Temat dnia: „Z biegiem Wisły”
Proponowane zabawy i zadania.
1. Praca plastyczna – wyklejanie plasteliną. Dorysowywanie
elementów obrazka według własnego pomysłu.
Potrzebne będzie: niebieska plastelina, kredki, biała kartka z korytem rzeki Wisły
narysowanym ołówkiem.
Dajemy dziecku białą kartkę, na której ołówkiem jest narysowane koryto rzeki Wisły.
Dziecko wypełnia je niebieską plasteliną. Następnie według własnego pomysłu
dorysowuje kredkami elementy obrazka. Nadaje tytuł swojej pracy.
2. Podróż po Polsce – zajęcia matematyczne.
Potrzebna będzie – mapa Polski.
Rozkładamy przed dzieckiem mapę Polski. Pokazujemy, w jaki sposób zaznaczone
są na niej rzeki. Pytamy: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez
Polskę? Pokazujemy na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z
gór i wpada do morza. Zapraszamy dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko
siada skrzyżnie na dywanie i odpycha się rękami z jednej i z drugiej strony, płyną
łódka z biegiem Wisły.
Potrzebne będą: wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które
zastąpią owieczki – 10 sztuk dla rodzica, zielona krepina (pastwisko) oraz 5 klocków
dla dziecka.
Informujemy dziecko, że dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do
Zakopanego.
Pokazujemy tę miejscowość na mapie. Mieszkają tu górale, którzy pasą owieczki.
Rozkładamy na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszczamy na
nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek
(maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Podajemy dziecku pięć klocków. Dziecko
liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a
następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Prosimy, aby dziecko
porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest
tyle samo, czy mniej, czy więcej. Wsiadamy do łódki i płyniemy w dalsza podróż.
Potrzebne będą: klocki, kartonik z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do
mającego 5 pięter), pojemnik.
Informujemy dziecko, że dotarliśmy do drugiego celu podróży – stolicy Polski
Warszawy (pokazujemy na mapie). Płynąc łódką, dziecko widzi budynki różnej
wysokości. Umieszczamy w widocznym miejscu kolejno kartoniki (np. na ścianie),
na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5) . Przed dzieckiem
ustawiamy pojemnik z klockami. Dziecko bierze odpowiednia liczbę klocków i
układa z nich domy o takiej samej wysokości. Dziecko nie burzy domów, tylko
układa jeden obok drugiego. Wskazując – wysoki dom niski dom. Po zakończeniu
zadania odkłada klocki na miejsce i wyruszamy w dalszą podróż.
Potrzebne będą: wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech
kształtach, trzy obręcze.
Informujemy dziecko, że dotarliśmy do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń –
miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazujemy miejscowość na mapie.
Układamy na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety
pierników różniące się kształtem. Prosimy, aby dziecko pomogło w ich
uporządkowaniu. Dziecko umieszcza sylwety pierników w odpowiednich obręczach.
Następnie kontynuujemy podróż łódką.
Potrzebne będą: niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego
(symbolizujące statki).
Informujemy dziecko, że dotarliśmy do ostatniego celu podróży, a mianowicie do
leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazujemy na mapie). Rozkładamy
niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa
po morzu. Kładziemy 5 statków i mówimy, że 2 odpłynęły (chowamy je), a dziecko
odpowiada, ile statków pozostało itd.
Dziękujemy dziecku za wspólną podróż. Zachęcam do wysłuchania
piosenki pt. „Jestem Polakiem” utrwalimy w ten sposób miejscowości,
które odwiedziliśmy podczas zajęć matematycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
3. Zabawa ruchowa – „Z miasta do miasta”
Rozkładamy na podłodze obręcze, szarfy lub koła wycięte z papieru – to co mamy w
domu. Dziecko przy dźwiękach dowolnej melodii wchodzi lub wskakuje do obręczy,
szarfy…. – nie wolno mu stanąć na podłodze poza obręcz, szarfy lub koła.
4. Zabawa – „Raz, dwa, trzy tyle robisz ty!
Rodzic trzyma kostkę do gry. Dziecko porusza się po całym pokoju zgodnie z
rytmem podanym przez mamę lub tatę. W czasie przerwy w muzyce pokazujemy
określoną ściankę kostki i prosimy dziecko, aby zrobiło tyle samo np. pajacyków,
przysiadów lub skoków jak piłeczka.
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13