WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

15.04.2020r

15.04.2020r

WIOSNA NA ŁĄCE

 Wiosna na łące     - temat dnia

„Plamka i las pełen tajemnic”

 – czytanie i omówienie opowiadania A. Gajewskiej „Kwiecień – plecień”.

Pomoce: A. Gajewska „Kwiecień – plecień” [w:] „Miś” nr 7/2006, s. 10–11

Zapraszamy  dzieci do uważnego wysłuchania opowiadania: Kwiecień – plecień

Słonko przygrzewało coraz mocniej i las budził się po zimowym śnie. Nawet w najbardziej zacienionych zakamarkach znikały już ostatnie ślady śniegu. 81Szkice zajęć Kwiecień Miś Plamka razem ze swoim rodzeństwem, Misiem i Misią, biegali po całym lesie w poszukiwaniu pierwszych znaków wiosny. Co chwila z innej strony dało się słyszeć radosny głos: – Patrzcie! Jagodowe krzaczki mają już pierwsze listki! – A pod drzewem widać małe paprocie! – przekrzykiwały się niedźwiadki wśród pisku i śmiechu. – Fiołki! Prawdziwe fiołki! – krzyknęła nagle Misia, podskakując z radości. – Gdzie? Gdzie? – dopytywał się Plamka, biegnąc między drzewami. Nagle potknął się o wystający korzeń i jak długi wpadł nosem w sam środek pachnącej, fioletowej łąki. – Jak pięknie pachną – szepnął. – Szkoda, że mama ma tyle domowych zajęć i nie mogła z nami pójść na wiosenną wycieczkę. – Ale, ale – pomyślał – skoro mama nie może przyjść do fiołków, fiołki mogą pójść do mamy! – Słuchajcie! – zawołał Plamka. – Zróbmy mamie niespodziankę i zanieśmy jej wielki, pachnący, wiosenny bukiet! Na pewno się ucieszy! I już po chwili cała trójka prześcigała się w wynajdywaniu najpiękniejszych i najbardziej pachnących fiołków, żonkili i krokusów. Lecz kiedy mieli już całe naręcza wspaniałych kolorowych kwiatów i postanowili wracać do domu, słonko nagle schowało się za chmury i zerwał się zimny wiatr. – Lepiej się pospieszmy – zaniepokoiła się Misia. – Mama będzie się o nas martwiła. Ale z nieba zaczęły już padać krople deszczu, a potem zimne i białe płatki śniegu. Biegli coraz szybciej, lecz ich futerka były coraz bardziej przemoczone! Na szczęście Plamka zauważył szczelinę w pniu wielkiego dębu. – Schowajmy się, szybko! – zawołał. – Ojej, co to jest to białe? – spytała Misia, kiedy już jako tako zdołali się skryć. – To śnieg – odparł Plamka – ale przecież miała być już wiosna! Czy znowu zacznie się zima?! – Hu, huu! Witam gości! – usłyszeli nagle nad sobą. To sowa, bo było to jej mieszkanie, spoglądała na nich z góry. – Dzień dobry, Pani Sowo – powiedziały niedźwiadki chórem. – Widziała Pani? Zima chyba wraca! – Ach! – odrzekła sowa wyniośle. – Widać, że jeszcze niewiele wiecie o świecie… Wszak stare leśne przysłowie mówi: „Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. A właśnie mamy kwiecień! Hu, huu! – Tak, tylko skąd wiedzieć, kiedy akurat będzie „trochę lata”? – pomyślał Plamka, patrząc na zmoknięte fiołki.

  Zadajemy  pytania dotyczące przeczytanego tekstu, np:

-  Jakie zwierzęta wybrały się na spacer?

- Czego szukały?

-  Co znalazły po drodze?

- Jak zmieniła się pogoda podczas spaceru?

-  O jakim przysłowiu mówiła sowa?

  • „Kwiecień – plecień” – rozmowa kierowana.

Z pomocą rodziców  dziecko stara  się wyjaśnić powiedzenie:  „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”.

Pomoce: obrazki przedstawiające symbole zimy i wiosny, np. śnieg, kwiat,  chmura, słońce, narty, rower;

Omawiając kwietniową aurę, układa na przemian na dywanie obrazki symbolizujące zimę i wiosnę, np. śnieg, -kwiat, ciemna chmurka -  słońce, narty -  rower.

DOBIERANIE RYMÓW :

 Następnie l tłumaczymy  zasadę rymowania na podstawie słów „kwiecień” – „plecień” i proponujemy  zabawę w dobieranie rymów: rozkładamy  na dywanie obrazki, których nazwy się rymują, i prosimy  o dobranie par.

Ćwiczenie to wymaga pomocy rodzica :  

– Zabawa w rymy:

 Przykłady rymów:

- mak   -   rak,                    - szafa   -   żyrafa

- koń   -   słoń,                   - cytryna   -   malina

- osa   -   kosa,                   - ryby   -   grzyby

- kot   -   płot,                    - smok   -   sok

 

Następnie dzieci mogą wymyślać własne rymy.

  • „Wiosenne kwiaty” – oglądanie wiosennych kwiatów,

Pomoce:  w miarę możliwości  żywe wiosenne kwiaty lub ilustracje:   : krokusy, żonkile, fiołki, wazon,

Prezentujemy  dziecku  kwiaty, których nazwy pojawiły się w tekście: krokusy, fiołki i żonkile. Dziecko opisuje  ich wygląd, barwę, kształty, wącha je. Wspólnie nalewają wody do wazonu, umieszczamy w nim kwiaty.

Zabawa orientacyjno-porządkowa: dajemy  dziecku  chustkę szyfonową . Przy akompaniamencie muzyki dziecko  porusza  się po całym pomieszczeniu  , swobodnie improwizując ruch, który powinien być dostosowany do charakteru, nastroju i tempa utworu. Na przerwę w muzyce dziecko  sprawnie tworzy figurę kwiatową (stoi  nieruchomo w wybranej pozie do momentu pojawienia się muzyki).

ZABAWA RYTMICZNA  :

 Dziecko  rytmicznie recytują słowa powiedzenia "Kwiecień plecień....., wypowiada  je: -  cicho -  głośno, wolno -  szybko, nisko -  wysoko.

POZDRAWIAMY   -   MIŁEJ ZABAWY !

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-04-14 21:02:41
Data edycji: 2020-04-14 23:49:39
Ilość wyświetleń: 418
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej