Ciepłe i zimne powietrze - temat dnia
- dostrzeganie możliwości wykorzystania siły wiatru i prądów powietrznych.
"Latawiec' - wiersz
Hej, zadarły dzieci głowy wysoko, wysoko!
Co to za ptak kolorowy leci ku obłokom?
Ma zabawną płaską głowę, dwa długie ogony?
– To latawiec!
To latawiec z papieru sklejony!
Hanna Ożogowska
Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:
- Do czego został porównany latawiec?
- Z jakich części się składał?
- Czy znasz pojazdy latające, które nie używają silnika, by unosić się w powietrzu?
Następnie ogląda pojazdy i przedmioty i wybiera te, które unoszą się dzięki sile powietrza (balon z koszem, lotnia, spadochron). Dziecko próbuje wyjaśnić:
- w jaki sposób unoszą się one w powietrzu.
Dziecko może przedstawić swój pomysł.
Pomoce: świeca, koło z narysowaną spiralą, nożyczki, nitka, plastikowa torebka .
Pokazujemy unoszenie się ciepłego powietrza, rozbudzanie zainteresowań zjawiskami fizycznymi. Dziecko wycina narysowaną na kartce spiralę. Rodzic przeciąga przez nią sznurek i podwiesza ją nad świecą. Kiedy powietrze zimne zaczyna się mieszać z ciepłym, spirala zaczyna się obracać. Ogrzane powietrze porusza się ku górze, uderza w spiralę i wprawia ją w ruch.
W kolejnym doświadczeniu nad kilkoma świecami rodzic ostrożnie umieszcza plastikową torebkę. Dzięki prądom ciepłego powietrza unosi się ona jak balon. Rodzic wyjaśnia, jak unosi się balon z koszem: w jego wnętrzu jest podgrzewane powietrze, które go wznosi; kiedy powietrze stygnie, balon zaczyna opadać, dlatego pilot musi co chwilę zapalać palnik, by podgrzać powietrze. Szybowiec i lotnia wykorzystują naturalne prądy ciepłego powietrza.
DODATKOWA ZABAWA MUZYCZNA:
Zabawa polega na śpiewaniu melodii piosenki „Wesoły wiatr” lub dowolnej piosence - na dowolnie wybranych sylabach: „nia”, „nio”, „ciń”, „ciań”, „ding”.
Dziecko może zaproponować własne sylaby. Ważne jest prawidłowe intonowanie dźwięków.
ZESTAW ĆWICZEŃ RUCHOWYCH
Pomoce: podwójna kartka z gazety
- dziecko maszeruje po obwodzie koła. W rekach trzyma gazetę. Liczy głośno do czterech, na cztery podnosi do góry rękę z gazetą.
- "Kury na grzędzie" - zabawa orientacyjno - porządkowa
Dziecko układa przed sobą gazetę, i wykonuje na niej siad klęczny. Na określony dźwięk - kury wychodzą na podwórko i poruszają się po nim w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na przerwę w grze wraca do kurnika, na swoje miejsce. Przyjmuje pozycję wyjściową.
- "Uwaga - lis" - Ćwiczenie wyprostne.
Dziecko jest kurą. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: - lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie staje nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny dźwięk .
- "Ziarno dla kury" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulę - to ziarno dla zwierząt - i trzyma ją oburącz przed sobą. Na synal - przenosi kulę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarna), a następnie zmienia się w kurkę - wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tylu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
- "Ukryte ziarno" - ćwiczenie mięsni brzucha.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę kładzie przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał - wkładają kulkę pod brodę, wyciągają ręce do przodu, podnoszą klatkę piersiowa i utrzymują przez chwilę taka pozycje. Następnie wracają do pozycji wyjściowej.
- "Sito" - zabawa z elementem rzutu
Dziecko trzyma w jednej ręce kule z gazety. Rzuca nią tak, aby trafić w wyznaczony cel. Ćwiczenie wykonuje na przemian : prawa i lewa ręką.
-Ćwiczenie stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulę (ziarenko) układa pod stopami. Na sygnał układa stopy na kulce i przesuwa ja naprzemiennie : do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).
- Ćwiczenie oddechowe.
Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z papieru układa przed sobą. Stara sie dmuchać na kulkę tak mocno, aby przesunęła się w dowolna stronę.
- Zakończenie.
Dziecko wrzuca kulę z gazety do odpowiedniego pojemnika na śmieci.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13