, w jaki sposób można wziąć biedronkę na podstawiony liść,
gdy już ją mamy na lisciu, wtedy możemy poobserwować ją z bliska, a później
przenieść ją w bezpieczne miejsce. Jest to, doskonała metoda, na przezwyciężenie
lęku, uprzedzeń i niechęć do owadów.
7. Karta pracy , cz.2, nr 50 – 51
Dziecko:
- łączą w pary owady z kwiatkami; mówi, czego jest więcej: owadów czy kwiatów,
- naśladują sposób poruszania się pszczoły , mrówki, konika polnego, dżdżownicy.
8. Zestaw ćwiczeń ruchowych:
Dziecko rozkłada krążki w pewnej odległości od siebie. Nawiązujemy do tematu
tygodnia. Proponujemy, aby dziecko wyobraziło sobie, że jest motylkiem. Kiedy gra
muzyka, motylek lata pomiędzy kwiatkami (krążkami); na przerwę w muzyce siada
na dowolny krążku (kwiatku).
Dziecko układa krążek na głowie, prostuje plecy, układa ręce na biodrach i powoli
porusza się po całym pokoju, wysoko unosząc kolana – bociany chodzą po łące.
Dziecko leży na brzuchu. Dłonie, jedna ułożona na drugiej, umieszczają na krążku.
Brodę opiera na dłoniach. Na sygnał mamy lub taty, chwyta krążek rękami z obu
stron, unosząc go w górę, tak jakby wyglądały przez otwór – dżdżownica szykuje się
do wyjścia z ziemi. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej (bo przez otwór widać
ptaka), powtarzają ćwiczenie.
W załączniku nr 2 i 3 - KOLOROWANKI - "Mieszkańcy łąki"
Miłej zabawy !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13