WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Temat tygodnia: Las 08-12.06.2020

Temat tygodnia: Las  08-12.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień 1 ( 08.06.2020)

Temat dnia:  Jak rośnie las?

 

Cele ogólne:

  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej;
  • wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania;
  • doskonalenie umiejętności manualnych.

Proponowane działania:

  1. Drzewo – pierwszy etap pracy przestrzennej.

Przygotowujemy: dowolny kształt korony drzewa, rolkę po ręczniku papierowym, farby w kolorze zielonym i brązowym

Dziecko: maluje sylwetę korony drzew na różne odcienie zieleni, a rolkę po ręczniku na różne odcienie brązu. Elementy pozostawiają do wyschnięcia.

  1. O sójce, co drzewa rozsiewa – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Rodzic czyta opowiadanie Agnieszki Borowieckiej. Podczas opowieści o sójce, którą snuje leśniczy, prezentuje ilustracje (do pobrania).

Następnie dziecko odpowiada na pytania:

Gdzie wybrały się dzieci?

Co miały okazję zobaczyć podczas wycieczki do lasu?

Jakie ciekawostki o lesie przedstawił im pan leśniczy?

Po rozmowie kładziemy przed dzieckiem ilustracje, a zadaniem jego jest odtworzyć historię leśniczego (do pobrania).

3. Wycieczka do lasu – zabawa logopedyczna w ruchu. Dziecko słucha historyjki rodzica i wykonuje zaprezentowane przez niego ćwiczenia.

Mały Jaś poszedł do lasu (dziecko maszeruje i kląska). Najpierw szedł dróżką między wiejskimi płotami (zatrzymuje się i dotyka językiem kolejno najpierw górnych, następnie dolnych zębów). Później spacerował wąską ścieżką między polem a łąką (dotyka językiem najpierw dolnej, później górnej wargi). Usłyszał świergot ptaków (wymawia sylaby onomatopeiczne: fiu, fiu, ćwir, ćwir, ter, ter, jednocześnie biega na palcach). Po chwili dotarł do lasu (zatrzymuje się). Drzewa były tam tak wysokie, że ich wierzchołki wyglądały, jakby dotykały nieba (unosi czubek języka i dotyka nim nosa). Przyglądał im się z ciekawością. Po chwili na gałęzi dostrzegł małą wiewiórkę, która to wyglądała z dziupli, to się w niej chowała (na przemian wysuwa i chowa język). Gdy usłyszał stukanie dzięcioła, pomyślał, że jednak pora wracać do domu (kląska, maszerując). Wracał więc ścieżką między polem i łąką (zatrzymuje się i dotyka językiem najpierw dolnej, później górnej wargi), a później dróżką między wiejskimi płotami (dotyka językiem najpierw górnych, później dolnych zębów). Gdy wrócił do domu, był bardzo zadowolony (szeroko się uśmiecha).

  1. Drzewa rosną – zabawa naśladowcza. Dziecko-drzewo stoi z  uniesionymi rękami. Rodzic omawia budowę drzewa i wykonuje odpowiednie ruchy, a dziecko go naśladuje: drzewo ma korzenie (tupiemy w miejscu), pień (wykonujemy krążenia bioder), konary (poruszamy rękami), liście na gałęziach (przebieramy palcami). Następnie „zamienia się” w spadające krople deszczu i do dźwięków wystukiwanych łyżeczką o szklankę podskakuje w różnych kierunkach. Na ciszę zatrzymuje się i ponownie „zamienia się” w drzewo, które pobiera wodę z ziemi: poprzez korzeń (tupie), pień (wykonuje krążenia bioder), konary (porusza rękami), aż do liści na gałęziach (przebiera palcami).

 Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

  1. Drzewo– drugi etap pracy przestrzennej. Dziecko do jednego z końców pomalowanej rolki dokleja klejem paski brązowego papieru różnej długości (tworzą w  ten sposób korzenie). Na drugim końcu rolki rodzic robi dwa nacięcia, a dziecko wsuwa w nie pomalowane korony drzew, na które wcześniej nakleja kawałki zielonej bibuły.

 

Dzień 2 ( 09.06.2020)

Temat dnia:  Leśne odgłosy

 

Cele ogólne:

  • kształcenie wrażliwości słuchowej;
  • zwracanie uwagi na odgłosy przyrody;
  • ćwiczenia narządów mowy;
  • doskonalenie umiejętności liczenia.

Proponowane działania:

Zagadki słuchowe – ćwiczenia ruchowe (obrazki zwierząt do pobrania).

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę.

 Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę

Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę

Jak ja się nazywam?

Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)

Prosimy aby dziecko po odgadnięciu zagadki pokazało jak skacze wiewiórka.

Ma króciutkie nóżki,

i maleńki ryjek,

 chociaż igły nosi,

nigdy nic nie szyje. (jeż)

Dziecko chodzi na czworakach.

Mądre oczy, duża głowa

w nocy łowi w dzień się chowa.

Zgadniesz po tych paru słowach,

że ten ptak to … (sowa)

 

  1. Rodzic czyta historyjkę pt. Leśne odgłosy.

Wczesnym rankiem w lesie słychać było wesołe ćwierkanie wróbli: ćwir, ćwir, ćwir. Zakukała kukułka: ku-ku, ku-ku, ku-ku. Do pracy zabrał się dzięcioł. Energicznie stukając w korę stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk wyjadał korniki.

Wtem nad lasem zaczęły krążyć wrony, kra, kra, kra. Zerwał się wiatr. Drzewa zaczęły kołysać się i szumieć: szszsz.... Padające krople deszczu lekko uderzały o liście: kap, kap, kap.... Wkoło słychać było plusk wody: plusk, plusk, plusk....

Nagle deszcz przestał padać i w lesie nastała cisza. Rozległo się głośne tupanie. To jeż zmieniał swoją kryjówkę: tup, tup, tup. Pośród niskich traw pełzał zaskroniec: ssss........ Wyraźnie słychać było bzykanie dużych much: bzzzz.... Słońce wyjrzało zza chmur i rozśpiewała się cała leśna ptaszyna:
(głośno) pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo.... Kiedy zapadł zmrok, śpiew ptaków stawał się coraz cichszy, aż zupełnie ustał: (cicho) pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo....

Nad lasem zapadła noc. Zapanowała cisza, którą od czasu do czasu przeszywało wycie wilków: auuu, auuu, auuu... i głos sowy: uhu, uhu, uhu.

Nawiązując do tekstu opowiadania dziecko naśladuje dźwięki, wydawane przez zwierzęta i przyrodę.

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat treści opowiadania:

- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

- Czyje odgłosy było słychać w lesie?

- Co oprócz zwierząt słychać było w lesie?

  1. Zabawa bieżna Slalom między drzewami.

Wyznaczamy trasę biegu rozkładając na podłodze poduszki . Dziecko biegnie, omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy slalomu następuje chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosa, a potem wypuszczeniu ustami. Trasę slalomu można powtarzać kilka razy, wykonując ćwiczenia oddechowe.

Trasę można wyznaczyć na podwórku rozstawiając zabawki.

  1. W lesie - Piosenka i film edukacyjny dla dzieci - Lulek.tv

https://www.youtube.com/watch?v=SLPv7Jfp-J8    ( do 6:28 / 9:06)

- odgłosy zwierząt leśnych

  1. Ile mamy zwierząt? – karta pracy (do pobrania)

W okienku obok zwierzątka zbuduj wieżę składającą się z tylu klocków, ile jest zwierząt na obrazku. Nie liczymy zwierząt obok okienka.

 

Dzień 3 ( 10.06.2020)

Temat dnia:  Leśne przedszkole

 

Cele ogólne:

  • wdrażanie do słuchania w skupieniu tekstów literackich;
  • rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania do tekstu;
  • rozwijanie poczucia rytmu.
  • rozwijanie pamięci słuchowej

Proponowane działania:

  1. „Leśne przedszkole” – opowiadanie Ewy Stadtmüller przedstawione w formie teatrzyku sylwetowego. Rodzic manipuluje sylwetami i czyta opowiadanie (sylwety i opowiadanie w załączniku).

Rozmowa inspirowana treścią teatrzyku.

Przykładowe pytania:

Jak zachowywała się wiewiórka Rudzia, kiedy zostawała sama w domu?

 Jaki problem miały mamy leśnych zwierzątek?

 Jaką radę dała mieszkańcom lasu sowa?

Dlaczego otwarto leśne przedszkole?

 Jakie zwierzątka chodziły do leśnego przedszkola?

Jak wiewiórka Rudzia i inne leśne maluchy spędzały czas w przedszkolu?

 

  1. W leśnym przedszkolu – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko poruszają się w rytmie utworu instrumentalnego „Las”. Podczas przerwy w  muzyce nauczyciel podnosi jedną z  sylwet leśnego zwierzęcia. Przedszkolaki wykonują ustalone ruchy: wiewiórka – przeskakują z nogi na nogę; zając – skaczą w przysiadzie podpartym; sowa – biegają na palcach, poruszając rękoma; niedźwiedź – poruszają się na czworakach.

Las- piosenka dla dzieci do zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4

  1. Podziel nazw zwierząt na sylaby.

Przedstawienie bohaterów teatrzyku z podziałem na sylaby. Na przykładzie sylwety wiewiórki rodzic dzieli słowo wie-wiór-ka na sylaby i rytmicznie klaszcze. Kolejne próby dzielenia nazw zwierząt na sylaby podejmuje dziecko.

  1. Znajdź właściwy cień? – rozwijanie percepcji wzrokowej.

Dziecko otrzymują kartę pracy. Ma za zadanie odszukać właściwy cień i go otoczyć pętelką (załącznik).

  1. Film edukacyjny dla dzieci - Gdzie ja mieszkam? – las

https://www.youtube.com/watch?v=wHULR5Q9xXw

Dziecko dowie się jak wyglądają i jak nazywają się „domy” zwierząt leśnych.

 

Dzień 5 ( 12.06.2020)

Temat dnia:  Co wiem o lesie?

 

Cele ogólne:

  • kształtowanie postaw proekologicznych;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej;
  • utrwalenie wiedzy o lesie.

Proponowane działania:

  1. Leśne zwierzęta – puzzle (do pobrania)
  2. Zabawa paluszkowa – Grzybki

W lesie grzyby sobie rosły.              

Dłoń zaciśnięta w pięść.

Nagle wszystkie się podniosły .

Dłoń otwarta.                           

Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały.                

 Dłoń zaciśnięta w pięść.

Tylko nie ten mały.                         

 Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść.

Przyszedł zając, ugryzł go.              

Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.

Wszystkie grzyby mówią, sio!

Machanie dłonią.

  1. Jak zachować się w lesie? – rozpoznawanie i nazywanie znaków w celu zapobiegania niewłaściwego zachowania się w lesie (do pobrania).

Rodzic: Wiesz już, jakie zwierzęta mieszkają w lesie. Las to ich wspólny dom. W związku
z tym wszyscy muszą znać zasady jak należy zachowywać się w lesie. Nikt nie lub, gdy do domu przyjdą goście i nie potrafią się dobrze zachowywać. Tak samo jest ze zwierzętami. Kiedy idziemy do lasu, musimy pamiętać, że jesteśmy ich gośćmi musimy przestrzegać pewne reguły.

Oglądając ilustracje dzieci starają się opowiedzieć, co wolno a czego nie wolno robić w lesie?

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie po śladzie ( karta pracy do pobrania).
  2. Czy wiesz jakie to zwierzę?

Dziecko rozpoznaje zwierzęta po ich cieniu.

https://www.youtube.com/watch?v=MhW_l3nlVWY

  1. Quiz ekologiczny Przedszkolak w lesie.

Rodzic odczytuje kolejno zdania. Jeśli dziecko uważa, że zdanie jest prawdziwe, klaszcze; jeśli zdanie jest fałszywe – tupie.

  • W lesie wolno krzyczeć.
  • W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy rośliny.
  • W lesie można obserwować przyrodę.
  • Osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców, to leśniczy.
  • W lesie można rozpalać ogniska.

 

 

 

Data dodania: 2020-06-07 12:38:45
Data edycji: 2020-06-07 14:11:04
Ilość wyświetleń: 2780
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej