Temat dnia : „Z wizytą w bibliotece”.
Cele główne
Zaszyfrowane nazwy – zabawa logorytmiczna.
Zdjęcia przedstawiające postacie z bajek.
Zachęcamy dzieci do zaszyfrowania nazw postaci z bajek w taki sposób, aby każda z sylab występujących w nazwie była poprzedzona sylabą ka.
Przedstawiamy kilka przykładów w oparciu o zdjęcia, a następnie rozdajemy zdjęcia dzieciom: – ka-trzy, ka-świn, ka-ki (trzy świnki), – ka-Jaś, ka-i, ka-Mał, ka-go, ka-sia (Jaś i Małgosia).
Załącznik nr 1
Rodzic - wcieli się w rolę smoka. Dziecko - to krasnoludek. Krasnoludek swobodnie biega. Na hasło : Nadchodzi smok! dziecko ,,chowa się”, przykucając z nisko opuszczoną głową i obejmując kolana. Smok szuka krasnoludka. Na hasło : Smok odchodzi! krasnoludek ponownie przemieszcza się . Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem zmieniamy rolę smoka.
Rodzic - zadaje pytania związane z postaciami z różnych bajek, śpiewając je ( śpiewamy pytania na dowolnie wybraną melodię).
Dziecko wyśpiewuje odpowiedź. Przykładowe pytania wyśpiewane: í Jak się nazywa miś, którego przyjacielem jest chłopczyk Krzyś?
Nagranie wesołej melodii, 4 różne, pocięte na kawałki obrazki przedstawiające scenę z bajki o Królewnie Śnieżce (lub z innej bajki), odtwarzacz CD.
Jeden pocięty na kawałki obrazek przedstawiający scenę z bajki. Wszystkie części obrazka są odwrócone i pomieszane. Dziecko biega w rytmie piosenki. Podczas przerwy w muzyce - podbiega do swojego obrazka i stara się go ułożyć w jedną całość.
O czym jest książka – zabawa twórcza.
Załącznik nr 2
Książki - prezentujemy dzieciom książki różnego typu: kucharską, poradnik, książki specjalistyczne itp. Zadaniem dziecka - jest ocenić, wyłącznie na podstawie okładki, o czym będzie dana książka.
Nie oceniaj książki po okładce – zabawa językowa.
Książki – ta sama pozycja: stare i nowe wydanie, : zdjęcia przedstawiające tę samą pozycję w starym i nowym wydaniu. Prezentujemy obie książki dziecku. Pytamy - która bardziej im się podoba oraz która według nich jest ciekawsza. Niezależnie od uzyskanych odpowiedzi - wyjaśniamy - zwrot: nie oceniaj książki po okładce, mówiąc, że w przeprowadzonym teście książki różniły się tylko wyglądem. Zawartość książek jest taka sama. Przenosząc tę zabawę na grunt życia codziennego, należy zwrócić uwagę dziecku na to, że nie można nikogo oceniać po jego wyglądzie. Należy poznać osobę, nawiązać z nią relację, gdyż inne podejście może kogoś skrzywdzić.
Załącznik nr 3
Biblioteka
Załącznik nr 4
Zadajemy dziecku pytania:
- Co to jest biblioteka?
- Jak wygląda to miejsce?
- Czego w bibliotece jest bardzo dużo?
- Czy wiesz, kim jest bibliotekarz?
- Na czym polega jego praca?
- Czy w bibliotece można kupić książki?
- Jak nazywa się miejsce, gdzie kupujemy książki?
- Pokaż zdjęcia, które przedstawiają osoby uczące się w bibliotece.
- Co można w bibliotece robić, a czego nie wolno.
- Dlaczego w bibliotece powinno się zachować ciszę?
- Dlaczego w bibliotece nie wolno jeść?
- Jak należy dbać o książki?
Kodowanka – zabawa z literami.
Szary papier, marker, mazaki, klocek. Rysujemy na szarym papierze kratownicę o rozmiarach 5 x 5. W dowolnym kwadracie zapisujemy literę P, a także w dowolnym kwadracie umieszczamy klocek, będzie to miejsce startu. Zadaniem dziecka jest rozpisać, za pomocą strzałek, trasę, jaką należy przebyć od startu do pola z literą P. Po wykonaniu zadania wspólnie z dzieckiem sprawdzamy poprawność kodów.
Na balu u Kopciuszka – zabawa ruchowa w formie tańca.
Mówimy że ,dziecko dostało zaproszenie na bal u Kopciuszka. Aby przygotować się do tego balu, musi wymyśleć fajny taniec.
MIŁEJ ZABAWY !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13