Temat dnia: Śmigus – dyngus – 02.04.2021
Cele: zapoznanie z tradycją śmigusa-dyngusa; kształtowanie umiejętności dokonywania oceny; uświadamianie, że nie wszyscy akceptują niektóre tradycyjne zachowania; kształtowanie postawy zrozumienia.
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Ćwiczenia poranne: https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
„Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała
Rozmowa z dziećmi.
Dzieci same wyjaśniają, co oznacza śmigus-dyngus. Rodzic uzupełnia ich wiedzę informacjami: Śmigus-dyngus to tak naprawdę dwa odrębne zwyczaje, które obchodzono tego samego dnia – w Poniedziałek Wielkanocny. Śmigus to zwyczaj obchodzenia przez gospodarza na wsi swoich pól i polewania ich wodą w celu zapewnienia urodzajnych plonów. Natomiast dyngus to zwyczaj obdarowywania kiełbasą i jajkami osób, które przychodziły i składały życzenia. Rodzic zadaje pytania: Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj? Co podoba się wam w śmigusie-dyngusie? Co wam się nie podoba w tej tradycji? Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień? Rodzic podkreśla, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne
„Czyje wiadro cięższe?” – zabawa dydaktyczna. Ważenie.
Rodzic przygotowuje wagę z wieszaka (wieszak musi mieć poprzeczny drążek lub zaczepy na końcach ramion, wtedy łatwiej zaczepić pojemniki do umieszczania produktów). Doczepiamy do niego np. papierowe lub plastikowe torby, kartonowe pojemniki na sznurku lub plastikowe wiaderka (muszą być takie same). Rodzic lub rodzeństwo trzyma wagę a dziecko wrzuca do jednego pojemnika po 2 kasztany. Dzieci obserwują zachowanie wagi. Gdy wieszak zdecydowanie się przechyli, dziecko zaczyna wkładać kasztany do drugiego pojemnika do momentu, aż wieszak się wyprostuje. Następnie dzieci ważą różne zabawki i porównują, co jest cięższe.
Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: L60 – kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji
Dla chętnych zabawy z kodowaniem „Kolorowe pisanki”
https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic
Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego, wiosennego nastroju,
smacznej święconki i mokrego poniedziałku
Życzą Panie z grupy Królewna Śnieżka
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13