TEMAT TYGODNIA: NASZE PODRÓŻE (06.04 – 09.04.2021)
Tematy dni: 1. Będziemy podróżnikami, 2. Podróżnicze ciekawostki, 3. Wyprawa na biegun, 4. Odkrywamy ciepłe kraje.
Temat dnia: Będziemy podróżnikami
Cele: rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności; poszerzenie słownika dzieci o wyrażenia dotyczące nazw geograficznych: Antarktyda, Himalaje, czytanie globalne wyrazów las tropikalny, wydmy, piramidy, pustynia; uwrażliwienie na piękno fauny i flory; zachęcenia do odkrywania świata w trakcie oglądania prezentacji multimedialnej.
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
„Podróże, podróże” J. Brzechwa – słuchanie wiersza.
Czeka pociąg, stoją wagony,
jeden zielony, drugi czerwony.
Pasażerom oczy się śmieją:
Pojedziemy w świat koleją.
Podróże, podróże, to zabawa ciekawa.
Podróże, podróże, to daleka wyprawa.
Choć nasze podwórze niepozorne, nieduże,
lecz nasza zabawa to dalekie podróże
Teraz mamy wielką ochotę
lecieć w nieznany świat samolotem.
Ziemia w dole za chmurą znika,
każdy zmienia się w lotnika.
Płynie statek, statek olbrzymi,
fala się mieni, komin się dymi.
Nowy ląd nam się wnet ukaże,
każdy z nas jest marynarzem
Po odczytaniu wiersza rodzic pyta: Jakimi środkami lokomocji można podróżować? Dlaczego podróżujemy? Co nam dają podróże? Dokąd chcielibyście wybrać się w podróż?
„Świat – magiczny i piękny” – oglądanie prezentacji multimedialnej
Rodzic prezentuje zakątki świata: brazylijska dżungla, Himalaje, Sahara, Alaska, Syberia, rafy koralowe, piramidy, wieża Eiffla itp. (załącznik nr 1). Poniżej znajdują się linki do prezentacji multimedialnych przedstawiających dzieci z różnych zakątków świata, ich wygląd, strój, obyczaje. Rodzic tak prowadzi rozmowę, by dzieci dostrzegły różnice w wyglądzie oraz podobieństwa w cechach charakteru, sposobie życia ludzi.
Rodzic zadaje pytania: Dlaczego chcemy podróżować? Czego uczą nas podróże?
„Co jest potrzebne podróżnikowi?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic demonstruje różne przedmioty codziennego użytku oraz przedmioty używane przez podróżnika: lornetka, termos, plecak, kompas, mapa, latarka, butelka wody (załacznik nr 2). Dzieci podają nazwy. Jeśli macie te przedmioty w domu, to Rodzic wkłada wszystko do worka – dzieci za pomocą dotyku rozpoznają, co to za przedmiot i do czego służy. Jeżeli jest to coś używanego przez podróżnika, układają to obok plecaka. Dzieci wypowiadają się, co jeszcze jest potrzebne osobie, która podróżuje. Mówią, co chciałyby zobaczyć, dokąd pojechać.
„Podróżujemy” – zabawa ruchowa. Metoda opowieści ruchowej.
Dzieci poruszają się po pokoju w dowolnych kierunkach. Na sygnał gwizdka zatrzymują się, słuchają polecenia Rodzica. Rodzic wybiera środek transportu i miejsce podróży, a dzieci naśladują, np. Lecimy samolotem nad ocean. Będziemy pływać i surfować. Jedziemy pociągiem do Chin, będziemy zdobywać Himalaje.
Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.19 – doklejanie brakujących elementów, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, czytanie globalne, rysowanie samolotu
Dzieci 5 letnie: KP3.17 – kodowanie, dekodowanie.
Życzę miłej zabawy
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13