WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

ŚRODA 01.04.2020

ŚRODA 01.04.2020

Temat dnia: Co się dzieje w szklarni?

 

Przykładowe zabawy w domu:

  1. Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Lato podczas zimy”.

 

Lato podczas zimy Maria Kownacka Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co się dzieje w budynkach całych ze szkła jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie. Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienką szybą szklarni – prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa. W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego, pochodzą z okolic suchych, stepowych. Małe liście chronią te rośliny przed wyparowywaniem dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki, tzw. parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazywał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy: pelargonię, zielistkę, trzykrotkę, dzwonek różnolistny, cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody. W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę i ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych były widoczne żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy, że są to małe pomidory! Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą, skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził nas do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą. No i jak myślicie, co się dzieje z wodą? – zapytał pan ogrodnik. – Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy. – Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce. (...) Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy w prezencie kilka pęczków rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. Potem, w szkole, malowaliśmy szklarnię (...)

 

Rozmowa z dzieckiem nt. wysłuchanego tekstu, np. Dokąd poszły dzieci na wycieczkę?, Jak nazywały się domki, które zwiedzały?, Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni?, Skąd się bierze ciepło w szklarni?, Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana?, Po co hoduje się rośliny w szklarni?

  1. „Słońce, woda, ziemia”- zabawa ruchowa- na hasło słońce- dziecko staje na palcach i podnosi ręce do góry i wykonuje ruchy obrotowe nadgarstkami; na hasło woda- dziecko wykonuje rękoma młynek; na hasło ziemia dziecko wykonuje przysiad podparty.
  2. „Fasolowy obrazek”- praca plastyczna wg własnego pomysłu.
  3. „Zakładamy hodowlę”- praca z Wielką Księgą Tropicieli, s. 62 – dzieci na podstawie ilustracji wymieniają rzeczy potrzebne do założenia hodowli roślin. Zachęcamy do skorzystania z filmu instruktażowego

https://www.youtube.com/watch?v=ht2GrMC2Lmw  lub innego.

Data dodania: 2020-04-01 07:50:19
Data edycji: 2020-04-01 08:10:10
Ilość wyświetleń: 379
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej