WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

2020.03.27 - PRZYKŁADOWE ZAJĘCIA DLA DZIECI

 

 

ZAJĘCIA DLA DZIECI NA PIĄTEK- 27.03.2020

 

TEMAT DNIA: ,,POSZUKIWANIE OZNAK WIOSNY''

 

1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Ozimina''.

 

Zbliża się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka .Były tam książki o przyrodzie.

- Dziadku, co to jest ozimina?- zapytał Olek.

- To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.

-A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

- Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej- roześmiał się dziadek.

-Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach, ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.

- Ja wolę zostać z babcią- powiedziała Ada.- Poczekaj, aż wiosna sama przyjdzie do mnie.- Mam pomysł- stwierdziła babcia.-Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa ,,przylaszczka'' i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.

- Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki- powiedział Olek.- A jakich ptaków nie wymieniłem?

- Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.

- Już mi się przypomniało! To skowronki!- zawołał Olek.

- Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

- Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

Z tobą będzie mi weselej.

- Drogi szpaku- rzekł skowronek-

Gardło całe mam czerwone,

Łykam syrop i pigułki.

Niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku- wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

 

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

- Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

- To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

- Tak!. I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

-Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

- Mądre te zboża- podsumował Olek.- Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

-Czasami pogoda płata figle i niszczy cała uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

-Tak jak niedźwiedź- zauważył Olek.- Jeśli obudził się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli śpiew skowronka.

,,To już naprawdę wiosna!''- pomyślał Olek.

W ogródku spotkał Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.

- Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły snieg, zeby wyrosnąć- wyjaśniła bratu.

-A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków- Olek wręczył siostrze bazie.

-Kizie- mizie!- ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

- Chodź, pokażę ci robale…

- Robale? Jakie robale?

-Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto- zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.

-Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

- Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

- Leszcze, czyli ryby- zażartował Olek.

- Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe- pochwaliła się swoją wiedza Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

- A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno?- zapytała Ada.

- Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

-Jak to?

-Wiosna to wasza babcia!- powiedział dziadek i dał babci całusa.

 

 

* Rozmowa na temat opowiadania.

- Co to jest ozimina?

- Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

- Jakie oznaki wiosny widzieli?

- Co to są bazie – kotki?

- Co robiła Ada?

- Co to są robale?

 

 

* Zabawa ruchowa ,,Podglądamy wiosnę''

 

- Dzieci , w leżeniu przodem ( na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetkę,

- Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi

 

 

2. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH ( woreczki foliowe)

 

 

I. Część wstępna

* Zabawa orientacyjno- porządkowa.

- Dz. poruszają się w rytm tamburynu pomiędzy rozłożonymi woreczkami foliowymi. Podczas przerwy w grze ,zatrzymują się przy najbliższym woreczku, podnoszą go i machają nim nad głową, witając inne dzieci. Pojawienie się gry na tamburynie- dzieci kładą worek foliowy na podłodze i ponownie poruszają się.

* Zabawa ożywiająca -,, Chronimy się przed deszczem''.

- Dzieci biegają po sali, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn, przykucają, rozciągając woreczki nad głową-chronią się przed deszczem.

II. Część główna

* Ćwiczenie tułowia- ,,Suszymy woreczki''.

- Dz. trzymają woreczki w obu rękach. W skłonie w przód wymachują nim w przód i w tył. Po kilku ruchach prostują się, potrząsają woreczkami w górze- strząsają krople wody.

* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych- ,,Powitania''

- Dz. witają woreczkami różne części ciała wymienione przez rodzica np. worek wita wasze kostki…. ramiona… brzuszki

* Ćwiczenia mięśni grzbietu - ,,Na wietrze''.

- Dz. w leżeniu przodem, unoszą woreczki trzymane za końce oburącz ( ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmuchają na woreczki delikatnie- wieje mały wietrzyk, i mocno- wieje duży wiatr. Obserwują ruch woreczków w zależności od siły podmuchu.

* Ćwiczenie mięśni brzucha- ,,W górę i w dół''.

- Dz .w leżeniu tyłem, woreczki mają włożone między stopy. Unoszą je stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powracają do pozycji wyjściowej.

* Ćwiczenie równowagi - ,,Przechodzimy przez woreczki'.

- Dz. zwijają woreczki w rulonik. Stojąc, trzymają je przed sobą w obu rękach. Przekładają nogi przez rulonik, wytrzymując w staniu jednonóż. Potem powracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonują na zmianę: prawą nogą i lewą nogą.

* Zabawa bieżna - ,,Na swoje miejsce''.

- Dz. rozkładają woreczki na podłodze; biegają między nimi przy dźwiękach tamburynu. Podczas przerwy w grze, każde musi jak najszybciej usiąść na swoim woreczku.

* Skoki - ,,Skaczemy''

- Dz .przeskakują obunóż przez woreczki rozłożone na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.

* Ćwiczenie zręczności - ,,Zręczne dłonie''.

- Zwijają woreczki jedną, a potem drugą ręką w taki sposób, aby jak najbardziej schowały się w dłoni.

* Rzuty i chwyty- ,,Podrzuć i złap''.

- Dz. robią z woreczków kulki, podrzucają je oburącz, potem jednorącz i łapią.

III. Część końcowa

* Ćwiczenia wyprostne- ,,Z woreczkiem na głowie''

- Dz. maszerują w różnych kierunkach z woreczkiem na głowie, w taki sposób, aby woreczek nie spadł; co pewien czas przykucają i powracają do pozycji stojącej.

* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - ,,Sprytne stopy''.

- Dz. chwytają palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podają go sobie do rąk.

* Zabawa uspokajająca- ,,Marsz z woreczkiem''

- Dz. maszerują po obwodzie koła, wachlując woreczkami przed sobą;odkładają je na wyznaczone miejsce.

 

ZADANIA NA DZIŚ

 

Karty pracy cz.3, s.60- 61

 

Link poniżej:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Data dodania: 2020-03-27 08:48:49
Data edycji: 2020-03-27 09:19:21
Ilość wyświetleń: 331
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej