WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

13.05.2020r

13.05.2020r

 

Królewskie owady      -     temat dnia

  • „Motyle znad łąki” – wysłuchanie wiersza D. Gellner,

Włączamy  spokojną, cichą muzykę. Prosimy  dziecko o zamknięcie oczu i przeniesienie się do świata przedstawionego w wierszu. Podczas czytania rozpyla w powietrzu kwiatowy zapach:

                                Motyle znad łąki

                 Ach co to ach co to za balet?

                Ach kto to tak tańczy wspaniale?

                 To tańczą motyle znad łąki a każdy ma skrzydła z koronki.

                 Wirują nad nami z bosymi nóżkami a łąka się śmieje wszystkimi kwiatami!

                Wirują nad nami jak chmura tęczowa i słońce za chmurą motyli się chowa!

                                                                                                                              Dorota Gellner

Kiedy skończymy czytać, pozostawiamy  włączoną muzykę.

Prosimy, by dziecko  opowiedziało, co usłyszały, poczuło, oczami wyobraźni.

Następnie zachęcamy  do poszukiwania w różnych źródłach zdjęć, ilustracji ukazujących motyle. Dziecko  ogląda naturalne okazy, krótkie filmy przyrodnicze, książki, plansze edukacyjne, znaczki. Porównuje  barwy, kształty, wielkość skrzydeł motyli oraz ciem. Dowiadują się, że wielkość skrzydeł zależy od ciężaru ciała. Im większy motyl, tym większe skrzydła. Skrzydła motyli latających na długich trasach są wąskie i długie, a motyli wykonujących w czasie lotu wiele ewolucji są duże i zaokrąglone. Ciekawostką jest, że skrzydła niektórych motyli są pachnące. Nauczyciel zwraca uwagę na symetryczność i piękno skrzydeł. Pokazujemy  na wybranych gatunkach powtarzające się elementy na obu skrzydłach.

 Pomoce: D. Gellner „Motyle znad łąki” [w:] „Pentliczek” nr 16/1994, s. 5, naturalne okazy motyli, krótkie filmy przyrodnicze, plansze edukacyjne, znaczki, książki, lupy

  • „Motyle skrzydła” – zabawa dydaktyczna, nazywanie podstawowych figur geometrycznych i klasyfikowanie ze względu na dwie cechy jednocześnie, dostrzeganie i odtwarzanie symetrycznego układu skrzydeł motyla.

 Dziecko składa kartkę z bloku rysunkowego na pół, dociska  zagięcie i rozkłada  kartkę. Na zgięciu malują tułów motyla, a po prawej lub lewej stronie skrzydła, za pomocą gąbki zanurzonej w farbie. Delikatnie składa  kartkę i lekko dociska. Po rozłożeniu otrzymuje  symetryczne odbicie skrzydła. Dziecko  ogląda swoją  prace, opisują ją, nazywają kolory, których użył, jak również te, które powstały po wymieszaniu barw, i odkładają prace do wyschnięcia.

 Następnie rozdajemy  dziecku  elementy mozaiki geometrycznej lub kolorowe kartoniki w kształcie znanych im figur. Dziecko  nazywa  je, a następnie klasyfikuje  ze względu na dwie cechy jakościowe: kolor i kształt lub wielkość. Stara  się ułożyć różne owady (motyle, biedronki), uwzględniając instrukcje ,  wykorzystanie określonych figur.

 Pomoce: białe kartony, farby plakatowe, gąbki, mozaika geometryczna lub kartoniki w kształcie różnych figur

  • „Dbamy o zdrowie” – ćwiczenia gimnastyczne.

LUB

  • „Poranek” – nauka układu ruchowego do muzyki, kształcenie pamięci, koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni, doskonalenie estetycznego sposobu poruszania się.

Dziecko  przedstawia  poranek: wschód słońca, otwieranie się kwiatów i przebudzenie ptaków.

Dziecko otrzymuje żółty krążek gimnastyczny lub wykonany z kartonu symbol słońca.

„Słońce” siada trzymając przed sobą krążek.

Wraz z początkiem muzyki „słońce” powoli wstaje i unosi krążek nad głowę,  obraca się dookoła własnej osi.  Muzyka spokojna  -  „słońce” - kuca i  opuszcza krążek.

Budzenie kwiatów   -  dziecko   -    „kwiat”  -  siedzi po turecku z rękami złożonymi przy policzkach i udaje, że „śpi”.

Rodzic - jako "Słońce"   -   podchodzi i budzi "kwiatek",  „kwiatek” -”,  podnosi  najpierw same ręce, a następnie powoli wstaje i kołysze rękami nad głową.

"Słońce"    -    opuszcza krążek na wysokość tułowia i  -   „kwiatek”  -   obraca się wokół własnej osi raz w jedną stronę, raz w drugą.

Dziecko   -    „ptak” -  kładzie się na podłodze i także „śpi”.

„Słońce” porusza się dookoła , kiedy dochodzi do „ptaka”, ten budzi się, ziewa, przeciera oczy i wstaje.

 Tymczasem „słońce” zatrzymuje się  i znów podnosi krążek do góry   -   „ptak” biega , machając rękami.

Dziecko   -    "ptak" maszeruje wokół "Słońca"

Na koniec  -  (wyciszamy muzykę) "Słońce" opuszcza krążek, dziecko kuca i zasypia.

Pomoce: CD Piosenki i utwory do słuchania – „Poranek” E. Griega nr 18

 

Data dodania: 2020-05-12 22:36:38
Data edycji: 2020-05-12 22:39:47
Ilość wyświetleń: 389
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej