Proponowane zadania dla dzieci:
Zestaw ćwiczeń.
- „Kaczki na wodzie” – ćwiczenia tułowia. Dzieci wykonują przysiady, podnoszą wyimaginowany kamień i naśladują puszczenie „kaczki” na wodzie – rzuty prawą i lewą ręką.
- „Kto silniejszy” – ćwiczenia siłowe. Dzieci w parach siedzą przodem do siebie w siadzie rozkrocznym, stopy zwarte ze stopami współćwiczącego. Trzymają wspólnie szarfę za końce. Jedno dziecko obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając współćwiczącego do skłonu w przód, po czym następuje zmiana ról. Na sygnał rodzica: Kto silniejszy? dzieci starają się przeciągnąć partnera na swoją stronę.
- „Zanurzamy się” – zabawa skoczna. Dzieci wykonują kilka sprężystych podskoków obunóż w miejscu i przysiad podparty – zanurzają się w wodzie.
- „Niedźwiedź zasypia” – ćwiczenia uspokajające. Dzieci w siadzie skulnym, z głową zbliżoną do kolan robią wydech. Następnie w siadzie prostym, ze wzniesionymi ramionami robią wdech.
,,Porządkujemy zoo’’
Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego zoo np.: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne, których nazwy są zgodne fonetycznie z zapisem.
Zadaniem dziecka jest podzielenie nazwy na sylaby, następnie wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie. Potem układa nazwę korzystając z liter Alfabetu. (załącznik)
,,Mapa świata’’ – rozmowa kierowana.
Dzieci oglądają mapę świata (załącznik), wskazują na niej kontynenty i podają ich nazwy. Porozmawiajcie o zwierzętach afrykańskich, zwróćcie uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Najbardziej niebezpieczne zwierzęta, które nazwano ,,Wielką Piątką Afryki’’: lew, słoń afrykański, nosorożec czarny, lampart, bawół afrykański. (załącznik)
- Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.
- Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.
- Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.
- Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.
- Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami.
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie:
-Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata?
Zapraszam do obejrzenia filmu pt. ,,Dzika Afryka’’ o afrykańskich zwierzętach.
https://www.youtube.com/watch?v=I3zGLdf6ksw
,,Bilety do zoo’’ – zabawa matematyczna.
Dzieci przypominają sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. (załącznik)
Rodzicu przeczytaj treść opowiadania, dzieci układają monety i banknoty ilustrując opowiadanie:
-Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet?
Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?
-Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety?
-Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?
ZOO – masażyk
Masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego. Dzieci dobierają się parami (zabawa z rodzeństwem lub rodzicami): jeden leży na brzuchu, drugi wykonuje masaż pleców. Potem następuje zamiana ról.
Zoo
Bolesław Kołodziejski
Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)
,,Plan zoo’’ – praca plastyczna
Do wykonania zadania potrzebne będą: szary papier, kartki, kredki, materiały plastyczne, farby lub inne.
Dzieci rysują na szarym papierze wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie lub inne, następnie w dowolny sposób wykonują zwierzęta (np. z plasteliny) i umieszczają je w odpowiednich miejscach.
ZOO – wysłuchanie piosenki, zabawa taneczna według pomysłów dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=RLZfNJEW9y0
Praca z KP4.35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.
Praca z KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne.
Praca z KP4.38a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13