WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wakacyjne podróże (15-19.06.2020)

Wakacyjne podróże (15-19.06.2020)

Dzień 1 ( 15.06.2020)

Temat dnia:  Poznajemy pojazdy

 

Cele ogólne:

  • zapoznanie z różnymi pojazdami;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie myślenia dzieci;
  • rozwijanie sprawność manualną.

Proponowane działania:

Zabawy konstrukcyjne Transport.

Pojazdy i klocki.

Dziecko  buduje  z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

 

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla  dziecka.

Rodzic  demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język  wyruszył  na  wakacje.  Wsiadł  do  samochodu  i  mocno  kręcił  kierownicą  (dziecko  rysuje koła  językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza  językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko  porusza  językiem,  na  zmianę,  raz  do  górnych,  a  raz  do  dolnych  zębów).                               Język  z  zaciekawieniem  przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury  (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje  językiem  koła  między  zębami  a  wargami), ale  kiedy  jechał,  często  musiał  dzwonić  dzwonkiem (dziecko  mówi: dzyń, dzyń).           Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).

 

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Rodzic  zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało  pojazd, którym będą się poruszać.

- Wyruszają z domu samochodem  – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje  się, zostawia  samochód na parkingu.

.− Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).

− Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

− Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladuje  rękami ruch wiosłowania).

Rodzic  może zaproponować drogę powrotną, podczas której dziecko będzie naśladowało kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.

 

3. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej  Wakacje.

Rodzic  czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

 

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc... (wakacje)

 

4. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller  Wakacje. (do pobrania)

Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Książka:  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=77

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Rodzic  zadaje pytania:

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w czasie wakacji?

 

5. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji. (do pobrania)

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko  podaje  ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem  (po  ulicach,  po  wodzie, w powietrzu).  Następnie rodzic  podaje  nazwy  środków  lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje  odpowiednie pojazdy.

6. Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.

Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.

Rodzic  pokazuje  jeden  obrazek.  Dziecko  nazywa  przedstawiony  na  nim  pojazd,  naśladuje  ruchem  jego  sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

 

7. Ćwiczenia rozwijające myślenie  – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze. (do pobrania)

Dziecko  przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: pomniki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

 

8. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, 1 koło, które rozcinamy na połowę i 2 trójkąt wycięte z papieru kolorowego, klej.

 

Dziecko  maluje  połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układa  i  przykleja  żaglówki:  z   trójkątów - żagle, połówki kół jako podstawy.  

 

Dzień 2 ( 16.06.2020)

Temat dnia:  Miło spędzam czas.

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy;
  • umuzykalnianie dzieci;
  • pobudzanie ciekawości badawczej.

 

Proponowane działania:

1. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie linii łamanych.

Kartka, ołówek.

Dziecko rysuje góry według instrukcji  rodzica, zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.).

 

2. Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?

Rodzic  dzieli  słowa  rytmicznie  (na  sylaby),  np. ka-pe-lusz,  chus-tecz-ka,  czap-ka,  a  zadaniem  dziecka  jest  powiedzieć całe słowa.

 

3. Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria.

Mała  walizka,  przedmioty,  które  kojarzą  się  z  wakacjami,  np.:  okulary  przeciwsłoneczne,  czapka z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.

Rodzic daje  do  ręki  dziecku  z  zasłoniętymi  oczami  dowolny  przedmiot.  Zadaniem  dziecka  jest  określenie,  co  to  jest  i  do  czego  służy.  Po  odsłonięciu  oczu  następuje  weryfikacja  udzielonych  odpowiedzi.

 

4. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wakacje (sł. i muz. B. Forma)

Nagranie piosenki Wakacje, płyta CD 2, utwór nr 19 na stronie:

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

Fale, morskie fale

i piasek na plaży,

o letniej zabawie

każdy przecież marzy.

 

Ref.:  Lato, lato, lato

dzisiaj wita nas,

latem, latem, latem

miło spędzasz czas.

 

Góry, nasze góry

i pachnące lasy,

plecak zabieramy,

jedziemy na wczasy.

 

Ref.:  Lato, lato...

 

 Rzeki i jeziora

już na nas czekają,

wiosła i kajaki

na spływ zapraszają.

 

Ref.:  Lato, lato...

 

 Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Co można robić podczas wakacji nad morzem?

− Jak można spędzać czas w górach?

− Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?

− Co można robić latem w domu?

− Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?

 

5. Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek.

Tacka i piasek dla dziecka ( piasek można zastąpić kaszką manną).

Rodzic  wręcza  dziecku  tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało  na niej  palcem morskie fale, rybki, słońce i chmury.

6. Zabawy badawcze z wodą – Co będzie pływać, a co nie?

Dwa szklane pojemniki z wodą (ciepłą i zimną), lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa nakrętka,  piłeczka  pingpongowa)  i  ciężkie  przedmioty  (drewniany  klocek,  metalowy samochodzik, mały kamyk).

Dziecko  dotyka  najpierw  ciepłej  wody,  a  potem  zimnej  wody i określa,  jaka  jest  zwykle woda w morzu. Następnie umieszcza w jednym z pojemników kilka przedmiotów i próbuje określić, dlaczego jedne toną, a inne nie.

Wniosek:  Przedmioty,  które  są  lekkie,  unoszą  się  na  wodzie,  a  przedmioty  cięższe  opadają  na  dno  pojemnika.

7. Karta pracy: Muszelki.

4 muszelki różnej wielkości (do pobrania).

Dziecko liczy muszelki. Odszukuje i zaznacz największą i najmniejszą muszelkę.

 

Dzień 3 ( 17.06.2020)

Temat dnia: Na plaży jest fajnie.

 

Cele ogólne:

  • utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dziecka;
  • utrwalenie umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej;
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Proponowane działania:

1. Zabawa kolorami – Kolory lata.

Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach.

Rodzic rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dziecko  podaje  ich nazwy. Następnie dobiera odcienie do danego koloru i je nazywa, kończąc wypowiedź rodzica, np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo  itp.

2.Z abawa dydaktyczna Największe wiaderko jest w kolorze... (do pobrania)

Dla dziecka: sylwety wiaderek w trzech wielkościach, klej, kartka, kredki.

Dziecko  układa papierowe  wiaderka  zgodnie  z  poleceniem rodzica:  od  najmniejszego  do  największego  lub  od  największego  do  najmniejszego.  Przykleja  je  na  kartce i  koloruje  każde  na  inny  kolor.  Wskazuje na swojej pracy wiaderko zgodnie z opisem rodzica: Największe jest wiaderko w kolorze... 

3. Zabawa matematyczna Ile jest łopatek? (do pobrania)

Kostka  z  oczkami, dla dziecka:  sylweta  wiaderka  z  brystolu, klamerki.

Dziecko otrzymuje sylwetę wiaderka.  Rodzic prosi  dziecko, aby rzuciło kostką. Dziecko przypina  do sylwety  tyle klamerek (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dziecko sprawdza  poprawność,  wskazuje klamerki  i głośno liczy.

 4. Zabawa dydaktyczna Najwięcej, najmniej.( do pobrania)

dziecko otrzymuje: koło podzielone na pola z rysunkami zabawek do piaskownicy (od 1 do 4), spinacze do bielizny.

Prosimy dziecko, by policzyło elementy na poszczególnych polach i przyczepiło odpowiednią liczbę spinaczy. Dziecko podaje, na którym polu jest najwięcej spinaczy, a na którym jest ich najmniej.

5. Ćwiczenia pamięci Zamknij oczy.

Zabawki do piaskownicy: w różnych kształtach, różnej wielkości, w różnych kolorach (foremki, wiaderka, łopatki), obręcze. Rodzic  demonstruje dziecku  zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dziecko  liczy je i zamyka oczy. Rodzic dokłada jedną zabawkę i prosi, by dziecko  otworzyło oczy i wskazało, którą zabawkę dołożył.

6. Zabawy ruchowe: Zabawy nad wodą.

Ćwiczenia w pozycji leżącej.          

Deska  dziecko  leży na brzuchu, ma  proste ręce wyciągnięte przed siebie, proste nogi unosi nad podłogę i opuszcza.

 Pływanie żabką  – dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje  pływanie – energicznie wykonuje  ruchy rękami i nogami.

Styl  grzbietowy  –  dziecko  w  leżeniu  na  plecach,  prostuje  ramiona  za  głową,  przesuwa  je  szerokim  łukiem po podłodze w stronę ciała i unosi  ręce górą do początkowej pozycji przy głowie.

 Rowerki wodne – dziecko  w parze  leży  na plecach, styka  stopy ze stopami partnera, ugina  jedną nogę, a drugą prostuje  naprzemiennie – jak przy pedałowaniu na rowerze.

Ćwiczenie w pozycji siedzącej.

Wiosłowanie  –  dziecko razem z rodzicem siadają  na  podłodze  w  rozkroku,  z  prostymi  nogami,  łączą  stopy  ze  stopami partnera, chwytają się za ręce i lekko pociągają, wykonując lekki skłon i wychylenie do tyłu.

 

 7. Muszelki – odciski w plastelinie.

Dla dziecka: muszelki, plastelina.

Dziecko wraz z rodzicem odbija kształty różnych muszli. Potem dopasowuje odcisk do muszli.

 

Dzień 4 ( 18.06.2020)

Temat dnia:  Autobus w barwach wakacji.

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie spostrzegawczości;

Proponowane działania:

1. Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy. (załącznik 2)

Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.

Rodzic  pokazuje  jeden  obrazek.  Dziecko  nazywa  przedstawiony  na  nim  pojazd,  naśladuje  ruchem  jego  sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

2. Zabawa dydaktyczna  Co warto zabrać na wakacje?

Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.

Rodzic pokazuje  plecak  i  prosi  dziecko,  aby  powiedziało,  co  chciałoby  zabrać  ze  sobą  na  wakacje  oprócz  ubrań.  Następnie  dziecko  wyciąga  z  plecaka  jeden  przedmiot,  mówi,  jak  się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach.

Zabawę można urozmaicić wszystkie przedmioty przykrywamy cienkim materiałem – dziecko rozpoznaje je po dotyku.

3. Zabawa dydaktyczna „ Koła autobusu kręcą się…”

Po dwa dwukolorowe koła z papieru, podzielone na pół, w różnych zestawieniach kolorystycznych.

Rozkładamy jeden rząd kół, a dziecko szuka ich odpowiedników kolorystycznych i układa pod spodem.

 Można zaproponować dziecku zabawę z kołami na zasadzie gry w memo.

Układamy 4 pary kół ( kolorem do dołu), a następnie odkrywamy kolejno koła i szukając par.

4. Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa.

Tworzymy z dzieckiem parę. Jedna osoba z pary jest samochodem (wykonuje klęk podparty), która wjeżdża do myjni. Druga  klęczy z boku i wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.

       Czynności:                                         na plecach partnera

polewanie wodą                                             gładzi dłonią plecy

skrapianie szamponem                                 lekko uderza opuszkami palców,

szczotkowanie karoserii                               lekko drapie szybkimi ruchami,          

woskowanie                                                   lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni, 

suszenie samochodu                                      pociera, na przemian, dłońmi,            

przecieranie szyb i lusterek                            wykonuje okrężne ruchy masujące.

 

Przy powtórzeniu zabawy zamienia się rolami. Trzeba zwrócić dziecku uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywało delikatnie.

5. Autobus w wakacyjnych kolorach –praca plastyczna.( do pobrania)

Dla dziecka: kredki, rysunek.

Dziecko koloruje rysunek przedstawiający autobus z dziećmi.

6. Karta pracy – Co tu nie pasuje?

Skreśl obrazek, który nie pasuje do pozostałych.

 

Dzień 5 ( 19.06.2020)

Temat dnia: Bezpieczne wakacje.

 

Cele ogólne:

  • utrwalanie zasady bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach;
  • utrwala swoje imię, nazwisko oraz nazwy miejscowości;
  • rozwijanie motorykę małą.

 

Proponowane działania:

1. Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.

Rodzic  prosi, aby dziecko  naśladowało  morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).

 2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

 

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora...

 

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

 

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

 

Czapkę nosić – taką z daszkiem

– porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

 

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

− Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (R. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).

− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

3. Zabawa dydaktyczna  Znam...

Rodzic  przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać  swoje imię i nazwisko a także nazwę miejscowość są to informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym).

Rodzic  powinien sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.

4.  Zabawy ruchowe.

Samoloty  –  dziecko  siada  w  siadzie  skrzyżnym, naprzeciwko  rodzica.  Jedno  z  nich  przyjmuje rolę pilota i wykonuje ruchy tułowiem i rękami wyprostowanymi w łokciach, szeroko rozchylonymi  na boki. Druga  osoba na zasadzie lustra powtarza te ruchy. Następuje zmiana ról.

Przeciąganie  się  –  dziecko,  po  wyjściu  z  namiotu,  wykonuje w  staniu,  z  lekko  rozstawionymi  nogami,  wymachy ramion w górę, w przód i na boki.

Wspinaczka  – dziecko  wykonuje  marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, uderzają lekko prawą dłonią w lewe kolano i lewą dłonią w prawe kolano.

5. Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji.

Rodzic  wypowiada kolejne zdania, a dziecko  krzyczy: Tak! lub Nie!

− W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)

− Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)

− Na plaży wolno śmiecić. (nie)       

− Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)

− W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)

− Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

6. Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie filmów edukacyjnych;

 Bezpieczne wakacje nad wodą;

https://www.youtube.com/watch?v=cn5pS8xXXFU

Bezpieczne wakacje w górach; 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

 

 

Data dodania: 2020-06-13 21:05:56
Data edycji: 2020-06-14 22:43:15
Ilość wyświetleń: 1678
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej