Drodzy rodzice!
W tym tygodniu będzie okazja do podziwiania świata przyrody. Poznamy wiele gatunków owadów, które żyją na łące. W niejednym dziecku i w nie jednym dorosłym budzą niechęć, lęk, obrzydzenie… niezwykłe ciekawe i inspirujące historie o życiu tych organizmów pomagają przełamać tę niechęć, niejednokrotnie wzbudzając podziw dla różnorodności i niezwykłego funkcjonowania społecznego niektórych gatunków. Owady należą do najliczniejszej grupy zamieszkujących naszą planetę. Owady zadziwiają mnogością kształtów, barw i zachowań. Wystarczy poobserwować motyle czy mrówki. Wiele gatunków owadów żyje w pobliżu człowieka, często przysparzając kłopotów, na przykład żywiąc się zapasami mąki lub kaszy w kuchni czy tnąc niemiłosiernie podczas wakacyjnego odpoczynku nad jeziorem. Jednocześnie wiele z nich pełni niezwykle pożyteczną rolę w świecie przyrody. Warto porozmawiać o tym z dzieckiem i pokazać mu wzajemną zależność organizmów choćby na przykładzie: pszczół i os, które zapylają kwiaty, przyczyniają się do rozmnażania roślin; biedronek, które w ogrodzie regulują ilość mszyc; mrówek, które transportują budulec na mrowiska, przyczyniając się do przemieszczania na większą odległość roślin.
Jak wspierać dziecko? – W czasie spacerów warto poobserwować świat owadów np. w trawie. W ten sposób nie tylko uczymy postawy otwartości na świat, gotowości poznawania go, ale także oswajamy dziecko z owadami, które zwykle budzą niepokój. Oswajając, jednocześnie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i uczyć ostrożności.
W tym tygodniu realizować będziemy następujące tematy:
Temat tygodnia: „Łąka w maju”
Tematy dnia:
Poniedziałek: „Wyprawa na łąkę”
Wtorek: „Kolorowa łąka”
Środa: „Mieszkańcy łąki”
Czwartek: „Kwiaty na łące”
Piątek: „Odgłosy dochodzące z łąki”
Temat dnia: „Wyprawa na łąkę”
Propozycje zadań i zabaw
1. Słuchanie wiersza Buczkówny
„Łąka”
Na łąkę trzeba iść rano
kiedy jeszcze rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatkiem
I zapytać jak ma na imię
Rozmowa na temat wiersza:
- O jakim miejscu jest mowa w wierszu?
- Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
- Jakie rośliny rosną na łące?
- Dlaczego na łące należy zachowywać się cicho?
- Co można robić na łące?
2. Wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.
Drodzy rodzice kochane dzieci. Proponuję w dniu dzisiejszy - oczywiście jeśli
pogoda dopisze - spacer na pobliską łąkę. Zbierzcie ze sobą: album zawierający
zdjęcia roślin i zwierząt, które można spotkać na łące, koc, aparat fotograficzny,
lupę lub szkło powiększające. W czasie wycieczki poobserwujcie świat owadów.
Przyjrzyjcie się z bliska kwiatom, które, można tam spotkać.
Jeśli już tam będziecie – oto kilka zadań jakie drodzy rodzice możecie przedstawić dziecku:
Dziecko przygląda się łące. Niech się zastanowi, jakiego koloru jest najwięcej. Niech
opisze wrażenia, jakie budzi w nim widok łąki.
Podczas spaceru po łące użyjmy lupy lub szkła powiększającego. Obserwując przez
nie rosnące kwiaty. Nazywa znane gatunki. Jeśli ich nie zna – wspólnie poszukajcie
je w albumie. Poczytajcie dziecku ciekawostki na temat wybranych przez dziecko
roślin. Wącha je. Opisuje swoje wrażenia. Wykonajcie zdjęcia wybranym kwiatom.
Pokażmy dziecku w albumie wybrany kwiat. Zachęćmy do poszukiwań tych
kwiatów na łące. Jeśli je znajdzie niech dokładnie poobserwuje jego wygląd przez
lupę, powącha go i wyrazi swoje zdanie.
Dziecko obserwuje za pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierząt, które żyją
na łące (np. mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Opisuje ich wygląd, zauważone
cechy, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczby kropek na
pancerzyku biedronki). Odnajduje i wskazuje miejsca, w których poszczególnych
zwierząt jest najwięcej, np. na jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły
lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków.
Rozłóżcie na łące koc. Połóżcie się na nim razem z dzieckiem, zamknijcie oczy i
wsłuchajcie się w głosy dochodzące z łąki. Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków.
Dziecko opisuje swoje wrażenia słuchowe.
Zachęćmy dziecko do zebrania skarbów z łąki i niech urządzi w swoim pokoju kącik
przyrodniczy. Można zebrać: muszelki po ślimakach, patyczki, suche rośliny,
kamyki. Niech wykona bukiet z kwiatów rosnących na łące, podkreśli on miło
spędzony czas na łonie natury.
- Bajka edukacyjna - „Wędrówki Skrzata Borówki – wyprawa na łąkę”.
Skrzat Borówka razem z koleżanką Koniczynką, pokarzą wam, jak wygląda łąka, kto
na niej mieszka i jakie rośliny na niej rosną. A Zosia i Hania pokarzą wam, jak taką
wspaniałą łąkę, można zrobić samemu w domu, w bardzo prosty sposób.
Zapraszam do obejrzenia bajki.
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
3. Zabawa plastyczna – malowanie na mokrym kleju – „Łąka w maju”
Potrzebne będzie: biała kartka z bloku technicznego, płynny klej, pędzel, farby
plakatowe (jeśli są gęste, dobrze je rozcieńczyć wodą).
Poprośmy dziecko, aby przypomniało sobie, jak wyglądała łąka, którą widziałes na
wycieczce. Dziecko opisuje swoje wrażenia. Wymienia kolory, jakie dostrzegło na
łące najwięcej. Proszę zaproponować namalowanie tej samej łąki za pomocą
techniki malowania na mokrym kleju. Dziecko pokrywa sztywną kartkę płynnym
klejem. Następnie maluje farbami na mokrym podkładzie, palcem lub pędzlem.
Stara się odtworzyć taki koloryt łąki, jaki zapamiętało z wyprawy. Po zakończeniu
zadania odkłada prace do wyschnięcia.
4. Słuchanie piosenki „Na majowej Łące” – J. Pietrzak
I. Zielona żabka, bocian skowronek,
zając, motylek, kilka biedronek
tańczą na łące, skaczą, fruwają
i na swój koncert nas zapraszają.
Ref.
Kum, kum, kle, kle, kle
Cyt, cyt, rechu, rech!
Na łące słychać wesoły śpiew.
II. Na maku usiadł mały motylek,
potem z biedronką tańczył przez chwilę.
Zając i świerszcze skaczą po trawie,
dużo radości jest w tej zabawie.
Ref.
Kum, kum, kle, kle….
Rozmowa na temat piosenki.
- O czym jest ta piosenka?
- Jakie zwierzęta mieszkają na łące?
- Co postanowili zorganizować mieszkańcy łąki?
- Dlaczego wszyscy mieszkańcy łąki są tacy radośni?
5. Zabawy ruchowe
Układamy na dywanie szarfy (w kształcie koła) w różnych kolorach – kwiaty.
Dziecko (żabka) przy dźwiękach instrumentu skacze pomiędzy kwiatkami. Na
przerwę w grze osoba dorosła podnosi do góry kartonik z narysowanymi na nim
sylwetami kwiatów (od 1 do 5). Dziecko zatrzymuje się przy dowolnej szarfie –
kwiatku. Wskakuje na kwiatek (do środka szarfy) tyle razy, ile kwiatków znajduje się
na kartoniku.
Dziecko jest kwiatem które rośnie na łące. Stoi z rękami opuszczonymi wzdłuż
tułowia. Rodzic pokazuje żółty krążek symbolizujący słońce. Kwiatek rozkwita –
dziecko staje na jednej nodze, unosząc powoli wyprostowane ręce, najpierw do
boku, a następnie do góry. Rodzic opuszcza krążek – słońce zachodzi. Dziecko
opuszcza wolno ręce, układa je wzdłuż tułowia, ponownie stają na dwóch nogach.
Następuje zmiana nóg.
Dziecko dobiera do pary rodzeństwo lub rodzica, chwyta piłkę. Dziecko trzymając
piłkę rzuca ją do partnera, klaszcze w dłonie i łapie piłkę, którą odrzuca mu
partner.
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13