WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

08.12.2021r ''Mikołaje są wsród nas''

08.12.2021r ''Mikołaje są wsród nas''


Temat dnia: „Mikołaje są wśród nas”

Przebieg dnia:
I.
• „Świąteczne kartki pełne życzeń” oglądanie i wykonanie kart świątecznych. Rodzic pokazuje dziecku  świąteczne kartki wykonane różnymi technikami: malowane, rysowane, z serwetek czy naklejane z gotowych kolorowych elementów. Dziecko opisuje powtarzające się motywy świąteczne, kolorystykę oraz materiały, z których zostały zrobione kartki. Zachęcamy do wykonania i wysłania kartek świątecznych mogących
ucieszyć pięknymi, ciepłymi słowami bliskie nam osoby, ale też wspomóc cele charytatywne, z których dochód zostanie przekazany dla chorych, biednych dzieci lub dla zwierząt ze schronisk.  Pomagamy wybrać cel. Podsuwamy pomysły i rozwiązania plastyczne uatrakcyjniające ich świąteczne karty.

Pomoce: karty świąteczne, materiały do wykonania kart

II.

• „Prezenty dla Mikołaja” – zabawa słowna. Rodzic  „odnajduje” schowany list od Mikołaja. Otwiera kopertę i czyta: Kochane dzieci z...grupy „Jaś i Małgosia”. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Już od dawna moi pomocnicy obserwują Wasze dokonania i psikusy. Z niektórymi z Was spotkam się w Wigilię, inni zobaczą śmigające sanie, a pozostali może usłyszą dźwięk magicznych dzwonków moich reniferów. Na pewno dotrę do każdego z Was z prezentem. Chciałbym też, byście i Wy podarowali mi prezent, ponieważ już od dawna nie dostałem niczego i jest mi trochę smutno. Nie zależy mi jednak na kolorowych zabawkach czy ciepłych kapciach,
bo moje elfy bardzo o mnie dbają. Najbardziej życzyłbym sobie, by prezent powstał z „darów od serca”, czyli postanowień, życzeń, dobrych i miłych słów. Włóżcie do czerwonego worka po jednym serduszku z Waszym imieniem, wypowiadając jednocześnie swoje życzenia. Na pewno sprawicie mi nimi dużą radość i wywołacie
uśmiech na mojej starej twarzy. Worek zostawcie pod choinką. Moi pomocnicy na pewno mi go dostarczą, zanim zaświeci pierwsza wigilijna gwiazdka. Do zobaczenia... Mikołaj

Rozmawiamy  z dzieckiem o liście, a następnie wysypujemy z koperty serduszka z imionami dzieci. Prosimy, by dziecko odnalazło serce ze swoim imieniem i chwilę zastanowiło się, co mogło by dać Mikołajowi.

Wkładamy serduszko ze swoim imieniem do worka i mówimy: Jestem... (imię) i daję Mikołajowi w prezencie np.: uśmiech.

Pomoce: list do Mikołaja, serduszka z imionami dzieci, czerwony worek

• „Pokaż swój prezent” – zabawa dramowa. Dziecko prezentuje za pomocą gestów i ruchu swój prezent dla Mikołaja. Rodzic stara się odgadnąć.


„Świąteczne ozdoby” – ćwiczenie pamięci oraz doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, karta pracy.
Dziecko koloruje ozdoby choinkowe po drugiej stronie osi symetrii, tak aby były identyczne. W ćwiczeniu drugim dziecko zapamiętuje obrazki z pierwszego szeregu, zakrywa go i dorysowuje w drugim szeregu brakujące
elementy (bombkę, skarpetę, gwiazdę).

Pomoce: „Karty pracy”, cz. 2, s. 37, kredki

• „Rozdajemy prezenty dzieciom”
– konstruowanie i rozgrywanie gry planszowej, kształtowanie odporności emocjonalnej. Objaśniamy dziecku przebieg kolejnych etapów prac tworzenia gry. Najpierw prosimy o pomoc w narysowaniu planszy. Rysujemy owal, a potem przekazujemy flamaster, by dziecko, odmierzając klockiem odległości, narysowało chodniczek, który wyznaczy pola dla pionków, oraz dwa pola startowe. Po  narysowaniu,  konstruuje dwa pionki, czyli ozdabia czerwone stożki tak, by przypominały Mikołajów. Następnie wspólnie, przy wybranych polach, rysujemy domki, na których  zapisujemy podaną liczbę określającą liczbę dzieci w nim mieszkających. Liczba nie może przekroczyć 10. Wspólnie przygotowujemy prezenty – liczmany. Musi ich być tyle, ile dzieci mieszka w domkach. Odczytujemy kolejno liczbę napisaną na domku, a dziecko odlicza prezenty i wkładają je do koszyczka. Rozpoczyna się gra.  Rzucamy kostką na przemian. Jeśli pionek stanie na polu z domkiem, gracz zostawia prezent dla mieszkających tam dzieci, ale nie więcej niż 3. Mikołaje krążą po planszy. Mogą do jednego domu wejść kilkakrotnie, jeśli któreś z dzieci tam mieszkających nie otrzymało jeszcze prezentu. Za każdym razem możemy stosować inną technikę: doliczanie lub odejmowanie. Wygrywa ten, który pierwszy rozda prezenty. Jednak gra toczy się tak długo, aż wszystkie dzieci dostaną prezenty.

Pomoce: E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska „Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli”, WSiP, Warszawa

1997, s. 156–157, duży karton, klocek, flamaster, pionki, materiały do ozdobienia, prezenty – liczmany, kostka, dwa koszyczki

• „Hej kolęda, kolęda ” – Przeprowadzamy rozmowę
o zwyczaju kolędowania i pytamy, jakie kolędy dziecko zna i lubi  śpiewać w domu z rodzicami. Możemy też wspólnie pokolędować wspólnie z dzieckiem .

III.
• „Mój wymarzony prezent”
– zabawa ruchowa z elementem pantomimy. Dziecko porusza się w rytmie muzyki. Kiedy usłyszy pauzę, wtedy prezentuje się jako choinka, związany prezent,  Mikołaj, renifer…..

W ogrodzie:
• „Figurka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega swobodnie . Na sygnał: Figurki! – przyjmuje taką pozę, która przedstawia interesującą lodową rzeźbę.

• „Gdzie jest prezent?” – zabawa tropiąca. Dziecko zauważa położone w widocznym miejscu duże pudło zawiązane kokardą. Wspólnie z rodzicem odpakowuje je i znajduje w nim kopertę oraz krótką informację: Idź według zaszyfrowanych wskazówek, a znajdziesz pozostawiony dla Ciebie skarb. Mikołaj. Pod wiadomością powinna znaleźć się część mapy, która za pomocą znaków graficznych i obrazkowych będzie prowadziła dziecko do celu. Część danych lub kolejne elementy mapy mogą znajdować się na trasie poszukiwań poprzyczepiane w różnych miejscach.

Pomoce: plan poszukiwań w formie zapisu szyfrowego

Data dodania: 2021-12-07 22:09:43
Data edycji: 2021-12-07 22:35:40
Ilość wyświetleń: 488
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej