Temat dnia: „ Pozdrowienia z Polski”
1. Pocztówki z różnych miejsc w Polsce
Pokazujemy dziecku pocztówki przedstawiające różne miejsca w Polsce (np.: morze,
las, góry). Dziecko zastanawia się, co one przedstawiają. Wymienia
charakterystyczne elementy krajobrazu. Następnie grupuje pocztówki według
wybranego kryterium. Uzasadnia swój wybór.
Pytamy dziecko – pamiętasz, czy kiedykolwiek otrzymałeś taką lub podobną
pocztówkę oraz co było na niej napisane – swobodna wypowiedź dziecka. Osoba
dorosła wymienia poszczególne czynności, jakie musi wykonać
nadawca, czyli osoba wysyłająca pocztówkę, aby dotarła ona do odpowiedniej
osoby. Następnie czytamy tekst pozdrowień umieszczony na pocztówkach.
Proponujemy dziecku, wysłać pocztówkę do kolegi lub koleżanki, którego/której
już długo nie widzieliśmy. Zapisujemy wypowiedziane przez dziecko pozdrowienia
na kartce. Następnie jeśli znamy adres dziecka, do którego chcemy wysłać,
adresujemy i naklejamy znaczek. Podczas spaceru wrzucamy kartkę z życzeniami
do skrzynki pocztowej. Jeśli nie znacie adresu, można przekazać kartkę po
powrocie do przedszkola. Na pewno sprawimy komuś wielką radość.
2. Opowieść ruchowa "Skok przez Polskę": dzieci naśladują czynności
wykonywane przez rodzica.
Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dziecko naśladuje odgłosy:
szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozebrać do stroju
kąpielowego (naśladuje rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka
pajacyków i skłonów (wykonuje ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarza) do wody. Oj,
trochę zimno, brrr (powtarza i pokazuje jak się trzęsie z zimna). Spróbujmy
zanurkować - bul, bul, bul (powtarza i naśladuje nurkowanie). Szybko się
wycieramy, ubieramy (naśladuje czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi
skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia
wokół miasta (biegnie za rodzicem). Chwila odpoczynku na wypicie
wody (naśladuje picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonuje skok
obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest to łatwe, ciągle ocieramy
pot z czoła (naśladuje). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki!
Zasłużyliśmy na odpoczynek (siada i naśladuje oglądanie widoków).
3. Zabawa - „Od Bałtyku do Tatr - quiz wiedzy o Polsce”.
Zapraszamy dziecko do zabawy. Proponujemy udział w teście sprawdzającym
wiedzę o Polsce. Za prawidłową odpowiedź osoba dorosła będzie przyznawała
dziecku punkty – uśmiechnięte buzie, które przykleja na kartce.
- Biały i czerwony kolor ma.
Każdy Polak dobrze ją zna. ( flaga)
- Gdy znaleźć chcesz jakieś miejsce
lub w podróż się długą wybierasz,
spoglądasz na nią uważnie
lub ją ze sobą zabierasz. (mapa)
- Najdłuższa rzeka,
co przez Polskę płynie,
Warszawy i Krakowa,
płynąc, nie ominie. (Wisła)
- Jaki to znak:
W czerwonym polu biały ptak? (godło Polski)
Dziecko dostaje kopertę z pociętym na części zdjęciem przedstawiającym np.
morze, góry, miasto czy wieś. Dziecko składa zdjęcie w całość i odgaduje, co ono
przedstawia. Nazywa miejsce przedstawione na zdjęciu.
Dziecku zadajemy pytanie – odpowiada Tak – jeśli zgadza się z treścią zdania – lub
Nie, jeśli nie zgadza się. Oceniamy poprawność odpowiedzi i przyznajemy punkty.
Przykłady pytań:
- Godłem Polski jest czerwony orzeł w złotej koronie na białym tle.
- Stolicą Polski jest Zakopane.
- Syrenka warszawska trzyma w ręce kwiaty.
- Najsmaczniejsze pierniki są w Toruniu.
Czytamy dziecku niedokończone zdanie i prosimy o jego poprawne zakończenie.
- Co wieszamy w majowe święta? (Ładne dekoracje, kolorowe łańcuchy, flagę).
- Kto uwolnił syrenkę? (Staszek, Mateusz).
- Jak nazywa się obecna stolica Polski? ( Gniezno, Warszawa, Kraków).
- Jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce? (Odra, Wisła, Warta).
Wspólnie z dzieckiem liczymy wszystkie zdobyte punkty. Nagradzamy dziecko
gromkimi brawami.
4. Karta pracy, cz.2, nr 47.
Dziecko:
- odszukuje na dużym zdjęciu przedstawiającym Wawel umieszczone pod nim
fragmenty.
5. Praca plastyczna „Orzeł”
Potrzebne będzie: biały karton, rolka po papierze toaletowym, kartki papieru w
kolorze żółtym i białym, pisak lub kredka.
Dzieci odrysowują na białym kartonie złożonym na pół swoją dłoń, wycinają
otrzymując złączone sylwety dłoni. Rolkę po papierze toaletowym oklejają białym
papierem. Z żółtego papieru wycinają koronę, nogi i dziób, a następnie przyklejają
na rolkę i doklejają sylwety dłoni, które utworzą skrzydła. Dorysowują oczy i brwi.
Załącznik nr 1 - Przykład pracy „Orzeł”
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13