WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

11.05.2020 r. - ŁĄKA W MAJU

11.05.2020 r. - ŁĄKA W MAJU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy rodzice!


W tym tygodniu będzie okazja do podziwiania świata przyrody. Poznamy wiele gatunków owadów, które żyją na łące. W niejednym dziecku i w nie jednym dorosłym budzą niechęć, lęk, obrzydzenie… niezwykłe ciekawe i inspirujące historie o życiu tych organizmów pomagają przełamać tę niechęć, niejednokrotnie wzbudzając podziw dla różnorodności i niezwykłego funkcjonowania społecznego niektórych gatunków. Owady należą do najliczniejszej grupy zamieszkujących naszą planetę. Owady zadziwiają mnogością kształtów, barw i zachowań. Wystarczy  poobserwować motyle czy mrówki. Wiele gatunków owadów żyje w pobliżu człowieka, często przysparzając kłopotów, na przykład żywiąc się zapasami mąki lub kaszy w kuchni czy tnąc niemiłosiernie podczas wakacyjnego odpoczynku nad jeziorem. Jednocześnie wiele z nich pełni niezwykle pożyteczną rolę w świecie przyrody. Warto porozmawiać o tym z dzieckiem i pokazać mu wzajemną zależność organizmów choćby na przykładzie: pszczół i os, które zapylają kwiaty, przyczyniają się do rozmnażania roślin; biedronek, które w ogrodzie regulują ilość mszyc; mrówek, które transportują budulec na mrowiska, przyczyniając się do przemieszczania na większą odległość roślin.

Jak wspierać dziecko? – W czasie spacerów warto poobserwować świat owadów np. w trawie. W ten sposób nie tylko uczymy postawy otwartości na świat, gotowości poznawania go, ale także oswajamy dziecko z owadami, które zwykle budzą niepokój. Oswajając, jednocześnie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i uczyć ostrożności.

 

W tym tygodniu realizować będziemy następujące tematy:

 

Temat tygodnia: „Łąka w maju”

 

Tematy dnia:

 

Poniedziałek: „Wyprawa na łąkę”

 

Wtorek: „Kolorowa łąka”

 

Środa:  „Mieszkańcy łąki”

 

Czwartek: „Kwiaty na łące”

 

Piątek:  „Odgłosy dochodzące z łąki”

 

 

Temat dnia: „Wyprawa na łąkę”


  • poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
  • rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą,
  • poznanie melodii i tekstu nowej piosenki


 Propozycje zadań i zabaw

 

 

1. Słuchanie wiersza Buczkówny

 

„Łąka”

 

Na łąkę trzeba iść rano

 

kiedy jeszcze rosa –

 

Cichutko przystanąć

 

I słuchać

 

Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa

 

Patrzeć jak skrzydła motyli

 

Zamykają się i otwierają

 

Jak mała biedronka

 

Na łódce z listka płynie

 

Po zielonym kołysaniu –

 

A potem trzeba się pochylić

 

Nad każdym kwiatkiem

 

I zapytać jak ma na imię

 

 

Rozmowa na temat wiersza:

 

- O jakim miejscu jest mowa w wierszu?

- Jakie zwierzęta można spotkać na łące?

- Jakie rośliny rosną na łące?

- Dlaczego na łące należy zachowywać się cicho?

- Co można robić na łące?


 2. Wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

 

 

Drodzy rodzice kochane dzieci. Proponuję w dniu  dzisiejszy  -  oczywiście jeśli

pogoda dopisze - spacer na pobliską łąkę. Zbierzcie ze sobą: album zawierający

zdjęcia roślin i zwierząt, które można spotkać na łące, koc, aparat fotograficzny,

lupę lub szkło powiększające. W czasie wycieczki poobserwujcie świat owadów.

Przyjrzyjcie się z bliska kwiatom, które, można tam spotkać.

 

Jeśli już tam będziecie – oto kilka zadań jakie drodzy rodzice możecie przedstawić dziecku:

 

  • Określenie kolorów na łące w maju.

 

Dziecko przygląda się łące. Niech się zastanowi, jakiego koloru jest najwięcej. Niech

opisze wrażenia, jakie budzi w nim widok łąki.

 

  • Obserwowanie kwiatów na łące.

 

Podczas spaceru po łące użyjmy lupy lub szkła powiększającego. Obserwując przez

nie rosnące kwiaty. Nazywa znane gatunki. Jeśli ich nie zna  – wspólnie poszukajcie

je w albumie. Poczytajcie dziecku ciekawostki na temat wybranych przez dziecko

roślin.  Wącha je. Opisuje swoje wrażenia. Wykonajcie zdjęcia wybranym kwiatom.

 

 

  • Poszukiwanie na łące stokrotki, kończyny, mięty szałwii.

 

Pokażmy dziecku w albumie  wybrany kwiat. Zachęćmy do poszukiwań tych

kwiatów na łące. Jeśli je znajdzie niech dokładnie poobserwuje jego wygląd przez

lupę, powącha go i wyrazi swoje zdanie.

 

  • Obserwowanie życia na łące.

 

Dziecko obserwuje za pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierząt, które żyją

na łące (np. mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Opisuje ich wygląd, zauważone

cechy, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczby kropek na

pancerzyku biedronki). Odnajduje i wskazuje miejsca, w których poszczególnych

zwierząt jest najwięcej, np. na jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły

lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków.

 

  • Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki.

 

Rozłóżcie na łące koc. Połóżcie się na nim razem z dzieckiem, zamknijcie oczy i

wsłuchajcie się w głosy dochodzące z łąki. Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków.

Dziecko opisuje swoje wrażenia słuchowe.

 

  • Zbieranie skarbów do kącika przyrody.


Zachęćmy dziecko  do zebrania skarbów z łąki i niech urządzi w swoim pokoju kącik

przyrodniczy. Można zebrać: muszelki po ślimakach, patyczki, suche rośliny,

kamyki. Niech wykona bukiet z kwiatów rosnących na łące, podkreśli on miło

spędzony czas na łonie natury.

 

 

  • Kochane dzieci jeśli z jakiś powodów nie udało się wam razem z

    rodzicami wybrać na łąkę -  zaprasza was na nią Skrzat Borówka.

 

- Bajka edukacyjna - „Wędrówki Skrzata Borówki – wyprawa na łąkę”.

 

Skrzat Borówka razem z koleżanką Koniczynką, pokarzą wam, jak wygląda łąka, kto

na niej mieszka i jakie rośliny na niej rosną. A Zosia i Hania pokarzą wam, jak taką

wspaniałą łąkę, można zrobić samemu w domu, w bardzo prosty sposób.

 

 

Zapraszam do obejrzenia bajki.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

 

 

 3. Zabawa plastyczna – malowanie na mokrym kleju – „Łąka w maju”

Potrzebne będzie: biała kartka z bloku technicznego, płynny klej, pędzel, farby

plakatowe (jeśli są gęste, dobrze je rozcieńczyć wodą).

 

Poprośmy dziecko, aby przypomniało sobie, jak wyglądała łąka, którą widziałes na

wycieczce. Dziecko opisuje swoje wrażenia. Wymienia kolory, jakie dostrzegło na

łące najwięcej. Proszę zaproponować namalowanie tej samej łąki za pomocą

techniki malowania na mokrym kleju. Dziecko pokrywa sztywną kartkę płynnym

klejem. Następnie maluje farbami na mokrym podkładzie, palcem lub pędzlem.

Stara się odtworzyć taki koloryt łąki, jaki zapamiętało z wyprawy. Po zakończeniu

zadania odkłada prace do wyschnięcia.


 4. Słuchanie piosenki „Na majowej Łące” – J. Pietrzak


 I.  Zielona żabka, bocian skowronek,

 

zając, motylek, kilka biedronek

 

tańczą na łące, skaczą, fruwają

 

i na swój koncert nas zapraszają.

 

Ref.

Kum, kum, kle, kle, kle

Cyt, cyt, rechu, rech!

Na łące słychać wesoły śpiew.


 II. Na maku usiadł mały motylek,

 

potem z biedronką tańczył przez chwilę.

 

Zając i świerszcze skaczą po trawie,

 

dużo radości jest w tej zabawie.

 

Ref.

 

Kum, kum, kle, kle….

 

Rozmowa na temat piosenki.

 

 - O czym jest ta piosenka?

- Jakie  zwierzęta mieszkają na łące?

- Co postanowili zorganizować mieszkańcy łąki?

- Dlaczego wszyscy mieszkańcy łąki są tacy radośni?


 5. Zabawy ruchowe


  • „Żabie skoki”

Układamy na dywanie szarfy (w kształcie koła) w różnych kolorach – kwiaty.

Dziecko (żabka) przy dźwiękach instrumentu skacze pomiędzy kwiatkami. Na

przerwę w grze osoba dorosła podnosi do góry kartonik z narysowanymi na nim

sylwetami kwiatów (od 1 do 5). Dziecko zatrzymuje się przy dowolnej szarfie –

kwiatku. Wskakuje na kwiatek (do środka szarfy) tyle razy, ile kwiatków znajduje się

na kartoniku.

 

 

  • „Kwiaty na łące”

 

Dziecko jest kwiatem które rośnie na łące. Stoi z rękami opuszczonymi wzdłuż

tułowia. Rodzic pokazuje żółty krążek symbolizujący słońce. Kwiatek rozkwita –

dziecko staje na jednej nodze, unosząc powoli wyprostowane ręce, najpierw do

boku, a następnie do góry. Rodzic opuszcza krążek – słońce zachodzi. Dziecko

opuszcza wolno ręce, układa je wzdłuż tułowia, ponownie stają na dwóch nogach.

Następuje zmiana nóg.


 

  • „Wiosenne zabawy na łące”

 

Dziecko dobiera do pary rodzeństwo lub rodzica, chwyta piłkę. Dziecko trzymając

piłkę rzuca ją do partnera, klaszcze w dłonie i łapie piłkę, którą odrzuca mu

partner.

 

Miłej zabawy!

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-05-10 21:13:05
Data edycji: 2020-05-10 21:43:50
Ilość wyświetleń: 2214
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej