WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

20.04.2020 r. - OSZCZĘDZAMY WODĘ

20.04.2020 r. - OSZCZĘDZAMY WODĘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia:  Oszczędzamy wodę

 

Cele:

 

  • kształtowanie postawy proekologicznej,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody
  • rozumienie potrzeby dbania o środowisko w którym żyjemy.

Proponowane zabawy: 

 

1. Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej

„Oszczędzamy wodę, dbamy o przyrodę

 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła żeby. Starała się robić to bardzo

dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować

ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie

obok. Ado prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia

zębów  powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. -Znowu

zapomniałam -  westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.

  -Tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona

do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła

miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym

samym momencie odkręciła kran.  - Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast

zakręciła kran i zaniosła miskę do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno

nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. - Jeden kubeczek, drugi, trzeci…  Ada patrzyła z

niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? zastanawiała się dziewczynka. Niestety

tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. To ja już na

pewno się poprawię. Obiecuję.  - Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na całym świecie są

kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalnie bardzo głębokie studnie, żeby

się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. -Proszę pani, ale przecież

w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. - Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest

słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest tak cenna. Nie

powinniśmy marnować jej bez potrzeby. - W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko

podczas mycia zębów  – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły . - W takim razie – powiedziała pani – 

proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzamy wodę, dbamy o

przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą

marnować wody.

 

Przykładowe pytania:

 

- W jaki sposób Ada myła zęby?

- Dlaczego należy oszczędzać wodę?

 

  • Bajka edukacyjna –   „Oszczędzaj wodę” 

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI   

 

 

  • Rozmowa na temat sposobu oszczędzania wody.

 

 Kontynuujemy rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą Rodzica podaje

sposoby oszczędzania wody. Przykłady:

 

  • branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, - 
  • dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki, 
  • gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

    2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi - „Przeprawa”

Układamy po środku pokoju szeroki pas krepiny lub materiału – ( będzie to strumyk). Następnie na

krepinie/ materiale rozkładamy wycięte z papieru kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie

zamoczyć nóg. Po przejściu na drugą stronę liczy kamienie, na których stanęły.

 

 3.  Zabawa ruchowa – „Omiń ślimaka”

 

Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na sygnał (klaśnięcie w dłonie) wykonuje przeskok obunóż w

przód. Maszeruje dalej, na sygnał wykonują przeskok obunóż w bok, w tył, na jednej nodze itp.

 

 4. Zabawa relaksacyjna – „Masaż wodny”

 

- Nagranie spokojnej muzyki

Włączamy nagranie spokojnej melodii. Siadamy na dywanie za plecami dziecka. Opowiadamy o wodzie.

Rysujemy dziecku palcem po plecach według tekstu: kropki, kreski i linie, stukamy opuszkami palców itp. na

koniec naśladujemy strząsanie wody z rąk i powtarzamy rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o

przyrodę! Dziecko wykonuje obrót o 180 stopni i rysuje na plecach rodzica – powtarzamy zabawę.

 

  1. Piosenka o  Zdrowej Wodzie

 

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g     

 

  1. Karta pracy, cz. 2, nr 37.

Dzieci :

- oglądają obrazki,

- opowiadają, co robi Ada z mamą,

- mówią, jak należy dbać o rośliny,

- w każdej doniczce rysują jeden kwiatek,

- liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach.

 

  1. Co zagraża przyrodzie? – swobodnie wypowiedzi dziecka. 

Potrzebne będą zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród.

 

Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Zwracamy

ich uwagę na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tym

środowiskach. Wspólnie zastanówcie się, co może zagrażać przyrodzie.

 

Załącznik nr 1  - zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze

Data dodania: 2020-04-19 21:47:56
Data edycji: 2020-04-19 22:35:41
Ilość wyświetleń: 814
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej