WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Dbamy o przyrodę 20 - 24.04.2020r.

Dbamy o przyrodę 20 - 24.04.2020r.

LIST DO RODZICÓW!

Drodzy Rodzice!
Uwaga! Uwaga! Strona z piosenkami i utworami muzycznymi zmieniła adres na  
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI nic więcej się nie zmieniło. Wystarczy wejść na podany adres i się zalogować, by móc odsłuchać proponowane utwory muzyczne dla dzieci.
Pragnę zachęcić wszystkich, którzy jeszcze nie zalogowali się na stronie  do założenia konta jako RODZIC i odsłuchiwania
z dziećmi proponowanych piosenek.
Pozdrawiam serdecznie

 

 

Temat tygodnia: DBAMY O PRZYRODĘ.

PONIEDZIAŁEK (20.04.2020r.)

Temat dnia: Segregujemy śmieci.

Cele ogólne:

  • wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • wyrabianie nawyku segregowania śmieci,
  • rozwijanie twórczego myślenia i sprawności rąk.

Cele operacyjne:

  • wie, jak można chronić przyrodę,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
  • wie, jak segregować śmieci,
  • tworzy kompozycję z nakrętek i ją przykleja na kartce.

Propozycje zabaw:

  • Zabawa słowna Skojarzenia.
    Rodzic mówi jako pierwszy słowo: Przyroda, a dziecko podaje słowa, które im się z nim kojarzą. Potem dziecko podaje słowo, a Rodzic mówi, jakie ma z nim skojarzenia.
  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
    Będziemy potrzebować lusterko.
    Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
    Rzekadzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
    Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go
    o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
    Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
    Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
    Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
    Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
  • Rozwiązywanie zagadki Szelągowskiej Śmieci.
    Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
    O porządek trzeba dbać,
    wiedzą o tym także dzieci.
    Do odpowiednich worków
    każdy wrzuca…
    (śmieci)
  • Słuchanie opowiadania E. Stadmüller
    Smok Segregiusz.
    Rodzic czyta opowiadanie (ilustracja do opowiadania - obrazek zakładki).
    Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią
    i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
    – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…
    O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
    – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
    Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
    – Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
    – Spróbujmy – zgodził się smok.
    – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
    – Rycerski? – zainteresował się tato.
    – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
    – Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
    – Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
    – Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
    – Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę,
    a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
    – Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
    Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
    – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

            Przykładowe pytania jakie Rodzic może zadać dziecku:
            - Co lubił robić smok Segregiusz?
            - Co smuciło smoka?
            - Jaki sen miał Olek?
            - Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
            - W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

  • Ćwiczenie językowe Trudne słowa.
    Załącznik nr 1 - obrazki przedstawiające sposoby ochrony przyrody.
    Rodzic wyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki. Tłumaczy trudne dla dzieci pojęcia związane
    z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne. Następnie pyta dzieci: Czy znacie jeszcze jakieś trudne słowa związane z ochroną przyrody, które chcecie wyjaśnić?
    Segregacja - odpadów komunalnych (śmieci wytworzonych w domach) to zbieranie odpadów do specjalnie oznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów (surowców) z których zostały wyprodukowane.
    Recykling - przetwarzanie zużytych przedmiotów na nowe. Celem recyklingu jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów.
    Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
  • Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.
    Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami
    w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego rodzaju śmieci.
    Rodzic rozkłada na podłodze śmieci i prosi dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Rodzic prezentuje 5 kolorów worków (5 pudełek z kolorowymi kwadratami), mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal
    i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane.
    Bądź propozycja do wykorzystania w załączniku nr 2.
    Rodzic czyta wiersz Szelągowskiej Kosz na śmieci, a dzieci go powtarzają. Następnie dziecko podnosi z podłogi jeden ze śmieci, mówi, do jakiego worka/pudełka trzeba go włożyć. Rodzic pomaga, jeśli odpowiedź dziecka jest błędna.
    Kosz się zawsze bardzo smuci,
    gdy ktoś papier obok rzuci.
    Pamiętają wszystkie dzieci,
    by do kosza wrzucać śmieci!
  • Zabawa segregowanie zakrętek według kolorów.
    Będziemy potrzebować: plastikowe zakrętki w pięciu kolorach lub wycięte kółka.
    Rodzic rozkłada przed dziećmi zakrętki plastikowe (lub papierowe kółka) w pięciu kolorach. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek (kółek) według kolorów. Rodzic uświadamia dzieciom, że zakrętki można wyrzucić ale lepiej jest wziąć udział w akcji charytatywnej zbierania zakrętek albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
  • Gra Zdobywamy zakrętki.
    Będziemy potrzebować: dwie kostki: z kolorami i tradycyjna, z oczkami od 1 do 5, zakrętki (lub wykorzystać kółka
    z poprzedniej zabawy) w pięciu kolorach. Przykładowa kostka w załączniku nr 3.
    Dzieci rzucają dwiema kostkami jednocześnie: kolorową i tradycyjną. Liczą oczka na kostkach i mówią, jaki kolor wylosowały. Zabierają tyle zakrętek (kółek), ile oczek było na kostce, w takim kolorze, jaki wylosowały. Zabawę powtarzamy kilka razy, aby dzieci miały przynajmniej 10 zakrętek.
  • Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
    Będziemy potrzebować: kartkę z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki zdobyte podczas gry.
    Ze zdobytych w grze zakrętek dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.
    lub żabkę z nakrętki https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/kacik-mlodego-artysty-zegar-i-zabki/tnxcr#slajd-4
    lub dowolną pracę plastyczną z odpadów - może to być stworek strażnik przyrody
    https://pl.pinterest.com/search/pins/?rs=ac&len=2&q=prace%20plastyczne%20z%20recyklingu&eq=prace%20plastyczne%20z&etslf=19436&term_meta[]=prace%7Cautocomplete%7C2&term_meta[]=plastyczne%7Cautocomplete%7C2&term_meta[]=z%7Cautocomplete%7C2&term_meta[]=recyklingu%7Cautocomplete%7C2
    Mam nadzieję, że pochwalicie się i przyślecie zdjęcie wykonanej przez Was pracy.

    Proponuję zobaczyć bajkę edukacyjną RADY NA ODPADY https://pl.pinterest.com/pin/552535448010059352/

 

 

WTOREK (21.04.2020r.)

Temat dnia: Wypoczynek w lesie i nad wodą.

Cele ogólne. Dziecko:

  • rozwija wiedzę dotyczącą dbania o las,
  • wyjaśnia, jak należy zachowywać się w lesie,
  • rozwija umiejętności wokalne,
  • rozwija sprawność fizyczną.

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia  oddechowe z wykorzystaniem wody.

Do tego ćwiczenia będzie potrzebna: miseczka  z wodą, słomka, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

 Dziecko za pomocą słomki umieszcza papierowe rybki w wodzie (miseczka  z wodą). Może przenieść tam kilka rybek. Kolejne ćwiczenie: dziecko próbuje zrobić fale na wodzie (dmucha delikatnie na powierzchnię wody) lub puszcza bąbelki (zanurza słomkę i dmucha w nią).

  • Rozmowa na podstawie obrazków.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające wodę i las (zanieczyszczone).

Dziecko wypowiada się na temat obrazków (swoich odczuć) i zastanawia się, co mogło być przyczyną zanieczyszczeń. Obrazki do pobrania - Załącznik nr 5.

  • Wypowiedź dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.

Potrzebne będą  dwa słoiki; w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).

Dziecko ogląda oba słoiki. Zastanawia się , gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic zadaje pytanie:

Z którego słoika napiłbyś się wody? Dlaczego?

  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki  Piosenka ekologiczna (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

 

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

- to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

- tobie, tobie i mnie.

 

Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda…      

               

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  •  Co robią kominy wielkich fabryk?
  • Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
  • Co to jest smog?
  • Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
  • Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
  • Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?

Nauka refrenu piosenki  Piosenka ekologiczna. Swobodne improwizacje ruchowe do piosenki.

Nagranie piosenki na stronie;

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

  • Zabawa muzyczno-ruchowa Rybki.

Dziecko słucha zwrotek piosenki, robi smutne miny, nie rusza się, a podczas refrenu naśladuje wesołe pluskanie się rybek w wodzie (naśladuje ruchy rybek).

  • Burza mózgów: Dlaczego zwierzęta potrzebują wody?

Do tej zabawy będzie potrzebny arkusz brystolu, flamaster.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Dlaczego zwierzęta potrzebują wody? Zapisuje wszystkie odpowiedzi dziecka na arkuszu brystolu. Następnie ponownie je odczytuje i wspólnie z dzieckiem zastanawia się, co zrobić, żeby zwierzęta, np. w lesie, miały dostęp do czystej wody (to znaczy, co zrobić, żeby woda w różnych miejscach była czysta).

  • Karta pracy, cz. 2, nr 34 i 35 (dzieci starsze – karty zielone)

Dziecko:

-  słucha wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody,

- odpowiada na pytania rodzica  dotyczące wiersza,

- wskazuje właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.

 

  • Praca plastyczna Mój wymarzony las.

Do wykonania pracy będą potrzebne kredki i kartka. Dziecko rysuje swój wymarzony las

(bez śmieci, ze zwierzętami).

 

ŚRODA (22.04.2020r.)

Temat dnia: Wiosenne porządki w ogródku.

Cele ogólne:

  • zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie,
  • wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • wyrabianie nawyku oszczędzania wody,
  • rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie sprawności rąk.

Cele operacyjne:

  • wymienia wybrane prace wykonywane w ogrodzie,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
  • wie, jak oszczędzać wodę,
  • wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

Propozycje zabaw:

  • Zabawa Poznajemy narzędzia ogrodnicze.
    Rodzicu pokaż proszę dzieciom obrazki przedstawiające sprzęty ogrodnicze i przeczytaj jaką pracę wykonujemy z ich pomocą. Obrazki do pobrania Załącznik nr 6.

  • Karta pracy dla młodszych dzieci do pobrania Załącznik nr 7.
    Karta pracy (zielone) cz. 2, str. 36.
    Dzieci na podstawie obrazka odpowiadają na pytanie: Co robi Olek z rodziną w ogrodzie babci i dziadka? Kończą kolorować obrazek. Dzieci starsze dodatkowo rysują po śladach rysunków kwiatów tulipana.

  • Zabawa dramowa Prace w ogrodzie.
    Rodzic przedstawia czynności wykonywane w ogródku np.: kopanie grządek, podlewanie, grabienie, sianie, przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę, wąchanie kwiatów itp.. Dzieci zgadują, co to za czynności. Zabawę powtarzamy zamieniając się rolami, dziecko przedstawia daną czynność - rodzic zgaduje.

  • Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej (ilustracja do opowiadania Załącznik nr 8)

    Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
    Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.
    – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
    – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
    – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
    – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki.
    – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
    – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
    – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
    – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
    – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
    – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
    – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
    – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
    – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie:
    Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
    Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.


    Przykładowe pytania jakie Rodzic może zadać dziecku:
    - W jaki sposób Ada myła zęby?
    - Dlaczego należy oszczędzać wodę?

  • Opowieść ruchowa Wiosenna pobudka.
    Dzieci kucają, lekko pochylają głowy i zamykają oczy. Rodzic rozpoczyna opowiadanie:
    Jesteście pączkami wiosennych kwiatków, które są uśpione porannym chłodem.
    Ale gdy poranne słońce dotyka swoimi promykami każdego kwiatu, wtedy budzą
    się, prostują i rosną –
    dzieci wstają, ręce mają opuszczone. Promienie słońca są coraz cieplejsze i weselsze, zapraszają kwiaty do zabawy – dzieci unoszą powoli ręce w górę i odchylają je lekko do tyłu – rozchylają płatki do słońca, powoli obracają się. Zmęczone zabawą, z nadejściem nocy, zamykają płatki i idą spać – dzieci opuszczają ręce, kucają i zamykają oczy.

  • Rozwiąż zagadkę
    Bez niej na Ziemi nie było by życia,
    ona nam wszystkim służy do picia.

    Gdy jej zabraknie, nie będzie też nas
    na jej ochronę przyszedł już czas (woda)

  • Ziemia to nasz dom. Dzięki wodzie na Ziemi jest życie: ludzie, rośliny, zwierzęta. Wszyscy potrzebujemy wody (bez niej nie będzie życia). Dbajmy o NASZ DOM! Właśnie dzisiaj 22 kwietnia jest DZIEŃ ZIEMI.
    Dlatego dzisiaj dodatkową propozycją zabaw jest wykonanie kart w załączniku nr 9, 10,11,12.
    A może będziecie mieli ochotę ułożyć puzzle
    https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprz%C4%85tanie
    https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/224054-puzzle-kolorowe-kosze

    Zróbmy nasze prace dla ZIEMI.

  • Ćwiczenia gimnastyczne
    Rodzicu przypomnij proszę dziecku nasz wierszyk na rozpoczęcie i zakończenie ćwiczeń: (dzieci ilustrują ruchem wierszyk)
    To są stopy,
    to podudzia,
    to kolana
    a to uda.
    To jest pupa znakomita
    teraz będzie trochę bita.
    To jest brzuszek,
    to klateczka,
    to są rączki,
    to główeczka.
    Rodzic pokazuje ćwiczenia i liczy do pięciu przy wykonywaniu każdego ćwiczenia. Dzieci:
    - maszerują po kole, zmieniają kierunek marszu,
    - po zatrzymaniu się wykonują przysiady,
    - ustawione przodem do środka koła, wykonują skłony,
    - rozkładają ramiona w bok, wykonują wymachy jak przy pływaniu żabką,
    - pochylają tułów do przodu, robią wymachy w przód, naprzemiennie raz jedną ręką, raz drugą – jak przy pływaniu kraulem, w podskokach wykonują pajacyki,
    - uginają lekko nogi, opierają dłonie na udach nad kolanami i wykonują koła – na zewnątrz i do wewnątrz,
    - kładą ręce na biodrach i wykonują biodrami koła w obydwie strony,
    - stoją w postawie wyprostowanej i kręcą głową: do przodu, do tyłu, na boki,
    - zabawa porządkowa: Rodzic rytmicznie klaszcze w dłonie - dzieci biegają po pomieszczeniu. Rodzic uderza łyżeczką
    o szklankę - dziecko kuca i naśladuje pracę pielenia w ogrodzie.

 

 

CZWARTEK (23.04.2020r.)

List do Rodziców!

Drodzy Rodzice!

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki. Tak, to właśnie dzisiaj. Dlatego jest to dodatkowa, specjalna okazja do promowania czytelnictwa. Zalet czytania z dzieckiem jest mnóstwo, jakie np.: zobaczcie sami (do pobrania - załącznik nr 13). Dodatkowo zachęcam Was do odwiedzenia http://dziubdziak.pl/czytamy-dlaczego-warto-czytac-ksiazki-zalety-dla-dziecka-rodzica/?fbclid=IwAR2HhRnJoHoNN2Cav044qd3aTDy3834M7g_yh65pLDwNkOGAqC8xKK6R4Io
Wysyłam dzisiaj na naszą grupę Messenger nagranie czytanej przeze mnie bajki. Bardzo proszę Was Rodzice byście umożliwili dzieciom odsłuchanie nagrania w wolnej chwili. Mam nadzieję, że sprawię tym nagraniem dużo radości dzieciom. Chciałabym również prosić Was o informację zwrotną - Czy dzieci odsłuchały bajkę i jakie emocje im przy tym towarzyszyły. Kolejna prośba - Porozmawiajcie z dziećmi na temat szanowania książek. Zapytajcie jakie jest ich zdanie - Czy potrafią dbać o książki? Zapytajcie o treść odsłuchanej czy przeczytanej bajki - dajmy dziecku szansę na wypowiedź: Jakie lubisz bajki? Którą książkę chcesz dzisiaj przeczytać wspólnie? Pozwólmy dzieciom wybierać i decydować. Zachęcam również do codziennego czytania dzieciom. Jeśli ktoś z Państwa będzie miał ochotę przysłać mi zdjęcie dziecka z jego ulubioną książką bądź książką przeczytaną dziecku ostatnio - będzie mi niezmiernie miło. Może dzieci będą miały ochotę narysować ilustrację do wysłuchanego nagrania?

A tymczasem, zapraszam Was do zapoznania się z dzisiejszymi propozycjami zabaw związanych z tematem. Przesyłam uściski i buziaki dla dzieci. Dbajcie o siebie i bądźcie zdrowi.
Pozdrawiam serdecznie


Temat dnia: Świeże powietrze.

Cele ogólne:

  • promowanie czytelnictwa,
  • rozwijanie zmysłu węchu,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne:

  • poznaje otoczenie za pomocą zmysłu węchu,
  • odpowiada na pytania,
  • wykonuje pracę plastyczną.

Propozycje zabaw:

  • Zabawa na powitanie Czy lubisz…?
    Rodzic zadaje pytania dziecku: (Dzieci, które nie lubią opisanych sytuacji, podnoszę ręce w górę i machają).
    - Czy lubisz wąchać dym?
    - Czy lubisz kiedy na placu zabaw są śmieci?
    - Czy lubisz brudne od śmieci rzeki?
    - Czy lubisz kiedy są śmieci w lesie?
    - Czy lubisz rozwiązywać zagadki?

  • Rozwiązanie zagadki (powietrze)

    Nim oddychają wszyscy wokoło
    kiedy jest czyste, to jest nam wesoło.
    Jednak fabryki, spaliny okrutne,
    sprawiają, że ono staje się brudne…

    Zadajcie proszę pytania:
    - Co to jest powietrze?
    - Gdzie ono jest?
    - Czy je widzimy?
    - Czy powietrze jest potrzebne?
    - Komu jeszcze jest potrzebne powietrze?
    - Do czego my potrzebujemy powietrza?
    - Jakie może być powietrze?
  • Spróbujmy naśladować. Ekologiczna gimnastyka buzi i języka - załącznik nr 14.
  • Gdzie jest powietrze? - zabawy badawcze, eksperymenty.
    W miarę możliwości proszę obejrzyjcie razem z dziećmi
    https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU
    https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA

    Na PIĄTEK będziemy potrzebować: plastikową butelkę po napoju, balon.
  • Chcemy mieć czyste powietrze. Rozmowa o zanieczyszczeniu powietrza obrazki - Załącznik nr 15.
    Porozmawiajcie proszę z dziećmi (na podstawie obrazków w złączniku) o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze. Przeprowadźcie obserwacje przez okno: przejeżdżające samochody, dymiące kominy. A może w waszej okolicy powietrze jest czyste i dobrze się nim oddycha. Oceńcie sytuację i zastanówcie się: Co możemy zrobić, by nasze powietrze było czyste?
  • Szare na szarym - zabawa połączona z eksperymentem plastycznym (uświadomienie, że tak będzie wyglądał świat jeśli nie będziemy o niego dbali).
    Będziemy potrzebować: arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.
    Dzieci wykonują rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowują go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami. Niech pracę umilą Wam dźwięki naszej piosenki - starajcie się śpiewać razem z nagraniem. Piosenka ekologiczna https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
    Olek i Ada CD 2, nagranie nr 11, 12.
  • Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu Co to za zapachy?
    Będziemy potrzebować: słoiczki zapachowe.
    Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które umieszczamy w słoiczkach (z zakrętkami). Dzieci odkręcają słoiczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.
  • Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu Jak pachnie…?
    Będziemy potrzebować: słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.
    Dzieci jeszcze raz wąchają zawartość słoiczków i oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba. Do każdego zapachu dobierają kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przyklejają kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
  • Wykonanie gry planszowej ze starych gazet lub pobranie już gotowej do druku z załącznika nr 16.
    Wykonanie gry planszowej ze starych gazet.
    Będziemy potrzebować: stare gazety, flamastry w pięciu kolorach, taśma przezroczysta, nożyczki, kolorowa kostka do gry, zabawki wybrane przez dzieci (jako pionki).
    Dzieci malują na gazetach flamastrami kropki w pięciu kolorach, takich jak kolory umieszczone na kostce. Rodzic pomaga dziecku w połączeniu kawałków gazet za pomocą przezroczystej taśmy, wyznacza start i metę. Uczestnicy gry wybierają sobie zabawki, które będą ich pionkami.
    Zasady gry: Rzucamy kostką i mówimy jaki kolor ona wskazała, przesuwamy swoje pionki na najbliższe pole oznaczone tym kolorem. Wygrywa ten uczestnik zabawy, który jako pierwszy dotrze na metę. Powodzenia :)

    Można odwiedzić
    https://miastodzieci.pl/bajki/

 

 

PIĄTEK (24.04.2020r.)

Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody.

Cele ogólne:

  • rozwijanie świadomości ekologicznej,
  • poszerzanie wiedzy na temat kwiatów,
  • utrwalenie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:

  • wymienia sposoby ochrony przyrody,
  • dzieli kwiaty na cięte i doniczkowe,
  • liczy na konkretach do czterech (pięciu),
  • wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

Propozycje zabaw:

  • Zabawa Wiem, jak dbać o przyrodę.
    Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko.
    W zgodzie z przyrodą
    żyją wszystkie dzieci.
    Kochają jasne słonko,
    które na niebie świeci.
    Nie łamią gałęzi,
    dbają o rośliny,
    podczas wycieczek do lasu
    nie płoszą zwierzyny.
    Często też dorosłym
    dobry przykład dają –
    w wyznaczonych miejscach
    śmieci zostawiają
    .
  • Zabawa ruchowa Omiń ślimaka.
    Dzieci maszerują. Na sygnał (klaśnięcie) wykonują przeskok obunóż w przód.
  • Rodzicu proszę porozmawiaj z dzieckiem: Co możemy robić, by chronić przyrodę?
    Dzieci wypowiadają się swobodnie. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci.
    Przykłady:
    Oszczędzamy wodę.
    Wyrzucamy śmieci do kosza.
    Segregujemy śmieci, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
    Sadzimy drzewa i kwiaty.
    Nie depczemy roślin.
    Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
    Nie łamiemy gałęzi.
    Chodzimy po chodnikach.
    Oszczędzamy papier.
    Przypomnijcie sobie Kodeks Młodego Ekologa załącznik nr 1. Omówcie pozytywne zachowania (na podstawie wiersza
    i kodeksu), które mogą świadczyć o tym, że jesteście przyjaciółmi przyrody.
  • Zabawa ruchowa Dbamy o przyrodę.
    Wybieramy dowolne nagranie muzyki (może być taka, którą lubicie ostatnio słuchać).
    Dzieci biegają swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i wykonują czynność podaną przez Rodzica związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  • Zabawa przyrodnicza.
    Rozwój tulipana - Od cebulki do kwiatka - załącznik nr 17.
    Rodzic pokazuje obrazki i omawia budowę tulipana. Zwraca uwagę dzieci na kwiaty, które wyrastają z cebulki.
    Rodzic zadaje dzieciom pytanie:
    - Czego rośliny (kwiaty) potrzebują do życia (wzrostu)?
    - Czy potrafisz dbać o rośliny?
    - Jak myślisz po co sadzimy różne gatunki kwiatów (rośliny)?
    - Czy czysty kolorowy świat pełen roślin i zwierząt jest ładny?
  • Karta pracy dla młodszych dzieci do pobrania Załącznik nr 18.
    Młodsze dzieci kolorują rysunki tulipanów, wskazują trzy najkrótsze i trzy najdłuższe tulipany. Rysują tulipany po śladzie, kolorują.
    Karta pracy (zielone) cz. 2, str. 37.
    Dzieci starsze nazywają kwiaty przedstawione na zdjęciach; opowiadają o budowie kwiatka na podstawie tulipana; określają czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć; kolorują rysunek kwiatka, którego najbardziej lubią; kolorują rysunki kwiatów tulipana.
  • Zabawa dydaktyczna z liczeniem Ławica rybek.

    Do tej zabawy będzie potrzebna kostka do gry (z odpowiednią liczbą oczek), sylwety kolorowych rybek, kolorowe koperty
    z zadaniami do wykonania. Rodzic rozkłada na podłodze sylwety rybek (jedna za drugą). Dziecko rzuca kostką, liczy kropki
    i przechodzi o tyle rybek dalej ile kropek wskazała kostka. Zależnie od koloru rybki, na której stanie wykonuje zadania
    z koperty w tym samym kolorze. Rodzic czyta zadanie. Przykłady zadań dla dziecka:

    Wykonaj (liczba) głębokich oddechów nosem lub ustami .

    Nabierz powietrza w policzki i wypuść gwałtownie, uderzając lekko piąstkami w policzki.

    Wypuszczaj wolno powietrze ustami (rodzic liczy głośno, ile to trwało).

    Nabierz powietrza i wypuszczaj je porcjami, przekręcając głowę z lewej strony na prawą stronę (pokazuje rodzic)
    i wypowiadając na wydechu: hu, hu, hu.

  • Zabawa ruchowa Przeprawa przez wodę.
    Rodzic rozkłada na dywanie (wodzie) poduszki, w odległości jednego kroku od dziecka. Umawia się z dzieckiem, że są to kamienie. Dzieci przechodzą po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie.
  • Zabawy badawcze, eksperymenty.
    Obejrzyjcie proszę:
    https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA
    Następnie postarajcie się powtórzyć eksperyment w domu. Potrzebne będą: plastikowa butelka, balon, (ostre narzędzie do przediurawienia butelki - poproście osobę dorosłą o pomoc). Powodzenia :)
  • Ćwiczenia gimnastyczne - dzisiaj odsyłam Was kochani ćwiczący do propozycji ćwiczeń z Środy (22.04.2020r.)

 

PRZESYŁAMY GORĄCE UŚCISKI DLA WAS :)
MIŁEJ ZABAWY :)

Data dodania: 2020-04-20 02:12:08
Data edycji: 2020-04-26 23:18:08
Ilość wyświetleń: 1919
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej