WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

23.04.2020r

23.04.2020r

SEGREGUJEMY ŚMIECI   -   temat dnia

Cele:

- zachęcanie do dbania o środowisko,

- poznanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,

- kształtowanie nawyków ekologicznych,

- rozumienie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej.

SMIECI Z PARKU  -  zabawa badawcza

Odgłosy: gniecenie papieru, plastiku, stukania o szkło.

Opowiadamy dziecku o spacerze po parku, podczas którego spotkaliśmy panią Wiosnę.  Pani Wiosna żaliła się, że ark jest bardzo zanieczyszczony i jest w nim wiele śmieci. Odtwarzamy odgłosy. dziecko odgaduje, z jakiego materiału wykonane są te śmieci. Następnie pani Wiosna , zastanawia się, kto tak naśmiecił i co w takiej sytuacji można zrobić. Czy domyślacie się, kto zostawił taki bałagan w parku ? Dziecko wypowiada się. Wspólnie dochodzimy do wniosku, że  śmieci trzeba posprzątać i wrzucić  do kosza.

SPRZĄTAMY   -   zabawa ruchowa.

Pomoce: chusta , przygotowane (śmieci), mały szklany słoiczek

Opowiadamy dziecku o spacerze po parku. Dziecko krąży z chustą: raz szybciej, raz wolniej, kuca,  wstaje, wchodzi pod chustę, prostując ręce nad głową. . Zatrzymują się - prosimy dziecko , aby wrzuciło na położoną chustę przygotowane śmieci . Dokładamy mały szklany słoiczek.

PAPIRR - PLASTIK - SZKŁO   -   zajęcia badawcze

Zastanawiamy sie z dzieckiem - z jakiego materiału są wykonane zgromadzone na niej przedmioty.

PAPIER   -  badanie właściwości

Przedmioty z panieru, np: gazeta, kartka, pudełko tekturowe,

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK :  papier jest miękki, da sie go drzeć, daje się zgnieść.

PLASTIK   -   badanie właściwości.

Przedmioty z plastiku, np: plastikowa butelka, kubeczek, łyżeczka.

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK: plastik jest lekki, elastyczny, lub sztywny.

PLASTIK    -    to nazwa tworzywa  sztucznego - materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele innych czynników chemicznych.

SZKŁO   -   badanie właściwości.

Różne przedmioty wykonane ze szkła, np: małe słoiki, spodki, butelki...

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK:  szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.

Informujemy dziecko, o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle.

Karta pracy, cz.2, nr 41.

Dziecko:

- ogląda obrazki,

- nazywa kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,

- mówi, jakie śmieci do nich wrzucamy,

- łączy liniami obrazki z odpowiednimi koszami,

kolorują odpowiednio kosze: pierwszy  -  na zielono, drugi   -  na żółto, trzeci  -  na niebiesko

PODNOSIMY ODPADY  -  zabawa ruchowa z elementem skłonu .

Dziecko wolno, spokojnie maszeruje w różnych kierunkach, wykonując skłon. Na zawołanie : wrzuć odpady! wykonuje jeszcze trzy kroki, odliczając i naśladując podnoszenie odpadów, po czym prostuje się, podnosi jedną lub druga ręka i naśladuje wrzucanie odpadów do kosza.

GDZIE WRZUCAMY NIEPOTRZEBNY PAPIER, A GDZIE NIEPOTRZEBNE BUTELKI ? 

CZARODZIEJSKI WOREK  

Pomoce: gazeta, plastikowy kubek, puszkę, słoik, torebka po cukrze, papierek od cukierka, puste pudełko po margarynie, plastikowy woreczek. tekturowe pudełko, worek.

W woreczku umieszczamy te przedmioty. Prosimy dziecko o wyjecie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest. Pytamy :  z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.

SEGREGOWANIE ODPADÓW. Wyjaśnienie pojęcia  -    RECYKLING.

Pomoce: 3 kartki A3 w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, pognieciona kartka, pudełko tekturowe, torebka po cukrze, pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie, puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek.

Dziecko ogłada zgromadzone odpady. Informujemy, że z odpadów , jeśli są posegregowane, wykonuje sie inne, nowe przedmioty. Wyjaśniamy pojecie  -  recykling. Następnie zachęcamy dzieci do posegregowania odpadów. Układamy kartki w kolorze : niebieskim, żółtym i zielonym. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów i kładzie je na odpowiednich kartkach - segregują odpady. następnie przeliczają odpady każdego rodzaju.

PAPIER - PLASTIK - SZKŁO !  -   zabawa ruchowa.

Dziecko porusza sie zgodnie z muzyką. Na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada słowa: papier, plastik lub szkło. dziecko wyszukuje przedmioty wykonane z danego rodzaju materiału i staje przy nich.

CO BY BYŁO, GDYBY...?   -   rozmowa kierowana

Zadajemy dziecku pytania:

- co by było, gdyby zabrakło pojemników na śmieci ?

- co by było, gdyby ludzie nie segregowali śmieci do pojemników?

Dziecko wypowiada skojarzenia z zadanymi pytaniami.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-22 21:16:23
Data edycji: 2020-04-22 21:22:03
Ilość wyświetleń: 531
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej