WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Pożegnania nadszedł czas. 22-30.06.2020

Pożegnania nadszedł czas. 22-30.06.2020

Dzień 1 ( 22.06.2020)

Temat dnia:  Wakacyjne wędrówki.

 

Cele ogólne:

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- rozwijanie sprawności narządów mowy,

 

 

 

 

 

Proponowane działania:

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Rodzic  wręcza dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył  (dziecko  wysuwa  wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry,  w  stronę  nosa,  a  potem  do  dołu,  w  stronę  brody)  i  takie  szerokie  (dziecko  przesuwa  język  od  jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko  przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki  (dziecko wysuwa  wargi mocno do przodu).  Potem  rozłożył  sobie  kocyk (dziecko  wędruje  językiem  po  podniebieniu  od  górnych  zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają  dolnych  zębów). Później  poszedł  grać  w  siatkówkę  plażową  (dziecko odbija  czubek  języka  w różnych miejscach od podniebienia).

 

 

2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wakacje.

Dziecko siada na dywanie. Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza. Czytając wiersz, prezentuje ilustracje do niego.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=78

 

Kiedy nam buzie ogrzewa lato,

czas na przygody z mamą i tatą.

 Czekają góry, pachnące łąki,

 morze i plaża, konie, biedronki!

 

Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,

przedszkole na nas grzecznie poczeka,

odpoczną w ciszy lalki, zabawki,

dwie karuzele, miś i huśtawki.

 

Chętnie wrócimy do naszej pani

z wakacyjnymi opowieściami

o sarnach w lesie, o rybkach w morzu

i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.

 

Będziemy liczyć białe muszelki,

poznamy nowe, ważne literki,

a ten, kto butów sam nie sznuruje,

w mig się nauczy! Ja już sznuruję.

 

3. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.

Proponowane pytania :

– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?

– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?

– Dokąd możemy pojechać na wakacje?

– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?

– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?

 

4. Zabawa ortofoniczna Wakacyjna wycieczka.

Obrazki: miś, jabłko, gruszka. (do pobrania)

Rodzic  opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Młodsze dziecko unosi  do góry obrazki misia, jabłka i gruszki w trakcie opowiadania, a starsze ilustruje je ruchem. Na słowo miś podskakuje, jabłko – obraca  się w koło z szeroko rozłożonymi rękami, gruszka – unosi  ręce do góry. Przed wysłuchaniem opowiadania dziecko  wspólnie z rodzicem  ustala, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha,ha,ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dziecko naśladuje  te odgłosy.

 

Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, poręczny  plecaczek.  Włożyła  do  niego  okrągłe  jabłuszko,  soczystą  gruszkę  i  swojego  małego  pluszowego  misia.  Następnego  poranka  nie  trzeba  było  długo  budzić  dzieci,  bo  już  z  samego  rana  Olek  był  gotowy  do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i  mały  pluszowy  miś.  Tata  wystawił  rowery,  mama  przygotowała  kanapki  i  picie,  a  dzieci  założyły  kaski  ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był  zamknięty  i  właśnie  przejeżdżał  pociąg  (tu,  tu,  tu).  Pojechali  dalej  wzdłuż  rzeki  (plum,  plum,  plum),  coraz  bardziej  oddalając  się  od  zabudowań.  Z  daleka  widać  było  pole,  na  którym  pasły  się  krowy  (mu,  mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha)

5. Wiaderko- wyklejanka. ( do pobrania)

Potrzebny będzie: klej, kolorowy papier ( może być kolorowa gazeta),

Dziecko rwie papier na drobne kawałki, a następnie wykleja kontury wiaderka.

 

 Dzień 2 ( 23.06.2020)

Temat dnia:  Wakacyjna podróż pociągiem.

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie zasobu słownictwa,
  • umuzykalnianie dziecka,
  • rozwija sprawność manualną.

 

Proponowane działania:

1. Zabawa dydaktyczna Pociągi.

Ilustracje przedstawiające różne pociągi lub film „Pociągi” https://www.youtube.com/watch?v=FB2Qm6TNX_U

Rodzic  prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające pociągi lub włącza film. Następnie dziecko  wypowiada się na temat  obejrzanych ilustracji i odpowiada na pytania, np.:  

Jakie są te pociągi?

Jak wyglądają?

Jakie mają kolory? Itp.

2. Zabawa językowa  Co to za bilet? (do pobrania)

Bilety (np. bilet lotniczy, na koncert, do pociągu, pamiątkowy z przejazdu dorożką, do kina, cyrku).

Rodzic  prezentuje dziecku  różne bilety. Prosi, aby im się przyjrzało i powiedziało, czym się od siebie różnią, a w czym są podobne. Zadaniem dziecka  jest określenie, w jakim celu kupi dany bilet.

3. Wykonanie biletów.

Dla dziecka: mała  kartka papieru w kształcie prostokąta, kredki.

Rodzic  informuje, że podczas każdego przejazdu – czy to pociągiem, czy to kolejką – potrzebny jest bilet. Ponieważ za chwilę dziecko  będzie  potrzebowało  biletu, a nie ma go przy sobie, musi wykorzystać dostępne materiały (kartkę i kredki), by stworzyć swój  bilet. Dziecko  ozdabia  kartonik według własnego pomysłu.

4. Osłuchanie się ze słowami i melodią piosenki Wakacyjna wyliczanka(sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak).

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

 

  1. Konduktorze, konduktorze, czy zabierzesz nas nad morze?

  Ref.: Bardzo chętnie, raz i dwa, ale zróbcie to co ja.

 

  1. Konduktorze, konduktorze, każdy z tobą jechać może?

Ref.: Pokaż bilet, raz, dwa, trzy. Na wakacje jedziesz ty!

5. Rozmowa na podstawie piosenki.

Najpierw dziecko pokazuje  własnoręcznie wykonany  bilet  i opowiada  o nim. Potem odpowiada

na pytania.

− Kto to jest konduktor?

− Gdzie pracuje konduktor?

− Czy każdy może jechać pociągiem?

− W jakie miejsca można jechać pociągiem?

− Jak trzeba zachowywać się w pociągu?

6. Zabawa językowa z wykorzystaniem obrazków.

Obrazki, np.: gepard, sokół wędrowny, ślimak, żółw. (do pobrania)

Rodzic  prezentuje obrazki i wymawia wyraźnie nazwy przedstawionych na nich zwierząt. Dziecko dzieli  je rytmicznie (na sylaby), a następnie umieszcza obrazki na odpowiedniej kupce, w zależności od sposobu poruszania się zwierząt – na jednej będą umieszczone szybkie zwierzęta, a w drugiej – poruszające się wolno. Następnie kończy porównania rozpoczęte przez rodzica, np. Szybk(wolny) jak... uzupełniając je o nazwy wybranych zwierząt.

7. Zabawa ruchowa Poruszam się jak...

Obrazki z poprzedniego zadania.

Dziecko  maszeruje  po pokoju. Rodzic prezentuje  wybrany  obrazek.  Zadaniem  dziecka  jest  poruszanie  się  jak  przedstawione na nim zwierzę.

 

 Dzień 3 ( 24.06.2020)

Temat dnia:  Zabawy na upalne dni.

 

Cele ogólne:

  • doskonalenie motoryki małej
  • rozwijanie umiejętności plastycznych
  • doskonalenie umiejętności liczenia

Proponowane działania:

1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Lody.

Śmietankowe, owocowe...

Doskonałe dla ochłody.

Kiedy upał jest na dworze,

każdy lubi lizać... (lody)

2. Wykonanie pomarańczowych lodów sorbetowych.

Sok pomarańczowy (100% naturalny), dla dziecka: małe kubeczki  jednorazowe lub foremki do lodów, patyczki.

Dziecko  nalewa  do  kubeczków sok, starając  się  go nie rozlać. Rodzic wstawia  kubeczki  do  lodówki.  Po  około 30 minutach, kiedy  sok  już  lekko  się  zmrozi, wyjmuje  kubeczki, a  dziecko  wkłada  do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.

3. Lodowa uczta– jedzenie lodów sorbetowych.

Rodzic  wyjmuje lody z zamrażarki i pozostawia je na chwilę. Aby lody wyszły w całości z foremek lub kubeczków, można je zanurzyć w ciepłej wodzie. Dziecko je lody, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat ich smaku. Ocenia, czy trudno było je wykonać.

4. Ćwiczenia małej motoryki – W lodziarni.

Waciki kosmetyczne, klamerka, kostka do gry (zmniejszona ilością kropek na ściankach do 4), kubeczek dla dziecka.

Dziecko rzuca kostką,  liczy, ile oczek wskazała.  Wkłada do swojego  kubeczka,  za  pomocą  klamerki,  tyle  kulek  z  wacików  kosmetycznych,  ile oczek wskazała  kostka.

5. Lody – praca plastyczna na upalne dni.

Potrzebne będą:

płatki kosmetyczne,

farby,

woda,

pipeta,

kolorowy papier techniczny,

nożyczki,

brokat, koraliki, cekiny do dekoracji.

Przygotowanie lodów to wieloetapowa praca. Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki za pomocą pipety. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu, wystarczy wystawić na balkon na 2/3 godziny  i gotowe. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z brązowej tektury wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorową kartkę. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według uznania.

 

Dzień 4 ( 25.06.2020)

Temat dnia:  Wakacyjne przyjaźnie -nie oceniamy po wyglądzie

 

Cele ogólne:

- rozwijanie mowy dziecka

- kształtowanie właściwej postawy społecznej (dziecko wie, że nie ocenia się nikogo po wyglądzie.)

Proponowane działania:

  1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość Ukryta zabawka.

    Rodzic ukrywa w pokoju zabawkę. Zadaniem dziecka jest ją odszukać. Rodzic pomaga mu w tym. Jeśli zbliża się do miejsca ukrycia zabawki, klaszcze w ręce; jeśli oddala się – tupie nogami.

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku Zanurzamy się w wodzie.

      Dziecko wykonuje kilka sprężystych podskoków obunóż w miejscu, a następnie przysiad   podparty – zanurzają się w wodzie.

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki Nasze oczy.

 Dziecko powtarza tekst: cicho i głośno, wolno i szybko; dopowiadają słowa w miejscach, w których R. przerywa recytację. Próbują podać jak najwięcej słów oznaczających czynności wykonywane przez nasze oczy, np.:

Nasze oczy... widzą, spoglądają, oglądają, patrzą, mrugają, płaczą, zamykają się, otwierają się.

Nasze oczy widzą wszystko:

Dookoła spoglądają,

to co w górze, to co nisko. 

świat ciekawy oglądają.

 

  1. Ekspresja słowna Co jest ładne, a co – brzydkie?

 Dziecko próbuje określić, nazwać, co jego zdaniem jest ładne, a co – brzydkie. Rodzic zwraca uwagę, że to, co dla jednych jest ładne, dla innych może być brzydkie, i odwrotnie. Są również rzeczy, które dla wszystkich są ładne. Jest to uzależnione od gustu danej osoby.

  1. Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej Brzydka sówka.

 W lesie, na drzewie jest sowi domek, a w nim mieszka dwanaście sióstr sówek. Te sówki we dnie śpią, a w nocy latają. Mają oczy okrągłe jak talerzyki, zabawne dzioby i skrzydełka takie ciche, że już cichszych nie ma na świecie. Jedenaście sówek jest ładnych, a ta dwunasta – bardzo brzydka.

  Jednej nocy te ładne sówki powiedziały do tej brzydkiej:

  – Nie chcemy, żebyś z nami mieszkała. Idź sobie w świat.

 Brzydka sówka poszła w świat. Na swych cichych skrzydełkach odleciała w ciemny bór. Siadła na gałęzi i płacze: – Oj, jak smutno być brzydką. Aż tu idą lasem harcerze. Wracali z wycieczki i zabłądzili w lesie. Każdy harcerz ma dobre serce. – Chodź z nami, sówko. Poszła z nimi sówka do miasta i uczyła się w szkole. I wyrosła na najmądrzejszą sówkę na całym świecie. Nikt już teraz nie mówi, że jest brzydka. Nikt nie zwraca na to uwagi.

  1. Rozmowa na temat opowiadania.
  • Jaka była dwunasta sówka?
  • O co prosiły ją inne sówki?
  • Czy było to dla niej przyjemne?
  • Czy sówka posłuchała sióstr?
  • Kto pomógł brzydkiej sówce? W jaki sposób?
  • Co robiła sówka w mieście?
  • Na jaką sówkę wyrosła?
  • Czy jej brzydota wtedy komuś przeszkadzała? Jak myślicie, dlaczego?

Podkreślenie, że wygląd zewnętrzny nie jest w życiu najważniejszy. Ważne jest to, jakim się jest człowiekiem, w jaki sposób się postępuje. Nie można ranić, odrzucać innych tylko dlatego, że nam się nie podobają, bo mogą być bardzo dobrymi, wartościowymi ludźmi i swoją opinią możemy ich bardzo skrzywdzić.

  1. Zabawa bieżna Latające sówki.

Dziecko-sówka macha rękami jak skrzydełkami i porusza się w różnych kierunkach. Gdy usłyszy klaśnięcie w dłonie, przykuca i odpoczywa. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego ruchu.

  1. Karta pracy: Czego brakuje?
  • Zastanów się, czego brakuje?
  • wytnij pasujący obrazek i naklej go w puste miejsce.
  1. Zabawa rozwijająca umiejętność odwzorowywania Ułóż to co ja.

Dziecko układa zaproponowane przez rodzica kompozycje z kolorowych patyczków ( można wykorzystać zapałki, lub słomki).  

  1. Praca plastyczna „Sowa”

Przygotujcie:
* 2 papierowe talerze,
* brązowa farba,
* pędzelek,
* papier kolorowy,
* klej,
* nożyczki,

Dziecko maluje talerze brązową farbą. Czekamy do wyschnięcia.

Rodzic w tym czasie wycina po dwa kółka z żółtego, białego i czarnego papieru. Żółte kółko powinno być największe, a czarne najmniejsze. Będą to oczy sowy. Z pomarańczowego papieru wycinamy trójkąt na nos. Jeden z talerzyków przecinamy na pół ( to zadanie wykonać może dziecko) Na drugi talerzyk dziecko nakleja oczy i nos.

Następnie dziecko przykleja przecięte części talerzyka do drugiego talerzyka od spodu, aby utworzyły skrzydła. ( do pobrania - gotowa praca plastyczna)

 

Dzień 5 ( 26.06.2020)

Temat dnia:  Jakie jest lato?

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie ciekawości poznawczej;
  • określanie właściwości fizycznych piasku;
  • doskonalenie wrażliwości dotykowej oraz umiejętności manualnych.

Proponowane działania:

  1. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie Prawda- fałsz.

Rodzic wypowiada zdania. Jeśli zadanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi.

Przykłady zdań:

Latem trzeba się ciepło ubierać.

Latem pada z nieba kolorowy śnieg.

Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.

Latem można się opalać.

  1. Ćwiczenie spostrzegawczości Ubrania na letnią pogodę. (do pobrania)

Kładziemy przed dzieckiem ilustracje z częściami garderoby( letnie i zimowe). Dziecko kolejno ogląda ilustracje i nazywa je, a następnie segreguje na zimowe i letnie. Uzasadnia, dlaczego należy je nosić w danej porze roku.

  1. Zabawa naśladowcza w parach Wesołe cienie.

Tworzymy z dzieckiem parę. Wykonujemy dowolne ruchy, np. skaczemy w miejscu, poruszamy rękami, a dziecko obserwuje ruchy i je naśladuje. Następnie zmiana ról.

  1. Zabawa badawcza. Badanie właściwości suchego i mokrego piasku. ( najlepiej tę zabawę przeprowadzić podczas zabawy w piaskownicy)

Do piaskownicy zabieramy ze sobą wiaderko, butelkę z wodą, szklany słoik, łyżeczka

Dziecko bada właściwości najpierw suchego, a potem mokrego piasku. Ogląda go przez lupę, próbuje ulepić babki, rozmawiamy na temat wrażeń dotykowych. Na koniec

Na koniec R. z dzieckiem tworzy z suchego  i mokrego piasku przekładaniec: wsypuje za pomocą łyżeczki do szklanego naczynia na zmianę warstwę suchego żwirku, warstwę drobnego mokrego piasku itd. Szczelnie zamykamy słoik i gotowy przekładaniec którego możemy zabrać  do domu.

Piasek możemy wykorzystać do kolejnej zabawy.

  1. Rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni Piaskownica na tacy.

Dziecko siada przy stoliku i rysuje palcem dowolne wzory na piasku. Wygładza piasek i rysuje od nowa. ( przypominamy dziecku , że po zabawie piaskiem myjemy dokładnie ręce)

  1. Rozwiązywanie zagadek rysunkowych  Jakie jest lato?

Rodzic rysuje na kartce różne kształty.

Dziecko odgaduje, co zostało narysowane i próbuje formułować poprawne zdanie związane z rysunkiem.

Przykłady rysunków:

słońce -   Latem mocno świeci słońce.

czereśnie- Latem dojrzewają czereśnie.

 

Dzień 6 ( 29.06.2020)

Temat dnia:  Wakacje w Chorwacji (w ramach realizacji koncepcji przedszkola)

 

Cele ogólne:

  •  Realizacja koncepcji pracy przedszkola pt. „Jestem Polakiem, Europejczykiem” w oparciu o program autorski Mały Europejczyk.
  • zdobywanie wiedzy na temat Chorwacji;
  • poznawanie ciekawostek  kuchni chorwackiej w ramach cyklicznych zajęć kulinarnych. 

 

Proponowane działania:

Poznamy dzisiaj kolejny kraj należący do UE, jest nim Chorwacja. ( pokaz kraju na mapie Europy)

Chorwacja to od wielu lat jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków wakacyjnych kierunków. 

Oto kilka ciekawostek o kraju morza, pysznej kuchni i przepięknych krajobrazów.

I

Flaga i herb Chorwacji

Flagę Chorwacji tworzą trzy poziome pasy w kolorach: czerwonym, białym i niebieskim. W samym centrum umieszczony jest herb Chorwacji. 

Zadanie 1 ( do pobrania)

Obejrzyj flagę Chorwacji i powiedz jakie kolory się na niej znajdują.

Odszukaj wśród pozostałych flag tej, która nie jest flagą Chorwacji. Czy rozpoznajesz jakiego kraju to jest flaga?

II

Dalmatyńczyki to chorwacka rasa psów

Charakterystyczna rasa psów, znana między innymi z bajki Disneya „101 dalmatyńczyków”, pochodzi właśnie z Chorwacji. Psy w czarne łatki zna cały świat.

Zadanie 2 (do pobrania)

Pokoloruj łatki dalmatyńczyka.

 

III

Najmniejsze miasto na świecie

W  Chorwacji położone jest miasto Hum, które nazywane jest przez mieszkańców najmniejszym miastem świata. Mieszka w nim jedynie 30 osób. Bramę witającą gości zdobi napis "Hum, najmanji grad na svijetu", czyli najmniejsze miasto na świecie. Miasto położone jest na malowniczym wzgórzu i ma tylko dwie ulice.

Zadanie 3 (do pobrania)

Ułóż domki od najmniejszego do największego.

IV

Krawat pochodzi z Chorwacji

Niezbędny dziś element stroju eleganckiego mężczyzny, jako pierwsi na świecie nosili Chorwaci. Krawat wywodzi się z narodowego stroju Chorwacji. Dawniej przypominał raczej wiązaną pod szyją długą, kolorową chustę. Ten element ubioru doczekał się nawet własnego święta, Światowy Dzień Krawata obchodzony jest 18 października.

Zadanie 4 (do pobrania)

Połącz w pary takie same krawaty.

 

V

Nazwa waluty nawiązuje do kuny

Nazwa chorwackiej waluty, czyli kuna, w języku polskim ma takie samo znaczenie. Waluta zawdzięcza ją małym zwierzętom słynącym z pięknych futer. Dawniej, w Chorwacji luksusowe skóry kun wykorzystywano w handlu jako jednostkę płatniczą (pieniądze obecnie), dlatego nazwa ta stała się synonimem pieniądza.

Zadanie 5 (do pobrania)

Na którym obrazku znajduje się kuna,  zwierzę od którego swoją nazwę ma waluta w Chorwacji? ( kuna, jeżowiec, delfin)

 

VI

                                                                          Irys - narodowy kwiat Chorwatów

 

Narodowym kwiatem Chorwacji jest irys. Jednym z gatunków tej rośliny jest irys dalmatyński, który wyróżnia się pastelowo-niebieskimi kwiatami i jasnozielonymi liśćmi z szerokim białym pasem. Ten kwiat jest symbolem pokoju między narodami.

 

https://croatia.hr/pl-PL/przezycia/kultura-i-dziedzictwo/ciekawostki/oto-chorwacki-kwiat-narodowy-symbol-pokoju-miedzy-narodami

Zadanie 6

Poproś rodziców o pomoc w zrobieniu z papieru kwiatka techniką origami. https://www.youtube.com/watch?v=EcefsaPd_W0

lub kwiatka z bibuły- Irys

https://www.youtube.com/watch?v=We4oplDvtDg

VII

Morskie organy

W Zadarze znajdują się pierwsze na świecie morskie organy, które tworzą muzykę w wyniku działania morskich fal.

Zadanie 7

Jak wyglądają morskie organy i jak działają, można zobaczyć i posłuchać na stronie.

https://crolove.pl/morskie-organy-w-zadarze/

VIII

Ołówek i pióro wieczne

Ołówek i pióro wieczne wynaleziono w Chorwacji.

Zadanie 8

Okulary przeciwsłoneczne. Rysuj po śladzie używając ołówka.

Wybierając się do słonecznej i ciepłej Chorwacji nie zapomnijcie zabrać ze sobą okularów przeciwsłonecznych.

IX

Kuchnia chorwacka

Chorwacja jest pełna różnorodnych smaków. W menu królują przede wszystkim dania rybne oraz owoce morza. Chorwaci kierują się głównie jedną zasadą: jedzenie ma być po prostu smaczne i zdrowe. Jest ono bardzo zróżnicowane w zależności od regionu, inne jest na wybrzeżu, a inne w głębi lądu. W potrawach chorwackich można wyczuć silny wpływ kuchni włoskiej, austriackiej, węgierskiej i tureckiej. Stąd stoły są pełne różnych gatunków ryb, grillowanych mięs, owoców morza, oliwek, warzyw, aromatycznych ziół, fig, migdałów, winogron, miodu, rodzynek i owoców cytrusowych i orzechów. Warto podkreślić, że często zamiast cukru używa się naturalnego lub sztucznego miodu. Będąc w Chorwacji warto skosztować strukle (strucle), które mogą być podawane na słodko lub jako dodatek do zup czy przekąska. Z karmelu, jajek, mleka i gorzkiego likieru przygotowuje się rozatę, typowy dalmatyński deser, natomiast najpopularniejszym jest parcianka – naleśnik z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi. 

Tradycyjne dania i przysmaki kuchni chorwackiej można znaleźć na stronach: https://gotowanie.onet.pl/artykuly/tradycyjne-dania-i-przysmaki-kuchni-chorwackiej-artykul/sxdylr9

https://crolove.pl/10-potraw-ktore-musisz-sprobowac-bedac-w-chorwacji/

Zadanie  9

Zachęcam do wspólnego przygotowania naleśników po Chorwacku czyli z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi. 

Życzę smacznego i udanej zabawy przy wspólnym gotowaniu.

 

X

Piękny krajobraz

Mówi się, że kolory flagi są odzwierciedleniem krajobrazu Chorwacji. Kraj składa się głównie z czerwonej ziemi, skał w kolorze bieli oraz błękitu nieba i wody.

 

Więcej ciekawostek o Chorwacji można dowiedzieć się i obejrzeć na stronach:

https://crolove.pl/20-faktow-o-chorwacji-o-ktorych-mogliscie-nie-wiedziec/

http://www.polako.eu/chorwacja-od-a-do-z-czyli-cos-do-poczytania-dla-relaksu/

https://crolove.pl/przydatna-informacja/zwierzeta-w-chorwacji-niebezpieczne-i-te-niegrozne/

https://podroze.onet.pl/przyroda/10-miejsc-w-chorwacji-ktore-musisz-zobaczyc/mmdh94k

 

 

 

Dzień 7 ( 30.06.2020)

Temat dnia:  Ahoj przygodo! - bezpieczne wakacje

 

Cele ogólne:

- rozwijanie mowy;

- utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji;

- rozwijanie sprawność ruchową.

 

Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia logopedyczne Nad morzem.
  • Szum morza.

  Dzieci naśladują szum fal: szszszuuu... szszszuuu...

  • Rybki

      Dzieci chodzą po statku, wygląda za burtę i przygląda się rybom pływającym w wodzie. Naśladują ruchy ich pyszczków (otwiera i zamyka ściśnięte usta) oraz płetw (macha palcami, ręce mają zgięte w łokciach, przylegające do ciała).

  • Marynarskie okrzyki.

      Dziecko naśladuje marynarzy, wołając: Ahoj! Ahoj! Ahoj! Naśladuje także odgłosy mew i rybitw: Piii, piii, piii...   

 

  1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji:

Rodzic czyta wiersz „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej:

Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!

 

Rodzic zadaje dziecku pytanie: O czym należy pamiętać wybierając się na wakacje?

Dziecko przypomina wakacyjne rady zawarte w wierszu, oraz te, które były omawiane na  poprzednich zajęciach. ( np. smarowaniu się kremem z filtrem, o dostosowaniu ubrania do pogody itp.) W wypowiedzi pomoże dziecku również plakat „Bezpieczne wakacje” (do pobrania).

 

3. Zanim wskoczysz o wody, pamiętaj o rozgrzewce - zabawa ruchowa przy piosence ,,Śpiewanki gimnastykowanki” .

https://pl.pinterest.com/pin/854558098025977331/

4. Karta pracy Wakacyjna wyprawa ( do pobrania)

Pokoloruj obrazek zgodnie z podanym kodem, a dowiesz się jak wyglądał pociąg, którym dzieci pojechały na wakacyjną wyprawę.

5. Zestaw ćwiczeń ruchowychWakacyjny aerobik.

Nagranie rytmicznej melodii.

Rodzic staje tyłem do dziecka i demonstruje ruch, a dziecko za nim powtarza;

Marsz w miejscu z wymachem rękami, ugiętymi w łokciach (również w dalszych ćwiczeniach).

Krok dostawny w bok (np. w stronę drzwi), powrót.

Krok dostawny w bok (np. w stronę okna), powrót.

4 kroki w lewo (np. do okna), 4 kroki w prawo.

4 kroki w prawo (np. w stronę drzwi), 4 kroki w lewo.

Uderzenie lewą dłonią w uniesione prawe kolano, naprzemiennie z uderzeniem prawą dłonią w uniesione lewe kolano.

Marsz w miejscu z wymachem prostymi rękami w bok i w górę.

Marsz z jednoczesnymi wymachami ręką nad głową (raz lewą, raz prawą ręką).

Marsz w miejscu z prostymi rękami , wyciągniętymi w bok, i otwartymi dłońmi skierowanymi raz do góry, raz do dołu.

Cały układ powtarzamy, a po skończeniu następuje część relaksacyjna. Dziecko układa się w wygodnej pozycji na podłodze, zamyka oczy i odpoczywa.

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-06-21 10:48:36
Data edycji: 2020-06-23 12:09:27
Ilość wyświetleń: 411
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej