Temat tygodnia: „ Moja ojczyzna”
Tematy dnia:
Poniedziałek: „ Majowe święta”
Wtorek: „Godło Polski”
Środa: „Z biegiem Wisły”
Czwartek: „Poznajemy Warszawę”
Piątek: „Pozdrowienia z Polski”
Temat dnia: „Majowe święta”
Proponowane zabawy i zadania.
1. Poznajemy majowe świata – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej
„Majowe święta”
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do
przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem
pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało – czerwona
flag wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi –
zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je
wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki
ani jajek wielkanocnych…. Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani
postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na
dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja
zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy
obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w
tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków,
sąsiadów…. Drugiego maja mieliśmy Święto flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w
Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeciego maja to rocznica
uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i
szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał
Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu.
Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? –
zapytała pani. - Tak! - odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa
poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniają nie tylko
podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. - O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w
koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski –
odpowiedziała pani. – a na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś
obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To
jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejko pt.
„Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali
król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się
ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywali się z zaciekawieniem w dzieło
Matejki. – cieszę się, że jestem polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też –
powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polska flagę.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
- Jakie barwy ma flaga Polski?
- Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
- Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
- Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
2. Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja 1791”
Pokazujemy dziecku reprodukcje malarską obrazu Jana Matejki. Dziecko przygląda
się jej uważnie. Rodzic zwraca uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci
oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiadamy dziecku
ciekawostki na temat powstania reprodukcji.
Obraz Jana Matejki „Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu.
Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na
obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle
istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja.
Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju.
Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej
strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława
Augusta Poniatowskiego.
Załącznik nr 1 - Obraz Jana Matejko „Konstytucja 3 maja”
3. Zabawa ruchowa „Flaga na wietrze”
Potrzebny będzie instrument.
Dziecko porusza się w rytm wygrywany przez rodzica na instrumencie. Na przerwę
w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą. Zwracamy uwagę,
aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej prawej
ręki. Proponuje również dziecku machanie flaga oburącz.
4. Zabawa – „Odnajdywanie obrazka z polską flagą”
Potrzebne będą: obrazki z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagi Polski i
Maroko.
Siadamy z dzieckiem na dywanie. Układamy na dywanie obrazki z flagami różnych
państw. Dziecko odnajduje wśród nich flagę Polski. Następnie poszukuje obrazka,
który bardzo przypomina flagę Polski. Wskazuje różnice.
Załącznik nr 2 - „Flagi różnych państw”
5. Karta pracy, cz. 2, nr 44.
Dzieci:
- rysują flagę polski po śladzie, kolorują ją według wzoru,
- przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.
6. Praca plastyczna – rysowanie kredą na papierze ściernym – „Moje osiedle
w barwach narodowych”
Nawiązując do wysłuchanego wcześniej opowiadania „Majowe święta” – zadajemy
dziecku pytania:
Jakie kolory występują na najważniejszych dla każdego Polaka znakach: fladze
narodowej i godle? Co by było, gdyby wszystko, co nas otacza, miało kolor biało-
czerwony? Dziecko opisuje swoje uczucia.
Potrzebne będzie: Papier ścierny ,drobnoziarnisty, w ciemnym kolorze, kreda w
kolorach czerwonym i białym – (proszę zwrócić dziecku uwagę na zachowanie
szczególnej ostrożności ze względu na szorstkość papieru).
Proponujemy dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat: „Moje osiedle w
barwach narodowych”. Wyjaśniamy dziecku, że ma wyobrazić sobie swoje osiedle
inaczej, ma je narysować używając do tego kredy w dwóch kolorów: czerwonego i
białego. Pokazujemy papier ścierny. Wyjaśniamy, do czego on jest przeznaczony.
Informujemy, że czasem papier ścierny wykorzystywany jest także do prac
plastycznych, bo takie prace są bardzo ciekawe. Wręczamy dziecku kawałek
papieru. Dziecko dotyka go, określa jego fakturę oraz opisuje swoje wrażenie.
Dziecko rysuje na papierze ściernym czerwoną i biała kredą. Starając się zapełnić
całą powierzchnię arkusza papieru. Po zakończeniu pracy spryskujemy lakierem do
włosów – (utrwala barwy).
7. Słuchanie piosenki „Moja ojczyzna” (sł. M. Moździerz, muz. S. Gąsieniec)
„Moja ojczyzna”
II. Jest wiele pięknych miejsc,
słyszałem to od brata,
lecz nie widziałem ich,
mam tylko cztery lata.
Ref.
Ale kocham polskie łąki,
smukłe malwy pod oknami
i jaskółki, i biedronki,
które są tu zawsze z nami.
II. W Polsce czuje się najlepiej
i choć jestem małym smykiem,
chcę ojczyznę moją poznać
i rozmawiać jej językiem.
Ref.
Kocham zapach polskiej łąki,
smukłe malwy pod oknami
i jaskółki, i biedronki,
które są tu zawsze z nami.
III. Tu urodził się mój dziadek,
i pracują tu rodzice.
Tutaj wielu mam kolegów,
i przepiękną okolicę.
Ref.
Kocham zapach naszej łąki,
smukłe malwy pod oknami
i jaskółki, i biedronki,
które są tu zawsze z nami.
Pytania dotyczące tekstu piosenki:
- Jak nazywa się nasza ojczyzna?
- Jaki kwiat i jakie zwierzęta są wymienione w piosence?
- Dlaczego czujemy się dobrze w naszej ojczyźnie?
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13