WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wielkanoc 30.03 - 03.04.2020r.

Wielkanoc 30.03 - 03.04.2020r.

                                               Witajcie!

            Na wstępie pragnę gorąco podziękować wszystkim Rodzicom i Dzieciom za nadesłane do nas zdjęcia i krótkie filmiki. Wielka buźka dla Was!!! Czekamy na więcej:)

Rodzicu!

            Jak już wcześniej wspominałam na naszej grupie Messenger. Od dzisiaj działamy w ten sposób, że będzie umieszczana tylko jedna zakładka na tydzień. W danej zakładce, będą umieszczane wszelkie propozycje zabaw i działań do wykonania na cały tydzień. Treści w zakładce będą codziennie edytowane, czyli pojawią się nowe propozycje na dany dzień.

 

Temat tygodnia: WIELKANOC

 

A teraz zapraszam Was do zapoznania się z proponowanymi zabawami.

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny.

Cele ogólne. Dziecko:

  • wzbogaci wiadomości na temat Wielkanocy,
  • wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • odpowie na pytania dotyczące wiersza,
  • rozwinie sprawności manualne,
  • ulepi jajka z masy solnej

 

Propozycje zabaw:

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
    Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
    Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
    Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

 

  • Rozwiązywanie zagadki Szelągowskiej Koszyczek.
    Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.


To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka, 
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

  • Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki. Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Można samodzielnie wyszukać grafikę google lub propozycja ilustracji w pliku. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.


Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

  • Słuchanie wiersza Widzowskiej Wielkanoc. ILUSTRACJA NA DOLE STRONY POD PLIKAMI DO POBRANIA.

 
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

 Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic zadaje pytania:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

  • Pokaz jaj różnej wielkości. Jajka (zdjęcia wyszukane w google): strusie, gęsie, kurze, przepiórcze, i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Rodzic wspólnie z dzieckiem wyszukuje zdjęcia jaj i zdjęcia zwierząt od których one pochodzą. Zadanie polega na porównaniu wielkości jaj i na próbie odpowiedzenia na pytanie: Czyje jajko jest największe a czyje najmniejsze?

 

  • Wspólne wykonanie masy solnej i lepienie jajek różnej wielkości.
    Będzie potrzebna: mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe. Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
    Dzieci lepią jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce domu, aby wyschły.

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 28 (karta pracy dla dzieci starszych zielone)
    Dzieci:
    − rysują koszyk po śladzie,
    − kolorują koszyk i jajka,
    − naklejają naklejki,
    − nazywają kolory pisanek.

 

 

WTOREK

Temat dnia: Kraszanki, pisanki.

Cele ogólne Dziecko:

  • wzbudzi zainteresowania folklorem,
  • rozróżnia kraszankę i pisankę,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • wypowie się na temat wysłuchanej piosenki,
  • kształtuje poczucie rytmu muzycznego,
  • ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej,
  • rozwija zainteresowania przyrodą,
  • zakłada hodowlę rzeżuchy.

 

Propozycje zabaw:

Kraszanki - nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.

 

  • Zabawa z piosenką. Słuchanie piosenki. Odsłuchanie piosenki https://www.mac.pl/ płyta OLEK I ADA CD 2 utwór 8, 9.

 

Pisanki (sł. i muz. B. Forma)

 

  1. Pisanki, kraszanki,
    piękne, kolorowe,
    czerwone, niebieskie, 
    żółte i brązowe.

Ref.: Święta, święta, święta, 
jajka malowane, 
każdy do koszyczka 
pisankę dostanie.

  1. Dziś na nich malują
                dzieci kogucika, 
                który się wygrzewa 
                w słoneczka promykach.

 Ref.: Święta…

  1. Na stole świątecznym
    kurczątka, baranki, 
                na białym obrusie 
                są nasze pisanki.
               

Ref.:  Święta…

 

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Przykładowe pytanie, które można zadać dzieciom:
 − Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
− Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
− Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
− Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
− Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?

 

  • Zabawy przy muzyce. Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach płyta muzyczna https://www.mac.pl/ OLEK I ADA CD 2 utwór 41. Dzieci w wybrany przez siebie sposób, próbują ilustrować muzykę.

 

  • Zabawy i zajęcia przyrodnicze. Zakładamy hodowlę rzeżuchy. Przypomnienie - dzieci starają się odpowiedzieć na pytanie. Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
    Będziemy potrzebować: spodki, watę, nasiona rzeżuchy, wodę. Dzieci układają delikatnie watę na spodkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają. Umieszczają spodki z nasionami na parapecie okna. Dzieci dostają zadanie dbania o hodowlę rzeżuchy, muszą pamiętać o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określamy też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.

 

  • Praca plastyczna Kraszanki, pisanki. Będziemy potrzebować kartki w kształcie jajek, kredki, farby. Na przygotowanej kartce dzieci wykonują wybraną przez siebie pracę (kraszankę - jednokolorową lub pisankę - ozdabiamy dowolnymi wzorami).

 

  • Karta pracy, 2, nr 11 (żółte). Dzieci:
    − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego,
    − kolorują rysunek największej pisanki,
    − wskazują dwie takie same pisanki.

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 29 (zielone). Dzieci:
    − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego,
    − kolorują rysunek największej pisanki,
    − kolorują rysunki jajek według określonego rytmu.

 

ŚRODA

Temat dnia: Zwierzęta z wielkanocnego koszyka.

Cele ogólne Dziecko:

  • poznaje tradycje i zwyczaje świąteczne,
  • poznaje symbole świąteczne,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • kształtuje poczucie rytmu muzycznego,
  • rozwija sprawność fizyczną,
  • wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Propozycje zabaw:

  • Zabawa typu Ciepło - zimno. Gdzie jest pisanka?
    Będziemy potrzebować: ugotowanego na twardo jajka lub dowolnie wybrany przez dziecko przedmiot (może to być ulubiona zabawka).
    Rodzic chowa pisankę w dowolnym miejscu w pokoju. Dziecko, na ten czas wychodzi do innego pomieszczenia, ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek Rodzica. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, mówimy: zimno, jeśli blisko – mówimy: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówimy: gorąco. Po znalezieniu pisanki dziecko określa miejsce jej ukrycia i następuje zamiana ról. Dziecko chowa - Rodzic szuka.

 

  • Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
    Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka z waty, kogucika na pisance. Bardzo proszę o znalezienie obrazków - grafika google. Dziękuję.
    Wyjaśniamy dzieciom, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych.
    Dzieci oglądają je, podają ich nazwy.

 

  • Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka. Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje Rodzic na obrazku (obrazki do pobrania w pliku nr 5).
    Kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
    Baranek: bee, bee, bee – czworakują,
    Kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

 

  • Zabawy z piosenką Pisanki (sł. i muz. B. Forma) https://www.mac.pl/ płyta OLEK I ADA CD 2 utwór 8, 9.
    Próby śpiewu 1 zwrotki i refrenu. Swobodne improwizacje ruchowe dzieci przy piosence. Wyszukiwanie w domu przedmiotów w kolorze pisanek (czerwone, niebieskie, żółte, brązowe).

 

 

OBOWIĄZKOWE ZADANIE DO WYKONANIA NA DZISIAJ DLA WSZYSTKICH! KARTA PRACY NR 6 W PLIKU!
POZDRAWIAM :)

 

CZWARTEK

Temat dnia: Motywy wielkanocne.

Cele ogólne Dziecko:

  • rozwija wyobraźnię plastyczną,
  • wykona pracę plastyczną o tematyce wielkanocnej,
  • poznaje figurę geometryczną koło,
  • wykorzystuje koło do wykonania pracy plastycznej,
  • prawidłowo artykułuje głoskę k, h,
  • utrwala głoskę k, h w sylabach.

 

Propozycje zabaw:

  • Zabawa masażyk Pisanka.
    Dobieramy się parami (dziecko i rodzic). Jedno osoba z pary to (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, druga siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach (mamy, taty, dziecka) rysuje wzory zgodnie z poleceniami:
    : paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy uczestnicy zamieniają się miejscami.

 

  • Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur. Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.
    Rodzic pokazuje dziecku koła (duże i małe), prosi, by nazwało figurę (koło małe, koło duże). Proponuję koła w kolorze białym i żółtym (lub waciki kosmetyczne, które ma każda mama, przydadzą się do wykonania pracy plastycznej). Zabawa w wyszukiwanie w domu przedmiotów kształtem przypominających koło np.: talerz, zegar, miska, lampa itp.

 

  • Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.
    Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.
    Gospodyni razem z dziećmi
    święconkę szykuje.
    O-ho, ho, ho!
    O-ho, ho, ho,
    jajeczka maluje.
    Biega kurka po podwórku 
    i gdacze z radości.
    – Ko, ko, ko, ko.
    Ku, ku, ku, ku.
    Wita wszystkich gości.
    Kogut dumnie pierś wypina.
    – Ko, ko, ki, ku.
    Ale pięknie wyglądają
    twe jajka w koszyku.

  • Zabawy fonacyjne Kury na podwórku.
    Dziecko powtarza za Rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

 

  • Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
    Rysunek koszyczka dla dziecka lub talerz, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru (lub wykorzystujemy małe koła
    z wcześniejszej zabawy). Dzieci mają za zadanie przenieść pisanki (koła) do koszyczka (talerza) za pomocą słomki. Kładą słomkę na papierowym jajku lub kole, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.

 

 

PIĄTEK

Temat dnia: Wielkanocne świętowanie.

Cele ogólne Dziecko:

  • poznaje tradycje świąteczne,
  • nazywa świąteczne potrawy,
  • wzbogaca zasób słownictwa czynnego,
  • rozwiązuje zagadki dotyczące świąt,
  • rozwija spostrzegawczość i refleks,
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Propozycje zabaw:

  • Rozwiązywanie zagadek Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
    Dzieci wskazują odpowiednie obrazki - załącznik nr 7.


Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)


Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)


W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)


Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)


Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)

 
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)

 

  • Słuchanie wiersza Szelągowskiej Wielkanocny stół.


Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości! 
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu przykładowe pytania:
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

 

  • Zabawa ruchowa Kraszanki.
    Będziemy potrzebować: koła w kolorze np.: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, nagranie piosenki Pisanki, https://www.mac.pl/ Olek i Ada CD 2 utwór 8.
    Kolorowe koła, oznaczają kolory kraszanek. Rodzic ustala z dziećmi, co będą robiły dzieci, podczas pokazu określonego koloru kraszanek - kół.
    I tak np.: – niebieskie kraszanki – skaczą w miejscu,
    – żółte kraszanki – robią pajacyki,
    – czerwone kraszanki – kiwają się na boki,
    – zielone kraszanki – kręcą się wokół własnej osi.
    Rodzic włącza nagranie piosenki, w tym czasie dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, Rodzic podnosi koło
    w wybranym kolorze i wtedy polecenie a dziecko wykonuje polecenie.

 

  • Wielkanocna kuchnia. Rozmowa połączona z oglądaniem obrazków, próba nazywania Wielkanocnych potraw.
    Załącznik nr 8.

  • Ćwiczenia gimnastyczne - Joga dla dzieci – redukuje stres, ułatwia koncentrację i wzmacnia kręgosłup.
    Ponownie proponuję Jogę rodzinną https://www.youtube.com/watch?v=w3_GQWfHqDY

 

 

MIŁEJ ZABAWY :)

 

 

Warto odwiedzić:

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/wielkanock/

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/sianie-owsa/

http://dobrzesiebaw.pl/wielkanocne-prace-plastyczne-dla-dzieci-pisanki/

https://miastodzieci.pl/zabawy/k/zabawy-swiateczne-dla-dzieci-wielkanoc/

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-03-30 00:42:04
Data edycji: 2020-04-03 02:17:48
Ilość wyświetleń: 2232
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej