Drodzy Rodzice
propozycja zabaw słuchowych dla najmłodszych i nie tylko.
Zachęcam do wykonywania ćwiczeń z dzieckiem.
Monika Wesołek-Wolska
Słuch jest zdolnością odbioru dźwięków. Odbiór słyszanych dźwięków możliwy jest dzięki analizatorowi słuchowemu , który składa się z ; receptora odbierającego bodźce słuchowe / ucho/, przekazującego je na pobudzenia nerwowe; drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenia nerwowe do mózgu; korowej części analizatora / miejsce dokonania analizy i syntezy bodźców słuchowych/ oraz nerwów odśrodkowych przekazujących impulsy do mózgu.
Podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju spostrzeżeń słuchowych jest anatomicznie nie uszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator słuchowy – odpowiedzialny za słuch fizyczny . Prawidłowa identyfikacja dochodzących do mózgu bodźców słuchowych jest warunkiem rozwoju mowy .
Percepcja słuchowa, czyli spostrzeganie słuchow , jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania.
Angażuje ona trzy rodzaje słuchu;
Według M. Bogdanowicz w słuchu fonematycznym wyodrębnia się następujące czynności;
Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej ma bardzo duże znaczenie w rozwoju dziecka. Nieprawidłowości w rozwoju percepcji słuchowej stanowią jedną z wielu przyczyn niepowodzeń dzieci w początkowej nauce czytania i pisania.
Do symptomów trudności w zakresie percepcji słuchowej można zaliczyć;
Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu , ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.
W pracy z dzieckiem można wykorzystywać proponowane ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:
W pracy terapeutycznej z dzieckiem pomocne będą następujące gry dydaktyczne;
„Głoski do zabawy”
„Sylaby do zabawy”
„Memo dźwiękowe”
„Skojarzenia”
„Sylaby w dominie”
„Literki do zabawy”
„Rymowanki”
„Zagadki słuchowe”
„Opowiem Ci mamo„
Bibliografia;
A. Franczyk, K. Krajewska „ Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju”
E. M. Skorek „ Terapia pedagogiczna” cz. I i II
Graban J, Sprawka R: „Trening słuchu” Gdańsk 2007
Maurer A: „Dźwięki mowy” Kraków 2003
A.Bragdon „ Ćwicz swój umysł”
Na podstawie w/w literatury artykuł opracowała mgr Karolina Goszczyńska
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13