WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

08.06.2020 r. - "PODRÓŻ SAMOLOTEM"

08.06.2020 r. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Dziecko w wieku przedszkolnym coraz lepiej poznaje siebie i swoje otoczenie.

Wzrasta jego wiedza i praktyczne umiejętności, zmienia się jego sposób działania.

Najważniejsze zmiany zachodzą w jego myśleniu i uczuciowości – stopniowo

dziecko przestaje być tak mocno skoncentrowane wyłącznie na sobie. Perspektywa

bycia najważniejszym, charakterystyczna dla okresu wczesnego dzieciństwa i

początków wieku przedszkolnego, ustępuje nowej wizji świata i nowej perspektywy

postrzegania siebie w tym świecie. Trzeba jednak pamiętać, że proces decentracji

następuje stopniowo. Wraz z wiekiem dziecko coraz częściej przebywa poza domem

i zaczyna dostrzegać, że na świecie są inni. I z czasem zaczyna także dostrzegać, że

ludzie, przedmioty, przestrzenie wchodzą ze sobą w coraz bardziej złożone układy.

Myślenie i uczuciowość dziecka zaczynają się dostosowywać do tej nowej

perspektywy. Przedszkolak uczy się przezwyciężać chęć działania wyłącznie w celu

realizacji swoich pragnień. Zainteresowania dziecka przestają mieć charakter

spontaniczny, a zaczynają być skoncentrowane na tym co społecznie wartościowe.

Z rozwojem już tak jest, że okresy względnej harmonii i równowagi przeplatają się z

mniej lub bardziej wyraźnymi okresami zachowania tej równowagi. Dziecko bywa

nieustępliwe w żądaniach, potrafi długo dyskutować nad wydanymi poleceniami.

Zamiast na przykład domagać się wielokrotnie, by dziecko coś zrobiło, dobrze

rzucić mu wyzwanie w stylu: : „Ciekaw  jestem, czy potrafisz to zrobić, zanim ja

zrobię…”

Warto porozmawiać o … tym, co będziemy robić latem – Jeśli rodzina planuje

jakiś wspólny wyjazd, na przykład na letni wypoczynek, warto włączyć wszystkich

członków w planowanie   i  przygotowanie tego wyjazdu, porozmawiać o miejscu,

poszukać wspólnie informacji na temat miejscowości. A jeśli wakacje będą w domu,

warto zrobić burzę mózgów i wymyślić, jak ciekawie i przyjemnie można spędzić

wakacyjny czas. Włączenie dziecka w takie rozmowy i szukanie pomysłów uczy je

między innymi: kreatywności i współodpowiedzialności za to, jak spędza czas.

 

 

W tym tygodniu realizować będziemy następujące tematy:

 

Temat tygodnia:  „Wakacyjne podróże”

 

Poniedziałek:  „Podróż samolotem”

 

Wtorek:  „Sposób na wakacyjną nudę”

 

Środa:  „Planujemy wakacje”

 

Czwartek:  „Wakacje nad morzem”

 

Piątek:  „Podróże małe i duże”

 

 

Temat dnia:  „Podróż samolotem”

 

  • poznawanie świata poprzez doświadczenia własne i innych ludzi,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • rozwijanie sprawności manualnej,


 1. Kochane dzieci wysłuchajcie uważnie opowiadania pt. „Wakacyjne

podróże” (B. Szelągowskiej) i odpowiedzcie na pytania.

 

Na wakacje czas!

Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego.

Robiło się coraz cieplej.

Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej

mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych

wysepkach.

 Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja

mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz

wylądować, tatusiu?  - Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu

chciałbym wylądować razem tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.  – To

wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała

się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim

prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła

uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! –

zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na

bucie! Naprawdę!

Olek , podobnie tak jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni

później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata – lotnisko

jest bardzo duże i łatwo się można zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał

i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej,

pełnej ludzi hali odlotów. – a kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada,

ściskając Dinusia.  – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z

nami lecieć do Włoch. Zobaczymy.

Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie.

Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy!

Nareszcie! – ucieszył się Olek i popatrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko

robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do

czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się

wakacje. Upalne dni dzieci spędziły w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie.

Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i

winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia.

Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo czy mogę posadzić tutaj

Dinusia? 

 - zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł do wody. Na szczęście tata

szybko wyłowił niesfornego pluszaka. – Musisz go bardziej pilnować, córeczko –

zaśmiał się tata. -  Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – chyba nie. Coś smutno

wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.

 Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej

włoskiej pizzy! – powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? –  I

wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak

Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.

Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno

zamoczyć.

 

Przykładowe pytania:

 

- Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

- Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu  i Adzie zdjęcie?

- Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

- Co jeszcze robili na wakacjach Olek i Ada i ich rodzina?

- W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch.



 2. A teraz obejrzyjcie bajkę Świnka Peppa  - pt. „Lecimy na wakacje”

 

https://www.youtube.com/watch?v=0yxMM5w_5xI  

 

 

  

3. Zabawy z globusem

 

Drogi rodzicu, proszę pokazać dziecku globus. Wyjaśniamy, co on przedstawia.

Niech dziecko opisze jego wygląd, wymieni kolory, których jest na nim najwięcej.

Zwróćmy uwagę na kolor niebieski. Informując, że tym kolorem oznaczone są

jeziora, rzeki, morza i oceany. Kręcąc globusem, niech dziecko wskaże na mapie

dowolne miejsca. Odczytajmy jego nazwę, dzieląc rytmicznie na sylaby, a następnie

niech dziecko powtórzy.

 

 

 

 4Zabawa ruchowa - „Samoloty”

 

Dziecko „samolot” przykuca i szeroko rozstawi ramiona. Na hasło: Start! Powoli się

podnosi i naśladuje lot. Biegną po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło:

Lądujemy powoli zwalnia swój bieg, zatrzymuje się w miejscu, kuca i opuszcza

ramiona.

 

 

 5„Moje wymarzone wakacje” – praca plastyczna

- Wyjaśnienie pojęcia „Wakacje”

Drogie dzieci, powiedzcie, co waszym zdaniem oznaczają wakacje i co Wam się

kojarzy z tym słowem, oraz jakie uczucia one w Was budzą.

- Zapoznanie z tematem pracy.

Drodzy Rodzice zaproponujcie dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat

„Moje wymarzone wakacje”. Poprośmy, aby dzieci namalowały miejsce, do którego

najchętniej  pojechałyby podczas wakacji.

 

Do wykonania pracy potrzebne będą:  kartka z bloku technicznego, gaza

opatrunkowa, klej, farby plakatowe, pędzel.

 

Kartkę bloku technicznego dzieci pokrywają klejem. Na całej powierzchni kartki

przyklejają gazę. Na tak przygotowanym podłożu malują farbami plakatowymi na

temat „Moje wymarzone wakacje”- podczas wykonywania pracy przeprowadzamy

luźną rozmowę z dzieckiem, o tym co maluje.

 

 

 

 6. Kochane „Jasie i Małgosie” posłuchajcie teraz piosenki wakacyjnej

„Wyścig rowerem”  CD - Nowe przygody Olka i Ady cz. 2, nr 1

 

 I.  

Kiedy rowerem pędzę w dal

i  kręcę pedałami,

koledzy chcą dogonić mnie

i wtedy się ścigamy.

Kiedy rowerem pędzę w dal,

w uszach mi świszcze wiatr.

Zostawiamy z tyłu łąkę, las,

pozdrawiam każdy kwiat.

 

Ref.

 

Kiedy pędzę na rowerze, hej,

kiedy pędzę na rowerze, ha,

kiedy pędzę na rowerze, hu,

kręcę ile tchu.

 

 II. 

Kiedy rowerem pędzę w dal

i  kręcę pedałami,

koledzy chcą dogonić mnie

i wtedy się ścigamy.

Kiedy rowerem pędzę w dal,

drogę do mety znam.

Przyciskam mocniej, no i znów

medal ze złota mam.

 

Ref.

 

Kiedy pędzę na rowerze…. / bis

 

 

 

 7. Proponuję jeszcze jedną  wakacyjną piosenkę  - 

  pt.„Wakacje z rowerem”

 

https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk    

 

 

Miłej zabawy!

A. Sz.

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-06-07 22:12:39
Data edycji: 2020-06-07 22:29:12
Ilość wyświetleń: 509
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej