Temat dnia: „Postacie znane i lubiane”
Cele:
Dziecko:
Do zabawy potrzebne będą: klocki.
Drogi Rodzicu wręczamy dziecku klocki. Następnie prosimy dziecko, aby
ustawiło wieżę składającą się z 9 klocków. Sprawdzamy poprawność
wykonania zadania.
Gdy dziecko wykonuje zadanie, rozpoczynamy czytać opowiadanie: W wysokiej
wieży, która składała się z 9 pięter, mieszkała Roszpunka. Była to księżniczka o
niesamowicie długich włosach. Pewnego dnia czarownica, która zamknęła ją w
wieży, postanowiła przenieść ją jeszcze wyżej. Dobudowała kolejne piętro w wieży.
Dobuduj je. Dziecko dokłada jeden klocek, żeby wieża składała się z 10
klocków. Następnie mówimy: Ile pięter ma teraz wieża?,
oraz prezentujemy liczbę 10 na kartce i zachęcamy do wypowiedzi na temat
kształtu jej cyfr.
2. Korony – aspekt algebraiczny liczby 10.
Do zabawy potrzebne będą: Tablica sucho ścieralna lub papier pakowy,
mazak.
Osoba dorosła rysuje na tablicy 6 koron. Na pierwszej rysuje 1 diament, na
drugiej – 2, na trzeciej – 3, na czwartej – 8, na piątej – 9, na szóstej – 7.
Zadaniem dziecka jest połączyć korony w pary tak, aby utworzyły pary koron z
sumą 10 diamentów.
3. Zabawa z chatką Baby Jagi
Do zabawy potrzebne będą: patyczki, liczmany, obrazek chatki Baby Jagi.
(Załącznik – nr 1)
Dziecko otrzymuje patyczki, liczmany a także kartkę, na której narysowana jest
chatka Baby Jagi. Dziecko wykonuje polecenia rodzica:
- proszę ułożyć po prawej stronie chatki płotek z 6 patyczków, a po lewej ma
być o 2 więcej,
- na płocie po lewej stronie proszę umieścić kotka,
- przed drzwiami proszę umieścić pieska,
- na dachu proszę umieścić 5 ptaszków,
- a na niebie proszę umieścić 4 motylki,
Czego jest najwięcej? Czego jest najmniej?, tyle samo?.
4. Zagadki matematyczne.
Do zabawy potrzebne będą: kubeczek, kolorowe kamyczki lub koraliki.
Dziecko otrzymują kubeczek, w których znajdują się kolorowe kamyki/koraliki.
Dziecko wysłuchuje zagadki i udziela prawidłowych odpowiedzi. Umieszcza na
kartce odpowiednią ilość kolorowych kamyków.
- Ile słońc na niebie świeci?
- Ile w parze stoi dzieci?
- Ile ma samochód kół?
- Ile nóg ma duży stół?
- Ile rogów koza ma?
- Ile burak głosek ma?
- Ile dni w tygodniu jest?
- Ile ma ogonów pies?
- Ile palców ręka ma?
- Ile to jest dwa i dwa?
- Ile w parze butów jest?
- Ile łap ma każdy pies?
5. Zabawa dydaktyczna „Przyjęcie”
Na przyjęcie bajkowych postaci przybył niespodziewanie czarodziej Psikus i
swym zwyczajem postanowił zażartować z bawiących się przyjaciół. Wykonał
cztery obroty i w tym momencie każdemu zniknęło to, bez czego nie mógł
wrócić do swojej bajki. Zobaczyła to dobra wróżka, która za pomocą
czarodziejskiej różdżki przeniosła dzieci do bajkowej krainy, by pomogły
swoim ulubionym bohaterom w odnalezieniu brakujących rekwizytów i
uporządkowaniu ich. Wskażcie po kolei z jakiej bajki pochodzi ten rekwizyt.
Nazywając go i podając tytuł bajki z której pochodzi. (Załącznik nr – 2)
6. Kochane Misiaczki wysłuchajcie zagadek i odpowiedzcie
na pytania.
- Jaka to dziewczynka, miała pracy wiele?
A na wielkim balu, gubi pantofelek? (Kopciuszek)
- Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
Wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
- Jaka to bajka, w której brat i siostrzyczka,
Trafiają w lesie na chatkę z pierniczka? (Jaś i Małgosia)
- Biedna dziewczynka, na śniegu siedziała,
I zapałki ludziom sprzedawać chciała. (Dziewczynka z zapałkami)
- Uciekając przed złą macochą, w domku krasnali się skryła.
Od złej starszej pani, jabłkiem się zatruła. (Królewna Śnieżka)
- Kto to buty widział czerwone?
Chodzi w jedną, drugą stronę,
To „miau” mruczy – woła oczy mruży.
To poprawia but za duży
Lub przy bucie sznurowadła
Któż to taki? Trudno zgadnąć? (Kot w butach)
7. A teraz Drogie Miśki czas na odrobinę ruchu
- „Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki Smok”.
Rodzic czyta rymowankę, a dziecko ilustruje tekst ruchem:
Idzie smok do przodu (dziecko idzie, stawiając duże kroki),
Idzie smok do tyłu (dziecko idzie do tyłu, stawiając duże kroki).
Rozgląda się wkoło (dziecko rozgląda się)
i ryczy wesoło (dziecko ryczy głośno, uśmiechając się).
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko naśladuje je:
- Miny smoków: dziecko robi różne miny, np. wesołą, smutną, złą,
przestraszoną, groźną;
- Żarłoczne smoki: Dziecko naśladuje jedzenie dużych porcji, energicznie
poruszając szczęką;
- Smok Ziejący Ogniem: dziecko ugniata małe kulki z folii aluminiowej za
pomocą trzech palców: kciuka, wskazującego i środkowego. Następnie
wydmuchuje wszystkie kuleczki z miseczki.
- Zabawa Raz, dwa, trzy, Smok patrzy!
Dziecko ustawia się na końcu pokoju. W drugim końcu pokoju twarzą do
ściany staje rodzic, który odgrywa rolę Smoka. Smok uderza dłonią w ścianę
i mówi: Raz, dwa, trzy, Smok patrzy! W tym czasie dziecko próbuje się zbliżyć do
Smoka. Gdy rodzic skończy recytować, odwraca się i sprawdza, czy dziecko
znieruchomiało. Jeżeli tak, odsyła je do miejsca startu, a sam odwraca się do
ściany i powtarza zaklęcie.
Praca plastyczna: Smok
Do zabawy potrzebne będzie: rolka po papierze toaletowym, bibuła w kolorze
czerwonym i żółtym, może być farba plakatowa w kolorze zielonym i czarnym.
Rodzic wręcza dziecku rolkę po papierze toaletowym, 3 paski bibuły w kolorze
czerwonym i 3 paski bibuły w kolorze żółtym, zieloną i czarną farbę oraz
pędzel. Zadaniem dziecka jest zrobienie smoka. Dziecko zaczyna od
pomalowania rolki po papierze i maluje ją na zielono, następnie przykleja
paski żółte i czerwone w środku rolki po papierze tak, aby paski wystawały
poza rolkę (będzie to ogień, którym zionie smok). Na koniec dziecko
dorysowuje oczy smoka. Można, też wykonać smoka bez użycia farb.
Film „Jak zrobić smoka bez użycia farb?”
https://www.youtube.com/watch?v=jF1ee5O5pJs&ab_channel=HappyColor
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13