Temat dnia: „Wyprawa na zieloną planetę”
Cele główne:
− rozwijanie aktywności twórczej,
− rozwijanie sprawności manualnej.
1. Kochane dzieci zapraszam was razem z Rodzicem na „Zieloną Planetę”.
Do zabawy potrzebnę będzie: podkład muzyczny, krzesełka, odtwarzacz CD.
Drogi Rodzicu ustaw 2 krzesełka w rzędzie (jedno dla dziecka drugie dla Ciebie –
symbolizują one siedzenia w rakiecie. Siadacie na krzesełkach. Opowiadasz krótką
historię, której może towarzyszyć podkład muzyczny.
Witaj na pokładzie statku kosmicznego! Zabiorę Cię w niezwykłą podróż – na Zieloną Planetę.
Zapinamy pasy. Ruszamy. Statek wznosi się coraz wyżej i wyżej. Ziemia robi się coraz
mniejsza…
Jaka ona błękitna! Ale, ale, czujesz? Stajesz się coraz lżejszy. To dziwne uczucie to stan
nieważkości – unosimy się w powietrzu, jakbyśmy w nim płynęli. Widzisz na zewnątrz
ciemność kosmosu, którą rozświetlają migoczące gwiazdy. Zapadamy w sen, który będzie
trwał kilka lat, ale dla nas to tylko chwila.
Budzimy się. Statek kosmiczny zbliża się do Zielonej Planety. Patrz z zachwytem na zbliżającą
się planetę. Serce bije nam mocno. Oto cel naszej wyprawy. Na planecie jest życie. Lądujemy.
Otacza nas tłum uśmiechniętych mieszkańców planety. Czy przyjmą nas życzliwie? Jak
wyglądają mieszkańcy Zielonej Planety? Czy są podobni do nas? Jak wygląda życie na tej
planecie?
Przerywasz opowieść i zadajesz pytanie:
− Jak się nazywa ta planeta?
− Jak mogli wyglądać mieszkańcy zielonej planety?
Wychodzicie ze statku. Wita was tłum postaci o uśmiechniętych twarzach, ludzkich twarzach,
tylko… zielonych. Co za ulga! Zwiedzacie planetę. Jest taka podobna do Ziemi, tylko wszystko
jest zielone!
Wracacie na Ziemię, szczęśliwi, że gdzieś jest życie podobne do naszego.
2.Teraz odrobinę się poruszamy
Dziecko siada na piętach, dłonie trzyma na udach. Na słowa Rodzica: Uruchamiamy
rakietę - zaczyna uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej.
Następnie kręci rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start
wyciąga ręce do góry i głośno krzyczy: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy
3– 4 razy.
- Rozmowa na temat Zielonej Planety.
− Czy przyjemnie jest spotkać w kosmosie kogoś podobnego do nas?
− Czy chcielibyście, żeby wszystko wokół was było w jednym kolorze?
Do zabawy potrzebny będzie: tamburyn lub inny instrument muzyczny.
Dziecko porusza się po pokoju odpowiednio do dźwięków tamburynu (marsz, podskoki,
bieg). Podczas przerwy w grze pokazuje ciałem, jak mogły wyglądać rośliny na Zielonej
Planecie. Podczas drugiej przerwy pokazuje, jak mogły wyglądać żyjące tam zwierzęta.
Dziecko dobiera się w parze z Rodzicem. Stajecie naprzeciwko siebie, uderzając raz w
swoje dłonie, raz w dłonie partnera i powtarza za Rodzicem rymowankę (jedno słowo –
jedno uderzenie).
Na Zielonej Planecie wszystko jest zielone –
drzewa, krzewy, kwiaty,
wszystkie zwierzęta, nie tylko oswojone.
Ludzie mają zieloną skórę, włosy i ubrania,
zielonymi oczami patrzą na słońce,
które zielona chmura przesłania.
https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo&ab_channel=OlaiBlu-taniecdladziecionline
3. Karta pracy, cz. 2, nr 26.
− Odszukajcie na obrazku cztery ufoludki, które ukryły
się przed mamą Zuzi.
− Posłuchajcie imion ufoludków podzielonych rytmicznie. Powiedzcie je.
4. Praca plastyczna - rysowanie ufoludka według tekstu rymowanki.
Jestem sobie ufoludek
cały zieleniutki.
Mam trzy ręce, cztery nogi
i nos okrąglutki.
Oczy czarne tak jak węgiel,
kreskę zamiast warg,
brzuch jak balon i sprężynki
trzy na głowie mam.
− W jakim kolorze jest ufoludek?
− Ile ma rąk i ile nóg?
− Jaki ma nos?
− W jakim kolorze ma oczy?
− Co ma zamiast warg?
− Jak wygląda jego brzuch?
− Co ma na głowie?
5. A teraz kochane Miśki narysujcie ufoludka według opisu.
Do wykonania rysunku potrzebne będą: zielone kredki, kartka.
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13