WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

20.04.2020r

20.04.2020r

 DRODZY RODZICE !

 

Serdecznie zapraszamy do korzystania z zabaw w formie eksperymentów.

Propozycje tych zabaw umilą czas spędzony ze swoimi pociechami w domu.

Zabawy te przeznaczone są  dla: chętnych, ciekawskich, dociekliwych.

 

 

 

ZABAWY BADAWCZE

 – poznanie z niektórymi właściwościami powietrza

 

POMOCE, MATERIAŁY:

  • zabawki do nadmuchiwania (koła, piłki, balony, materace itp.
  • pompka rowerowa
  • plastikowe butelki
  • „tajemnicze” pudełka, w których schowane są zioła
  • plastikowe kubki
  • kolorowe piórka
  • słoiki
  • puder, drobny piasek,

 

 

"LABORATORIUM MAŁYCH BADACZY"

 

- Kto wie, co to jest laboratorium?

Miejsce gdzie można coś zbadać.

Dzisiaj nasz pokój zamienia  się właśnie w takie miejsce badań.

- A co będziemy badać?

 Posłuchajcie zagadki.

- Jest wszędzie wokół nas, możemy to poczuć, ale tego nie widzimy?

 - Jak myślisz, co to jest powietrze?.

- Dlaczego powietrze jest takie ważne?

- Na pewno słyszeliście  określenie „czyste powietrze”.

-  Co to znaczy?

- Czy człowiek potrzebuje powietrza?

 Sprawdźmy.

Zapraszamy  dziecko kolejno do stacji badawczych – wykonywania doświadczeń.

 

CZY MY POTRZEBUJEMY POWIETRZA?

 

Dziecko  próbuje zatkać nos, zamknąć usta i sprawdza, jak długo można tak wytrzymać.

 Po chwili - otwiera  usta, odsłania nos i oddycha

WNIOSEK: Powietrze jest człowiekowi potrzebne, człowiek musi oddychać.

 

MÓWILIŚMY, ŻE POWIETRZA NIE WIDAĆ. TO SKĄD MAMY PEWNOŚĆ, ŻE JEST? MUSIMY TO SPRAWDZIĆ.

 

SZUKANIE DOWODÓW NA ISTNIENIE POWIETRZA

 

Zapraszamy  dziecko  do zabawy z nadmuchiwanymi zabawkami.

Dziecko ustami lub pompką nadmuchuje  koła, piłki, balony, materace, itp. Po chwili prosimy o wyjęcie korków i odwrócenie zabawek tak, aby wylatujący strumień powietrza skierowany był na twarz.

 

WNIOSEK: Powietrze jest wszędzie, ale go nie widać.

 

RÓŻNE RZECZY MAJĄ SWOJE ZAPACHY NP. ZUPA POMIDOROWA, SIANO NA LETNIEJ ŁĄCE, ULUBIONE PERFUMY MAMY. A JAK PACHNIE POWIETRZE?

 

ZAPACH POWIETRZA

 

Do pojemników wkładamy ładnie i intensywnie pachnące zioła –lawendę i cynamon oraz skórkę z cytryny i pomarańczy. Dziecko zamyka oczy. Rodzic włącza wentylator. Dziecko  stwierdza, że nie czują zapachu. Po kolei otwieramy pojemniki. Dziecko teraz czuje zapachy. Próbuje je nazwać.

 

WNIOSEK: Powietrze nie pachnie, ale przenosi zapachy.

 

CO TO JEST?

Pokazujemy pompkę.

- DO CZEGO ONA SŁUŻY? (Do nadmuchiwania np. zabawek).

- CO WDMUCHUJEMY DO ŚRODKA? (Powietrze).

- CZY POWIETRZE MOŻEMY ZŁAPAĆ I ZATRZYMAĆ NA DŁUŻEJ?

 

CZY POWIETRZE MOŻNA ZŁAPAĆ?

 

Dziecko nadmuchuje balony, obserwuje, że balon robi się coraz większy, zawiązuje go tasiemką.

 

WNIOSEK: Powietrze można złapać i zamknąć w balonie. Powietrze rozciąga ścianki balonu, dzięki czemu jest on coraz większy. Powietrze „rozszerza się” w balonie.

 

POSŁUCHAJCIE, CO SŁYCHAĆ, KIEDY ZŁAPANE POWIETRZE NAM UCIEKA? POWIETRZE UCIEKA

 

Uwaga: ostrzegamy dziecko, żeby zasłoniły uszy albo odeszły trochę dalej. Nadmuchany mocno balon przekłuwamy igłą. Balon pęka z hukiem .Drugi balon nadmuchujemy tylko trochę. W jednym miejscu przyklejamy taśmę klejącą. Teraz balon nie pęknie, jeśli nakłujemy go w tym właśnie miejscu.

 

 OBSERWACJA: Powietrze z nadmuchanego balonu może uciekać albo gwałtownie, z głośnym hukiem albo prawie bezszelestnie –balon staje się coraz mniejszy, słyszymy, jak powietrze z sykiem ucieka i czujemy powiew lekkiego wiatru.

 

KTO Z WAS KIEDYŚ PUSZCZAŁ LATAWCE?

 CO POMAGAŁO IM LATAĆ?(Wiatr)

JAK MYŚLICIE, CZY MY MOŻEMY SOBIE ZROBIĆ SWÓJ „WIATR”? ZOBACZCIE, JAK BĘDĄ SIĘ ZACHOWYWAŁY KOLOROWE PIÓRKA.

 

WIRUJĄCE PIÓRKA

 

Dziecko rzuca do góry drobne piórka, następnie przy pomocy wachlarza „robią” wiatr –obserwuje, jak piórka szybują w powietrzu.

 

WNIOSEK: Wiatr unosi piórka w górę. Piórka te chwilę wirują a następnie wolno opadają na ziemię.

 

Mówimy wiele o zanieczyszczeniach powietrza, o smogu, a czy powietrze w pomieszczeniach jest czyste?

 

Wyobraźmy sobie, że słoik to nasza pokój. W słoiku zamykamy odrobinę piasku i pyłu. Potrząsamy słoikiem. Czy zanieczyszczenia mają możliwość się wydostać? Czy powietrze może się oczyścić? Wnętrze słoika spryskujemy wodą ze spryskiwacza. Potrząsamy ponownie. Co się stało? Pyłki zawarte w wilgotnym powietrzu są cięższe, przez co nie unoszą się.

 

W jaki sposób możemy dbać o powietrze w pomieszczeniach.

 

 Zadbaj o zieleń.

 

Dużo zieleni! Zielone rośliny w mieszkaniu przynoszą domownikom szereg korzyści: pochłaniają kurz i inne zanieczyszczenia powietrza, pochłaniają hałas i poprawiają akustykę pomieszczeń, pochłaniają ciepło, podwyższają wilgoć.

 

Częste odkurzanie

 

Regularne odkurzanie i usuwanie kurzu pozwoli pozbyć się substancji, które już osiadły. Dobrym pomysłem jest odkurzacz wodny albo przynajmniej porządny filtr. Warto także często przecierać podłogi na mokro –wtedy będziemy mieć pewność, że zabrudzenia faktycznie zostały usunięte, a nie tylko wzbiły się w powietrze.

 

 Nawilżanie powietrza

 

Suche powietrze to takie, którego wilgotność wynosi poniżej 40 proc. Tymczasem utrzymywanie wysokiej wilgotności (optymalnie na poziomie 60 proc.) sprawia, że pyły unoszące się w powietrzu są cięższe i łatwiej opadają. Wtedy można je odkurzyć. Poza tym odpowiednie nawilżenie powietrza jest bardzo korzystne dla ogólnego samopoczucia: nie wysychają spojówki ani śluzówka i łatwiej radzimy sobie z infekcjami. Najprościej nawilżyć powietrze poprzez zawieszenie specjalnych pojemników z wodą na kaloryferze. Kiepskim pomysłem jest rozwieszanie prania lub mokrych ręczników w celu nawilżenia powietrza, ponieważ nawet porządnie wypłukane mogą zawierać detergenty, które są następnie wdychane przez całą rodzinę. Innym sposobem jest zainwestowanie w specjalny nawilżacz powietrza.

 

 Wietrzenie pomieszczeń

 

Oczywiście nie w chwili, gdy na zewnątrz normy są kilkukrotnie przekroczone (choć zdaniem niektórych naukowców mikroklimat zawilgoconych, zamkniętych pomieszczeń może być nawet bardziej szkodliwy niż ten toksyny na zewnątrz). A wilgoci nie da się uniknąć –powstaje ona wskutek codziennych czynności. Jeśli nie będziemy dbać o wymianę powietrza, łatwo może dojść do rozwinięcia się grzybów lub pleśni. Zwłaszcza mieszkania w nowych budownictwach  przypominają szczelnie zamknięte pudełka. Jak wietrzyć? Tak, żeby doprowadzić do wymiany powietrza, a nie do wychłodzenia mieszkania. Zbyt długie otwieranie okien jest nieekonomiczne. Wystarczy maksymalnie 10 minut. Lepiej zrobić kilkukrotne intensywne wietrzenie (otworzyć kilka okien) niż raz, ale za długo. Okna powinny być otwarte na oścież, nie uchylone. Jeśli mieszkanie ma kilka pomieszczeń, warto je wietrzyć oddzielnie.

 

Dla szczególnie wymagających: oczyszczacze powietrza. Jeśli w domu są osoby szczególnie wrażliwe (na przykład mali alergicy), konieczne może być zakupienie specjalnych oczyszczaczy. Zasysają one powietrze, przepuszczają je przez filtr i wydmuchują już oczyszczone. Nie jest to szczególnie tanie rozwiązanie. Być może dlatego jest tak mało popularne.

 

„ PRAWDA –FAŁSZ”

 

1.Człowiek bez powietrza może żyć. (fałsz)

2.Rośliny doniczkowe pomagają w utrzymaniu czystego powietrza. (prawda)

3.Powietrze jest potrzebne tylko człowiekowi. (fałsz)

4.Powietrza nie można zobaczyć. (prawda)

5.Częste wietrzenie jest bardzo niezdrowe. (fałsz)

6.Powietrze nas otacza, jest wszędzie. (prawda)

7.Powietrze ma niebieski kolor. (fałsz)

8.Suche powietrze powoduje że pyłki w nim łatwo krążą. (prawda)

9.Powietrza nie można złapać. (fałsz)

10.Dzięki nawilżaczowi powietrza pyłki opadają na ziemię i łatwiej je odkurzyć.

11.Przedmioty napełnione powietrzem unoszą się.(prawda)

12.Ruch powietrza powoduje wiatr. (prawda)

13.Powietrze ma zapach cytryny. (fałsz).

                        POZDRAWIAMY   -   MIŁEJ ZABAWY !

Data dodania: 2020-04-20 12:51:19
Data edycji: 2020-04-27 19:32:30
Ilość wyświetleń: 350
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej