W tym tygodniu realizować będziemy następujące tematy:
Temat tygodnia: „Co się dzieje w kosmosie”
Tematy dnia:
Poniedziałek: „Zasypianka z ufoludkiem”
Wtorek: „Wyprawa na zieloną planetę”
Środa: „Chcę być kosmonautą”
Czwartek: „Gwiazdy, gwiazdeczki”
Piątek: „UFO”
Temat dnia: „Zasypianka z ufoludkiem”
Cele główne:
− rozwijanie mowy,
− rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Kochane dzieci wysłuchajcie rymowanki o ufoludkach i ją zapamiętajcie.
Ufoludki, ufoludki
to zielone, małe ludki.
Mówienie rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, gdy Rodzic trzyma palec na
ustach, i głośno – gdy podniesie rękę.
2. Rozmowa na temat ufoludka.
− Kto to jest ufoludek?
− Co to jest UFO?
3. Drogie Miśki wysłuchajcie opowiadania Anny Onichimowskiej pt.
„Zasypianka z ufoludkiem” i odpowiedzcie na pytania.
Mam na imię Egon, a mój statek kosmiczny – Ogon. Mieszkamy na Marsie.
Najbardziej lubię podróżować nocą. Ogon lata cicho jak ćma i jest tak malutki, że wszędzie
możemy się wślizgnąć. Oblatywałem kiedyś po raz pierwszy planetę Ziemia. Ciekawe, czy jest
zamieszkana… zastanawiałem się, zbliżając coraz szybciej do rozjarzonej kuli. Ogon zniżył lot
i znalazłem się naprzeciwko domu z uchylonym oknem. Już po chwili byliśmy w środku.
W łóżku spał olbrzym. Był częściowo przykryty. Miał na pewno jedną rękę, jedno ucho i głowę
porośniętą ciemną trawą. Nie wiem, jak się poruszał, czy też na sprężynie, jak ja, czy jakoś
inaczej, bo bałem się go odsłonić. Na mojej planecie najwyższy mieszkaniec ma dwadzieścia
centymetrów wzrostu. A potem znalazłem dwa statki kosmiczne.
– Co robisz? – spytał Ogon.
– Próbuję uruchomić te rakiety.
Przecież to są trampki! Nie ciągnij za sznurowadła, bo urwiesz! I w czym jutro ten chłopczyk
pójdzie do przedszkola? – wskazał antenami na śpiącego olbrzyma.
Nie chciałem dłużej słuchać, jak Ogon się mądrzy. Był już kiedyś wcześniej na Ziemi, z moim
bratem.
– Odlatujemy! – zatrzasnąłem kabinę.
Olbrzym poruszył się gwałtownie. Ma jednak dwoje oczu, zauważyłem. I dwoje rąk. A skoro
nosi trampki, ma również nogi… Wszystko to zapisałem szybko w moim elektronicznym
notesie.
– Wielki ze mnie naukowiec – mruknąłem z dumą na pożegnanie, wzlatując ponad dachy.
− Jak się nazywał ufoludek? Jak się nazywało jego UFO?
− Gdzie przyleciał Egon? Skąd przyleciał?
− Czy był on duży czy mały – względem nas, ludzi?
− Jak Egon opisał olbrzyma?
− Z czym Egon pomylił trampki?
− Co wyjaśnił mu Ogon?
− Jak wyglądał Egon? Jak się poruszał?
4. Zabawa ruchowa Powitanie ufoludków.
Do zabawy potrzebny będzie: tamburyn lub inny instrument muzyczny.
Dziecko jako ufoludek porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburynu. Podczas
przerwy w grze podchodzi do wybranego ufoludka (brata, siostry lub rodzica) i obydwoje
witają się, stykając wymienionymi przez Rodzica częściami ciała, np. plecami, kolanami,
uszami, łokciami itd. Zabawę powtarzamy.
5. Ćwiczenia słuchowe - Rozmowa z ufoludkiem.
Dziecko powtarza za Rodzicem:
re ra ru ro ry resz rasz rusz rysz rosz
sza szo szy sze szu nasz pasz busz pusz
6. Praca plastyczna - Rysowanie ufoludka według rymowanki.
Potrzebne będą: kartka, kredki.
Dziecko powtarza rymowankę za Rodzicem i rysuje ufoludka.
Ufoludki, ufoludki
to zielone, małe ludki:
https://soundcloud.com/user-956760406/chcia-bym-zosta-kosmonaut-s-i
Mój kolega chciałby zostać marynarzem,
wszystkie oceany bardzo dobrze zna,
koleżanka mówi, że będzie aktorką.
A ja, a ja, a ja?
Ref.: Kosmonautą chciałbym zostać, kosmonautą
i zamienić na rakietę taty auto,
podróżować nią po długiej mlecznej drodze
i odwiedzać nowych ufoludków co dzień.
2.
Moja siostra lubi jeździć na rowerze,
wszystkie drogi w okolicy dobrze zna,
starszy brat odwiedza wciąż nieznane kraje.
A ja, a ja, a ja?
Ref.: Kosmonautą chciałbym zostać, kosmonautą…
8. Zabawy ruchowe:
Dziecko opiera się na rękach i nogach (brzuchem do góry), unosi biodra i wędruje w tej
pozycji. Będzie miał większą frajdę, jeśli Rodzic także spróbuje.
Dziecko leży na podłodze na brzuchu i „pływa” żabką (ale używa tylko rąk).
Siadacie po turecku naprzeciwko siebie. Dziecko naśladuje wszystkie ruchy Rodzica
np. („wkręcanie żarówki”, kiwanie na boki głową, rysowanie w powietrzu kółka rękami).
A potem zmiana ról – rodzic naśladuje dziecko. Zabawę można urozmaicić robieniem
głupich min. To świetne ćwiczenia mięśni twarzy – sprzyjają wymowie.
To ćwiczenia gimnastyczne dla każdego, również dla dorosłych: na podłodze
rozciągnijcie skakankę lub sznurek(możecie też wykorzystać np. krawędź dywanu).
Dziecko idzie (plecy proste, głowa wysoko, krok pełen godności) wzdłuż linii, stawiając
stopy na krzyż, niczym modelka na wybiegu. Ważne jest, aby napiąć mięśnie brzucha
podczas tego ćwiczenia.
Dziecko w pozycji czworaczej uderza piłkę czołem i stara się nią trafić do bramki
(można ją wyznaczyć za pomocą kręgli, klocków itd.). Proszę liczyć, ile bramek tak
zdobędzie.
9. Bajeczka dla grzecznych Misiaczków pt. „Kot – O - Ciaki - Kosmici”
https://www.youtube.com/watch?v=9LSS3CpBIrU&ab_channel=Kot-O-Ciaki
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13