Temat dnia: „Choinka dla zwierząt”
Przebieg dnia:
I.
• „Ile razy?” – zabawa ruchowa z przeliczaniem. Dziecko maszerują lub biega po sali w ryt odtwarzanej muzyki. Podczas przerwy w muzyce rodzic podaje liczbę od 2 do 6, a dziecko tyle razy : podskakuje, robi przysiady, klaszcze, tupie…, ile wskazuje liczba.
II.
• „Śpiewająca choinka” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat treści. Rodzic czyta opowiadanie:
Śpiewająca choinka
Kiedy już choinka dla dzieci stała wystrojona jak krakowianka na wesele – pani powiedziała:
– No dobrze, a ptaki?
– Co – „ptaki”? – zapytały dzieci.
– No, gdzie choinka dla ptaków?
Dzieci się zakłopotały, bo nikt nie wiedział, gdzie jest choinka dla ptaków. Wtedy pani mówi:
– Może tę małą choinkę, co ją z gałązek jodłowych powiązał tata Jasia, podarujemy ptaszkom?
– Tak! Tak! – krzyknęli wszyscy.
A Jasio skoczył – cap! choinkę i pędzi na dwór...
– Czekaj, Jasiu, czekaj, przecież choinka musi być przystrojona i z podarkami...
– Zawiesimy bombki, zdejmie się je z naszej choinki.
– Eee, na bombkach ptaszki się nie znają! Jeszcze się przelękną!
– Ognie sztuczne też do niczego – mruknął Jarek.
– To co robić – zakłopotały się dzieci.
– Pomyślmy dobrze, co ptaszki lubią? Każdemu trzeba dawać to, co lubi!
Zaraz wszyscy zaczęli wyliczać, co ptaszki lubią!
– Siemię konopne! Mak! Słonecznik!
– Pszenicę – proszę pani – pszenicę!
– Jarzębinę, bez czarny! Różne nasionka!
– Łój, smalec, słoninę!
– No dobrze już, dobrze! Teraz ja! To teraz, Jasiu, podaj choinkę! Ubierzemy ją tym, co ptaszki najbardziej lubią!
I zabrali się do roboty.
Gałązki choinki maczali w roztopionym łoju z makiem i konopiami, a kiedy łój zastygł – wyglądało to jak szron...
Zamiast łańcucha wisiały na choince plasterki słoniny – to był podarunek dla sikorek, kowalików i dzięciołów.
Na czubku drzewa tkwił, zamiast gwiazdy, nabity ziarnami – słonecznik.
Zamiast bombek, chwiały się na gałązkach makówki, w których mak szeleścił...
A pęczki czarnego bzu i jarzębiny stroiły choinkę w korale.
Kiedy wreszcie ta choinka stanęła na ławce pod topolą, kiedy dokoła posypano pszenicy – to zleciały się ptaki!
Ćwierkały, śpiewały! Aż wokoło szumią drzewa:
– Dziw nad dziwy! Cud prawdziwy! Choinka śpiewa...
Maria Kowancka
Źródło: M. Kownacka, „Śpiewająca choinka” [w:] „Razem ze słonkiem. Zima”, WSiP, Warszawa 1975, s. 59–60
Po wysłuchaniu utworu dziecko odpowiada na pytania: Dlaczego na dworze choinka zaczęła śpiewać?
Po co dzieci podarowały ptakom choinkę przybraną przysmakami? Po rozmowie dotyczącej treści opowiadania dziecko ogląda w albumach przyrodniczych ilustracje przedstawiające dokarmianie ptaków w mieście oraz zwierząt w lesie. Szczególną uwagę zwracają na sposoby podawania pokarmu zwierzętom: paśnik – sarny, jelenie, łosie; lizawka (kostka soli kamiennej na drewnianym słupku) uzupełniająca składniki pokarmowe –
leśna zwierzyna gruba; karmnik – ptaki.
Pomoce: Załącznik nr – 1,
- albumy przyrodnicze
• „Dokarmiam zwierzęta” – zabawa dydaktyczna utrwalająca nazwy leśnych zwierząt. Rodzic pokazuje dziecku sylwety konstrukcji służących do dokarmiania zwierząt w czasie zimy: paśnika, lizawki, karmnika.
Brakuje w nich pokarmu i zwierząt leśnych korzystających z dokarmiania. Dziecko musi znaleźć podczas zabawy „Ciepło – zimno” wszystkie potrzebne sylwety: zwierzęta, ziarna, słoninę, warzywa, siano, kostkę soli.
Rodzic naprowadza dziecko mówiąc: ciepło, gdy grający przybliża się do sylwet, a: zimno, kiedy się oddala.
Po odnalezieniu wszystkich sylwet dziecko układa:
– wokół paśnika z sianem, warzywami: dziki, sarny, jelenie,
– wokół karmnika z ziarnem: ptaki,
– na gałązkach wisi słoninka, którą dziobie sikorka,
– przy lizawce z solą: łosie, sarny, daniele.
Pomoce: Załącznik – 2
- sylweta karmnika, paśnika, sylwety zwierząt, ziarna, słonina, lizawka, warzywa, siano
• „Prezenty dla zwierząt” – zachęcanie do opiekowania się zwierzętami w czasie zimy z wykorzystaniem karty pracy.
Dziecko ogląda ilustracje i zastanawia się, jak można pomóc zwierzętom. Swoje pomysły rysuje w ramkach. Przykładowe rozwiązania: karmnik dla ptaków, nowa buda dla psa, siano dla saren.
Pomoce: „Karty pracy” cz. 2, s. 40, kredki
• „Czytamy” – odczytywanie sylab i wyrazów z poznanych liter, karta pracy. Dziecko odszukuje wyrazy w wyklejance, odczytuje je i wkleja pod obrazkami: butelka, kamyk, dudek, damy.
W ćwiczeniu drugim odczytuje tekst wyrazowo-obrazkowy.
Pomoce: „Karty pracy” cz. 2, s. 41
• „Choinka dla ptaków” – praca konstrukcyjna. Dziecko przygląda się zebranym przez rodzica różnym pokarmom dla ptaków: nasionom słonecznika (dla sikorek, wróbli, gili), orzechom (dla dzięciołów i sikorek), nasionom zbóż (dla trznadli), rodzynkom, jarzębinie (dla kosów). Dziecko miesza wszystkie smakołyki dla ptaków ze smalcem, lepi z nich kule tłuszczowo-nasienne i wkłada do siatki. Jeśli nie chce dotykać
smalcu rękoma, to może za pomocą nożyka nanieść mieszankę na zakrętki od słoików.
Pomoce: smalec, ziarna, karmnik, zakrętki od słoików, siatki, plastikowe noże
• „Ćwiczenia ogólnorozwojowe” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XXX.
Pomoce: piłki, tamburyn, obręcze, bramka, kreda lub skakanki
III.
• „Przy choince” – śpiewanie kolęd.
W ogrodzie:
• „Przelot ptaków” – zabawa bieżna. Rodzic gra na instrumencie, a dziecko (ptak) „lata” nad zaśnieżonymi drzewami. Na pauzę szybko kuca - i udaje zjadanie pokarmu z karmnika.
Pomoce: instrument muzyczny
• „Drzewko dla ptaków” – powieszenie przysmaków na gałęziach drzew. Dziecko z rodzicem wiesza na gałęziach wykonane wcześniej przysmaki dla ptaków.
Pomoce: przysmaki dla ptaków
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13