WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Temat tygodnia: Wielkanocne świętowanie 06-10.04.2020

Temat tygodnia: Wielkanocne świętowanie        06-10.04.2020

 

 

Zdrowych i pogodnych świąt Wielkanocnych,

obfitości na świątecznym stole,

smacznego jajka,

oraz wiosennego nastroju

w rodzinnym gronie.

 

 

 

 

Dzień 1 ( 06.04.2020)

Temat dnia: Przedświąteczne porządki

 Cele ogóle:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, 
  • wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku,
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

 

Proponowane działania:

1. Porządki Pana Języczka - zabawa logopedyczna.

      Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:

  • umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków);
  • przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu);
  • umył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz);
  • a później od wewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od wewnątrz);
  • po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizują wargi w koło);
  • gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machają językiem od jednego kącika ust do drugiego);
  • na zakończenie – wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę);  gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania).   

                                                                                                                                                                                                                        2. „Porządki” (M. Broda-Bajak)- zapoznanie z wierszem 

Miotła szura: szuru, szur, szur, (1)

buczy odkurzacz: bur, bur. (2)

Ścierka kurze wyciera – (3)

już porządków czas! (4)

Tata trzepie dywany, (5)

mama wiesza firany. (6)

A ja sprzątam zabawki – (7)

już porządków czas! Porządków czas! (8)

 

Zabawa „Porządki” - ilustrowanie ruchem i gestem treści wiersza. 

Dzieci:

  1. dłonie zaciskają w pięści i układając je przed sobą jedna nad drugą naśladują ruch zamiatania,
  2. lewą dłoń wysuwają do przodu, pochylają się i naśladują ruch odkurzania odkurzaczem,
  3. machając otwartymi dłońmi uniesionymi do góry, naśladują wycieranie kurzu,
  4. kręcą dłońmi „młynek”, unosząc je nad głowę,
  5. klaszczą dwukrotnie, szeroko rozkładając ręce na boki,
  6. unoszą rytmicznie naprzemiennie ręce do góry, naśladując wieszanie firan,

 7. wysuwają do przodu najpierw jedną, potem drugą rękę w geście układania zabawek na półce,

 8. kręcą dłońmi „młynek”, unosząc je nad głowę.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

3. Dobieranie obrazków „Co do czego pasuje?”zabawa dydaktyczna. 

Zadanie to należy realizować w parach: dorosły i dziecko. Dziecko siedzi przy stoliku naprzeciwko dorosłego. Układamy przed dzieckiem osiem obrazków do klasyfikacji. Wspólnie nazywamy to, co przedstawia kolejny obrazek: lalka, książka, klocki, ręcznik, wózek, półka, skrzynia, wieszaczek. (Należy ułożyć przed dzieckiem osiem obrazków, które dadzą się złożyć w pary na zasadzie oczywistości.) Dorosły pyta: Co do czego pasuje? Pokaż takie obrazki... Jeżeli dziecko wstrzymuje się i nie łączy obrazków w pary, dorosły pokazuje obrazek z lalką i pyta: Co pasuje... do lalki? (patrzy na obrazki, pokazuje obrazek z wózkiem). W podobny sposób trzeba dobrać pozostałe obrazki w sensowne pary – przy kolejnym obrazku zazwyczaj wystarcza już sugestia: Co pasuje do książki? (załącznik)                                                 

4.Taniec-sprzątaniec. 

Zabawa ruchowa z chustkami przy muzyce – wykorzystując żywą i radosną muzykę oraz szyfonowe chusteczki, można stworzyć swój własny „taniec-sprzątaniec” – wszystko zależy od inwencji dzieci. Dzieci tańczą swobodnie w rytm muzyki. Na sygnał wykonują określoną czynność, np. zamiatają podłogę – chusteczka zamienia się w miotłę; ścierają kurze – chusteczka staje się ściereczką, zmywają naczynia itd.

Piosenka o sprzątaniu domu  https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

5. Pomagam w sprzątaniu.

Przedświąteczne porządki w domu – maluszki chcą pomagać przy sprzątaniu. Towarzyszenie dorosłemu sprawia im przyjemność: czują się ważne, potrzebne i są chwalone. Na dodatek w naturalny sposób uczą się tego, co w życiu ważne i użyteczne. Ważne, by to sprzątanie nie było „wykonywaniem rozkazów”, warto pokazać dziecku dany przedmiot i spytać dziecko Gdzie mieszka lalka?,  Gdzie odkładamy klocki? – dziecko z chęcią na te pytania odpowie i z radością odłoży zabawki na wyznaczone miejsce. Warto w ten sposób razem z dziećmi uporządkować półki z zabawkami.

 

Dzień 2 ( 07.04.2020)

Temat dnia: Skacze zając hopsasa!

Cele ogólne:

  • kształtowanie poczucia rytmu muzycznego
  • nauka pioseki o tematyce wielkanocnej
  • rozwijanie prawidłowego oddechu (wdech nosem, wydech ustami)
  • wzbogacanie słownictwa czynnego dziecka
  • poznawanie tradycji świątecznych

Proponowane działania:

 1. Zabawa dydaktyczna: Co jest związane z Wielkanocą?

Do zabawy potrzebne będą: koszyk, pisanka, palma wielkanocna, baranek, imitacja kurczaczka, zajączka, bombka, łańcuch choinkowy itp.

Rozkładamy przed dzieckiem różne przedmioty. Wspólnie ustalacie co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dziecko uzasadnia swój wybór.

2. Osłuchanie z piosenką „ Hopla, hopla!” 

 https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

Tekst piosenki:

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

  1. Wskoczył zając do kurnika,
    Zebrał jajka do koszyka.
    Z nich pisanki zrobił sam
    I w ogródku schował nam.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2

  1. Już pisanki znaleźliśmy,
    Były w trawie i wśród liści.
    Ozdobimy nimi dom,
    Bo pisanki po to są.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

3. Zabawa naśladowcza przy piosence. 

Na refrenie proponuję aby dzieci podskakiwały, naśladując skoki zająca. Po opanowaniu słów refrenu podskakują  z  jednoczesnym rytmicznym powtarzaniem tekstu.

4. „Zające – dmuchawka”- praca plastyczna połączona z ćwiczeniami rozwijającymi prawidłowy oddech 

https://www.youtube.com/watch?v=lnKC4VDqf6w

 

Dzień 3 (08.04.2020)

Temat dnia: Wielkanocny baranek

Cele ogólne:

  •  rozwijanie prawidłowego oddechu,
  •  rozwijanie  sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności  fizycznej,
  • zakładanie hodowli  owsa.

Proponowane działania:

1. Kuleczki z waty – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko dmucha na małe kuleczki z waty w celu nadania im odpowiedniego kierunku, np. 

z narysowanego  na dużym kartonie czy kartce koła na kwadrat.

2. Cukrowy baranek – słuchanie wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny.

Cukrowy baranek

 ma złociste różki.

Pilnuje pisanek

na łące z rzeżuszki.

A gdy nikt nie patrzy,

chorągiewką buja

I cichutko meczy

Święte „Alleluja”.

Dziecko  opisuje wygląd cukrowego baranka – jest biały, ma dwa rogi, cztery kopytka.

3. Baranki wielkanocne – oglądanie różnorodnych baranków.

Rodzic pokazuje dziecku różne baranki. Określa, z czego zostały zrobione, np. z masła, cukru, czekolady, masy ceramicznej, wełny. Następnie dziecko wskazuje różnice i podobieństwa.

(załącznik 1)

4. Zabawa dydaktyczna Odgadnij obrazek.

Do zabawy potrzebna będzie kostka do gry, ilustracja o tematyce wielkanocnej, karteczki oznaczone kropkami od 1 do 4.

Rodzic zakrywa obrazek o tematyce wielkanocnej karteczkami oznaczonymi określoną liczbą kropek.

Przygotowuje kostkę do gry z określoną liczbą oczek. Dziecko rzuca raz kostką, a rodzic odkrywa fragment obrazka, na którym liczba kropek odpowiada liczbie oczek na kostce. Po odsłonięciu fragmentu ilustracji dziecko  próbuje  odgadnąć, co przedstawia cała ilustracja. (załącznik 2)

5. Potocz piłkę i złap, zanim się zatrzyma – zabawa z elementem toczenia.

Dziecko w przysiadzie, przed nim leży piłka. Dziecko toczy piłkę po podłodze, biegnie za nią i próbuje złapać,  zanim piłka się zatrzyma. Porusza się ostrożnie, złapaną piłkę pokazuje wysoko w górze.

6. Baranek – wykonanie pracy plastycznej.

Dziecko koloruje barankowi  różki, rysuje owies  pod barankiem, Z kawałków waty robi małe kuleczki

 i nakleja na baranku. Rodzic przypomina, że klejem smarujemy tylko papier, nigdy watę.

(załącznik 3) 

7. Baranek - ćwiczenie grafomotoryczne.  (załącznik 4)

8. Wysiewamy owies dla baranka – działanie dziecka.

Potrzebne będą: ziarna owsa (wykiełkowane), pojemnik po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka.

Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa  (próbuje równomiernie zapełnić całą powierzchnię). Obficie podlewa wodą wysiane ziarna. Przypomina co jest potrzebne do jego wzrostu. Ustawia pojemniki w nasłonecznionym miejscu. Rodzic zachęca dziecko do prowadzenia codziennych obserwacji i podlewania roślinek.

 

Dzień 4 ( 09.04.2020)

Temat dnia: Wielkanocny stoł

Cele ogólne:

  • poznawanie tradycji świątecznych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wzbogacanie zasobu słownictwa
  • rozwiązywanie zagadek

Proponowane działania:

1. Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmuller – Co znajdziesz na wielkanocnym stole? 

Obrazki będące rozwiązaniem zagadek: chleb, kiełbasa, jajko, baranek cukrowy, sól, bukszpan. (załącznik)

  • Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba nigdy na twym stole nie zabrakło... (chleba)
  • Piesek radośnie przy koszyczku hasa, lecz nic z tego nie będzie. Nie dla psa... (kiełbasa)
  • W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane, w prześliczne desenie ręcznie malowane. (jajka)
  • Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta, lecz najważniejszy jest i basta!!! (baranek)
  • Sypka jak piasek, jak śnieżek biała, smaku dodaje już szczypta mała. (sól)
  • Skromne listeczki, ciemnozielone, ale bez niego co to za święcone. (bukszpan)

 2. Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, żół- ty, kra- szan-ka, o-kle- jan- ka ).

3. Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku. Rodzic czyta wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby. 

Gospodyni razem z dziećmi

święconkę szykuje.                                                   

O-ho, ho, ho!

O-ho, ho, ho,                                                            

jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku

i gdacze z radości.

– Ko, ko, ko, ko.

 Ku, ku, ku, ku.

 Wita wszystkich gości. 

Kogut dumnie pierś wypina.  .                     

 – Ko, ko, ki, ku.

Ale pięknie wyglądają 

twe jajka w koszyku.

4. Wielkanocne puzzle do samodzielnego wykonania. (załącznik)

 

Dzień 5 (10.04.2020)

Temat dnia: Lany poniedziałek

Cele główne:

  • poznawanie tradycji świątecznych,
  • czerpanie radości z doświadczania i eksperymentowania,
  • podejmowanie próby wnioskowania,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Proponowane działania:

1. Gimnastyka  smyka – zabawa słowno-ruchowa.

Tupnij nogą, ile sił, (tupiemy)

klaśnij w górze: raz, dwa, trzy, (klaszczemy nad głową)

Zrób do przodu skłon głęboki, (kłaniamy się, dotykając palcami stóp)

potem pochyl się na boki. (robimy skłon w prawo i w lewo)

Raz - skręt w lewo, (robimy skręt w lewo)

raz – skręt w prawo, (robimy skręt w prawo)

Bioderkami porusz żwawo, (kręcimy bioderkami)

a gdy zmęczysz się troszeczkę, (siadamy)

możesz usiąść na chwileczkę.

2. Zapoznanie ze znanym zwyczajem wielkanocnym na podstawie wiersza M. Lewickiej

 Śmigus-dyngus.

                                                              

Z jakiej dzisiaj to przyczyny,

całe mokre są dziewczyny.

Czemu chłopcy wodę leją

i z tych dziewczyn wciąż się śmieją?

Wielkanocnym jest zwyczajem,

lanie wody w poniedziałek.

Śmigus-dyngus, wodę brać

i nią wszystkich wkoło lać.

 

Nie gniewajcie się zmoknięci,

bądźcie lepiej uśmiechnięci.

Czysta woda nie zaszkodzi,

zdrowia doda i ochłodzi.

Gdy się wyschnie, przecież można,

oblać tego, kto nas oblał.

 

Po wysłuchaniu wiersza, dziecko odpowiada na pytania rodzica:

  •  Co to jest śmigus-dyngus?
  •  Dlaczego w święta pamiętamy o tym zwyczaju?      
  • Czy należy się obrażać, jak ktoś zostanie oblany wodą?
  • Za pomocą czego polewamy się w lany poniedziałek?

 Rodzic ilustruje ruchem treść  wiersza  i zachęca dziecko do naśladowania tych gestów.

 Dziecko ogląda ilustrację związaną z tradycją polewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. (załącznik)

Rodzic wyjaśnia dziecku ; jest to dawna tradycja związana z okazywaniem sobie sympatii i zabawą wiosenną. Rodzic zwraca uwagę, by zabawa w polewanie była miła i nie sprawiła nikomu przykrości. Pokazuje dziecku małe sikawki, wspólnie omawia ich wygląd i kształt. Dziecko może wspomnieć o swoich zabawkach przygotowanych na ten dzień. 

Dodatkowe zadanie; rodzic  wypowiada słowa śmigus-dyngus, dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie, rytmizuje słowa: śmi – gus dyn – gus, la – ny po – nie – dzia – łek.

3.  Przelewanie wody – zabawy badawcze:

Przed zabawą rodzic podwija dziecku rękawy, pomaga założyć fartuszek, nakrywa stół ceratą. Na stoliku ustawia kilka pojemników, butelek różnej  wielkości  i kształtów, lejek i wodę w dzbanku. Dziecko przelewa wodę, obserwuje, jak zmienia się poziom wody , ile zajmuje miejsca w poszczególnych pojemnikach. Rodzic zwraca uwagę, że wody za każdym razem jest tyle samo (jeśli się nie rozleje), a woda przyjmuje kształt naczynia . Po skończonej zabawie dziecko wyciera rozlaną wodę ściereczką.

Do kolejnej  zabawy będą przydatne: kamyki, papier, słomka, korek, klocki, muszelki, kawałki drewna.

Dziecko  przelewa wodę  do miski,  do której wrzuca różne przedmioty. Jednocześnie obserwuje, które z nich tonie, a które nie. Swobodnie wypowiada się na temat obserwacji.

 

Polecam inne ciekawe zabawy i eksperymenty z wodą;

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/08/zabawy-i-eksperymenty-z-woda/

4. Śmigus-dyngus - kolorowanka. (załącznik)

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólne oglądanie filmu edukacyjnego związanego z lanym poniedziałkiem;

https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe to ważny element w rozwoju małego dziecka. Proponujemy kilka prostych ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę, ale także angażują w zabawę i stanowią dodatkową formę spędzania wolnego czasu z dziećmi. Ćwiczenia te prosimy wykonywać regularnie. Można wybrać codziennie kilka ćwiczeń z proponowanego zestawu.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

 

Data dodania: 2020-04-05 17:24:48
Data edycji: 2020-04-10 21:53:19
Ilość wyświetleń: 467
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej