Temat dnia: NASZE PRAWA I OBOWIĄZKI
Zestaw ćwiczeń:
Piosenka o prawach dziecka – wysłuchanie piosenki. Zapraszam dzieci do uważnego słuchania piosenki, która mówi nam o prawach dzieci na całym świecie. Proszę was, żebyście podczas słuchania postarali się zapamiętać, o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w piosence. https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
Piosenka o prawach dziecka - sł. i muz. Jerzy Kobyliński
Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
Mam prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania, o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.
„Prawda – nieprawda” – zabawa ćwicząca logiczne myślenie. Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dzieci zdanie jest prawdziwe, klaszczą, jeśli nieprawdziwe – tupią nogami. Przykładowe zdania:
– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
– Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
– Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
– Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
– Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.
„Nasze prawa” – zabawa plastyczna. Waszym zadaniem jest stworzenie plakatu, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla was najważniejsze. Możecie rysować, pisać, wyklejać i ozdabiać dowolnie plakat. Podczas pracy dzieci można włączyć “Piosenkę o prawach dziecka”,
„Prawa i obowiązki” – praca z KZ. Dzieci przyglądają się ilustracjom na s. 74, opowiadają, co widzą na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci (prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie; prawo do opieki lekarskiej – obowiązek
dbania o własne zdrowie; prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich; prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.
Praca z KP4.29a – dopasowywanie treści do obrazka, poproś rodziców o przeczytanie.
Praca z KP4.29b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.
Z OKAZJI DNIA DZIECKA
WSZYSTKIM DZIECIOM
ŻYCZĘ WIELE POWODÓW
DO UŚMIECHU I RADOŚCI.
SAMYCH SUKCESÓW,
ROZWIJANIA SWOICH TALENTÓW I PASJI
ORAZ BEZTROSKIEJ ZABAWY.
SPEŁNIENIA WSZYSTKICH MARZEŃ,
PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ
I KOCHAJĄCEJ RODZINY.
Pozdrawiam Milena Sikora!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13