WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

01.06.2020 r. - "DZIECI TAKIE JAK MY"

01.06.2020 r. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Dzieci nie rodzą się z negatywnym nastawieniem do ludzi, którzy są pod jakimś

względem inni. Są otwarte i gotowe zaakceptować świat taki, jaki jest. Nie mają

uprzedzeń, chyba że dorośli, którzy je wychowują, zarażają je uprzedzeniami,

podzielą świat na lepszych i gorszych. Świat dziecka wraz z rosnącymi

możliwościami poznawczymi zatacza coraz szersze kręgi. Dzieci zaczynają też z

czasem dostrzegać różnice między ludźmi i zadają pytania, które pomogłyby im te

różnice zrozumieć. Warto uczyć rozumienia różnic i jednocześnie wskazywać na

podobieństwa między ludźmi. Ludzie różnią się wyglądem, językiem, zwyczajami,

cechami charakteru… i jest to ogromne bogactwo świata i ogromna wartość.

Należy to doceniać i szanować. I pamiętać, że wszyscy jesteśmy ludźmi! Bez względu

na kolor skóry, wiek, płeć! Bez względu czy pochodzimy z północnej, czy z

południowej półkuli. Warto też zwracać uwagę dzieci na niezwykły fakt, że ludzie w

tej różnorodności w wielu istotnych kwestiach są do siebie podobni. Wszyscy jedzą,

by zaspokoić głód. Są smutni, gdy spotykają ich przykrości, i cieszą się, gdy

przydarzają się im dobre rzeczy. Wszyscy pragną miłości i akceptacji. Może więc

warto, ucząc poszanowania różnorodności, uczyć poszanowania jedności ludzkiej

rodziny na całym świecie. Ta lekcja zaczyna się od szacunku dla domowników i dla

tych, których spotykamy w przedszkolu na podwórku i na ulicy.

 

 

W tym tygodniu realizować będziemy następujące tematy:

 

Temat tygodnia: „Niby tacy sami, a jednak inni”

 

Tematy dnia:

Poniedziałek:  „Dzieci  takie jak my”

Wtorek:  „Jesteśmy dla siebie uprzejmi”

Środa „Zabawy w liczenie”

Czwartek„Zabawy dzieci z różnych stron świata”

Piątek „Na placu zabaw”

 

Temat dnia: „Dzieci takie jak my”

  • dostrzeganie i szanowanie odmienności innych dzieci,
  • zachęcanie do radosnego eksperymentowania i wyciągania wniosków
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania.

 

Proponowane zabawy i zadania

 

 

 1. Międzynarodowy Dzień dziecka – rozmowa na temat jego

obchodów.

 

Do zabawy potrzebne będą: czasopisma, katalogi, nożyczki.

 

Drodzy rodzice zachęćcie dzieci do wycinania z czasopism i katalogów kolorowe

ilustracje przedstawiające dzieci z różnych narodowości, w różnych sytuacjach.

Przeprowadźcie swobodną rozmowę na temat obrazków, które wycinają. Niech

wyciągną wnioski i określą wygląd dzieci i ich emocje. Zastanowią się, dlaczego

dzieci bywają smutne i wesołe. Można poprzyklejać obrazki na kartkę z bloku i

stworzyć z tego pracę plastyczną np. w formie kolarzu.

 

Następnie zadajemy dziecku pytania:

 

 -   Czy wiecie, jakie jest dzisiaj święto ?

-   Jak obchodzi się dzień dziecka w Polsce?

-  Kogo i czym się obdarowuje w dniu tego święta?


 2. Kochane dzieci wysłuchajcie piosenki pt. „Dzieci świata” (D. i K. Jagiełło) a

później odpowiedzcie na pytania.

Nowe przygody Olka i AdyCD 1 – nr 37

 

„Dzieci świata”

 

 I.  Czarnoskóry Joanny

z naszym polskim Mirkiem

zamek z klocków Lego

zrobią już za chwilkę.

Czarnoskóry Joanny

z  naszym polskim Mirkiem

zamek chcą zbudować dziś.

 

Ref.  

Bo na całym świecie

dzieci jednakowe,

do wspólnej zabawy zawsze są gotowe.

Bo na całym świecie

dzieci bawią się,

każdy dobrze o tym wie.

 

 II. Przybiegł mały Tao

i w czymś im doradza,

kolor skóry dzieciom

w niczym nie przeszkadza.

Przybiegł mały Tao

i w czymś im doradza,

kolor nie przeszkadza im.

 

Ref. 

Bo na całym świecie….

 

 III. Bawią się wesoło,

klocki układają,

wszyscy na swych buziach

uśmiech szczery mają.

Bawią się wesoło,

klocki układają,

uśmiechają szczerze się.

 

 Ref.

Bo na całym świecie…

 

Przykładowe pytania do dziecka:

 

-  O czym opowiada piosenka?

-  Jak wyglądają dzieci żyjące w innych częściach świata?

-  Co wspólnego ze sobą mają dzieci na całym świecie?



3. Drogie dzieci obejrzyjcie bajkę pt. „My dzieci świata”. Dzięki niej

 dowiecie się,  jak one wyglądają  i w jakich domach mieszkają.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

 

 

 4. Przyszedł czas na sprawdzenie , ile zapamiętałyście z bajki.

Zadaniem Waszym jest wskazanie – w jakich domach mieszkają 

Ciekawe ile zapamiętałyście. Powodzenia

 

 

 https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM

 

 

 5. A teraz kochane Jasie i Małgosie usiądźcie wygodnie i wysłuchajcie

opowiadania (A. Widzowskiej)  Język migowy.

 

Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią.

Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym

samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w

galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i

rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie

przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na

żadne uch? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę.  – to jak my się

będziemy bawić?  - Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się

mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.

  – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra

jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie- pecie?  Nic nie rozumiem… Tej  Kasi musi

być bardzo trudno – stwierdziła Ada. 

W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i

śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i

podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś

powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka

uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest

powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i

dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie

z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała

odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od

razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na

tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki:  ptaki, trąbkę, gitarę,

śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i

okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie

potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można

powiedzieć, nie używając słów!  Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak

wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące

porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? –

zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę

i pocałował ją w czoło. -  Dobranoc i kocham cię  – zawołała Ada i odpowiedziała

tym samym gestem. – Zrozumiałeś tatusiu?   Tata uśmiechnął się i pokiwał głową.

Miłość nie potrzebuje słów.

 

Przykładowe pytania:

 

- Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

- Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

- Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi mama, tata.



 6. Co to jest „TOLERANCJA” - Drogi rodzicu proszę o wyjaśnienie dziecku

pojęcia tolerancja.

 

Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu

komunikowania się , wiary, kultury itp.

 

 

Drogie dzieci - nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania  pt. „Język

migowy”-  proponuję, abyście wysłuchały piosenki pt. „Wlazł kotek na płotek”

śpiewaną przez dzieci głucho – nieme w języku migowym, a następnie obejrzyjcie

bajkę pt. „Rodzina Treflików” tłumaczona na język migowy.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ODNNJIv0PqM    -  piosenka „Wlazł kotek…”

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ABu1LHw_nl8     -  bajka „Rodzina

Treflików”



 7. Zabawa ruchowa – orientacyjno porządkowa – „Małe i duże dzieci”

 

Kochane dzieci- waszym zadaniem jest, abyście swobodnie biegały  w różnych

kierunkach po pokoju. Na hasło  Stop!  wydany przez mamę, tatę zatrzymujecie się i

na hasło: Małe dzieci! – chodzicie w przysiadzie. Po krótkim poruszaniu się w tej

pozycji ponownie biegacie.  Zatrzymujecie się na hasło: Duże dzieci! wspinacie się

na palce i na nich chodzicie. Pamiętajcie, podczas  poruszania się w przysiadzie

musicie mieć wyprostowaną postawę ciała. Zabawę powtarzamy.

 

 8. Zabawa ruchowa – „Korona na głowie” – ćwicząca mięśnie głowy

     i szyi”.

 

Dzieciaczki – kładziecie woreczek na głowie,( jeśli nie macie, możecie do tej zabawy

wykorzystać maskotkę). Chodzicie we wspięciu na palcach tak, aby woreczek nie

spadł wam z głowy. Zatrzymujecie się i wykonujecie ruchy głową w prawo i w lewo

(broda uniesiona lekko w górę). Następnie wykonajcie skłon w przód – woreczek

spada na podłogę.



 9Zabawa ruchowa – „Chodzimy jak pajączki” – ćwiczenia mięśni

brzucha.

 

To ćwiczenie polega na tym, że:  czworakujecie w podporze tyłem z woreczkiem

ułożonym na brzuchu. Poruszacie się do przodu i do tyłu tak, aby woreczek nie

spadł na podłogę.  Następnie odpocznijcie w leżeniu na plecach z ugiętymi nogami.

Ćwiczenie powtarzamy.



 10. Zabawa badawcza – „Letnie zabawy z wodą i piaskiem”

 

Drodzy Rodzice  - zaproście swoje pociechy do wybrania się w wyobraźni w pewne

miejsce. Poproście, aby wygodnie ułożyły się na dywanie i zamknęły oczy. Niech się

wsłuchają w dobiegające dźwięki. Włączamy nagranie szumu morskich fal. Pytamy

dziecko, w jakim miejscu można usłyszeć szum morskich fal. Możemy wspomnieć o

zbliżających się wakacjach, pobycie nad morzem i zabawach z piaskiem i wodą.

Prosimy dziecko o wymienienie ulubionych zabaw z piaskiem i wodą  - swobodne

wypowiedzi dzieci.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=nu7wYJcp1HE     -    Szum morza

 

 

Zabawy badawcze z wodą i piaskiem.

 

Do zabawy potrzebne będą:  2 miski z wodą, papierowe łódeczki, słomki do

napojów, tacka z piaskiem, ręcznik papierowy.

 

Zabawa polega na tym, żeby wykonać następujące  zadania:

 

Pierwsza miska z wodą -   dzieci puszczają papierowe łódeczki w misce z wodą  i

dmuchają na nie,

 

W drugiej misce z wodą – lekko uderzają dłonią o powierzchnię wody, następnie

gdy woda się uspokoi,  dmuchają w wodę  przez słomkę,

 

Na tacce z piaskiem- rysują palcem różnego rodzaju kreski i fale, stawiają kropki.

Poruszają tacką, wyrównując powierzchnię piasku i rysują ponownie.

 

Podsumowanie doświadczeń.

 

Dzieci omawiają wrażenia, opisują, jaka jest woda i piasek, jakie dźwięki można za

ich pomocą usłyszeć (np. pluskanie i bulgotanie, przesypywanie).

 

 

Miłej  zabawy!

A. Sz.

 

 

 

 

Data dodania: 2020-05-31 19:31:18
Data edycji: 2020-05-31 19:48:50
Ilość wyświetleń: 684
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej